سینماسینما، محمد حقیقت؛
کدام کارگردان فرانسوی می توانست فیلمی این چنین با روح آزاد، خلاقانه و سرشار از شادی در تمجید موج نو و بویژه فیلم «از نفس افتاده» ژاک لوک گدار بسازد؟
پاسخ این است؛ در این ۶۵ سالی که از آغاز «موج نو» می گذرد، یا کسی به فکر نیفتاده بود، یا کسی با هوش و با ذوق هنری مثل کارگردان امریکایی، ریچارد لینکلیتر پیدا نشده بود.
او بهراستی دیوانهی موج نو فرانسه شده بود. تا دیوانه نباشی نمی توانی اثری این چنین اسرار آمیز و اغوا کننده درباره ژان لوک گدار، و فیلم «از نفس افتاده» او بسازی. این کارگردان امریکایی با ساخت این فیلم، شیفتگان سینما را وادار می کند دوباره با نگاهی نو، به جریان «موج نو» نظر بیندازیم. آیا آفرینش هنری در دل خود رازی پنهان دارد؟ راز به معنی کامل کلمه؛ آنچه که ما را به وجد می آورد و ترغیبمان میکند در پی کشف آن باشیم. وسوسهی ساخت زندگی نامهی یک هنرمند و یافتن زوایای پنهان آن که چگونه اثر هنری خود را خلق کرده آست؟ شگفت زده شدن از معمای نبوغ، اینکه چگونه گدار یک انقلاب فرمی در سینما را در لحظه خلق کرده است. فیلم « موج نو» به داستان ساخته شدن اولین فیلم بلند ژان لوک گدار می پردازد با استیل و روحیه ای که خود گدار داشته و این کارگردان امریکایی، در اینجا گدار را بسیار خودمانی و قابل دسترس برای همه مردم جلوه می دهد، فرم انقلابی گدار را به شکل روان، دلپسند و شوخ طبع و سخاوتمندانه با تماشاگر به اشتراک می گذارد.
ریچارد لینکلیتر، موفق می شود یک اثر ناب فرانسوی بسازد، شخصیتهای زیادی از بزرگان سینماگران فرانسهی آن دوران، در فیلم هستند که نقش آنان را بازیگران بازی کردهاند. آنها به شیرینی پرورش داده شده و ادای دین عاشقانهای به گدار و همه این شخصیت ها مثل فرانسوا تروفو، روبر برسون، اریک رومر، کلود شابرول، ژاک ریوت و دیگران شده است.
آنها به نحوی یا سر فیلمبرداری و یا در دفتر کایه دو سینما و غیره حضور دارند و دیدنشان برای عاشقان سینما لذت بخش است. این فیلم کاملا فرانسوی است و امروزه ما در حیرت هستیم که چگونه کمیته انتخاب اسکار فرانسه زیر نظر مرکز ملی سینما، به ریاست شارل تسون، از کنار این اثر ارزشمند بهسادگی رد شدند! آیا عمدی در کار بوده؟
«موج نو» فیلمی است که سرمایه کامل آن، فرانسوی است، سوژه آن فرانسوی است، در کشور فرانسه و به زبان فرانسه با بازیگران و تکنیسین های فرانسوی در لابراتوارهای این کشور کار شده، در ستایش از مکتب موج نوی فرانسه ساخته شده است و به شکل عاشقانهای با فرهنگ فرانسوی عجین است. انتخاب نشدن آن بعنوان فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان واقعا اسرار امیز است.
