نگاهی به «آستیگمات»: جسور،مهم و برخلاف سینمای محافظه کار ایران

سینماسینما، پرویز جاهد:

جشنواره فیلم فجر بعد ۳۶ سال همچنان گرفتار ممیزی و اعمال سلیقه های سیاسی و غیرسینمایی است.حضور افراد غیر متخصص در میان اعضای هیات انتخاب که به فیلم ها از دریچه تنگ سیاست نگاه میکنند،باعث شده مثل سال گذشته،تعدادی از فیلم ها بخاطر ممیزی و سیاه نمایی حذف شده و از رقابت جشنواره باز بمانند.من همه فیلم های حذف شده را ندیدم و نمی دانم چه تعدادی از آنها واقعا شایستگی نمایش در جشنواره و رقابت در بخش مسابقه را داشته اند اما در میان فیلم های حذف شده فیلم “آستیگمات” دومین ساخته ی “مجیدرضا مصطفوی”جوان خلاق و مستعد، فیلمی ست که روی مساله بسیار حساس و مهمی در جامعه ما انگشت گذاشته و آن بحران دوران بلوغ و مشکلات جنسی در میان کودکان است.مساله ای که “سینمای محافظه کار ایران” تاکنون جسارت پرداخت به آن را نیافته است .
“آستیگمات”این موضوع را در قالب ملودرامی خانوادگی مطرح میکند و نشان میدهد که
بی توجهی نظام آموزشی و پرورشی و خانواده ها به مساله بلوغ کودکان و نادیده گرفتن “نیازهای عاطفی و جنسی”آنها چه عواقب و تاثیرات روانی وحشتناکی می تواند روی آنها داشته باشد.
این فیلم از نظر ساختار سینمایی و کارگردانی نیز فیلم قابل دفاعی است و حذف آن از جشنواره هیچ توجیه قابل قبولی ندارد،آن هم در شرایطی که برخی فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال از حد سیاه مشق های سینمایی دانشجویی فراتر نمی رود.

منبع: روزنامه ایران

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 81459 و در روز دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت 11:32:12
2024 copyright.