هوشمندی در آفرینش موقعیت‌های کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»

سینماسینما، نغمه خدابخش

تمساح خونی یک کمدی_اکشن قصه‌گو است و اولین تجربه جواد عزتی در عرصه کارگردانی. بازیگری که طی سالها فعالیت با نقش آفرینی در گونه‌های متفاوت کم نظیر است و محبوب. تمساح خونی فیلمی است سرزنده که از لحظه آغاز تا تیتراژ پایانی خلاقانه‌اش از ریتم نمی‌افتد و تماشاگرش را با خود همراه می‌کند. اولین نکته قابل توجه داشتن فیلمنامه‌ای فکر شده و پرداختن به جزئیات است. قصه در دقایق اولیه به معرفی اجمالی کاراکترها می‌پردازد و بدون کش دادن‌های بی مورد آغاز و با گره افکنی‌ها و تعلیقات بجا و رفت و برگشت‌های جذاب ادامه می‌یابد.

بار اصلی طنز قصه بر دوش دو کاراکتر اصلی، جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر است. شخصیت‌های اصلی متناسب با جنس بازی‌هایشان طراحی شده‌اند. دیالوگها، اکتها و بده بستانهای عزتی و جمشیدی‌فر از آنها کاراکتر احمق‌های دوست داشتنی ساخته و با پیروی از الگوی درست زوجهای کمدی فضای سرخوشانه‌ای را خلق کرده است. ورود دو شخصیت دیگر با بازی الناز حبیبی و سعید آقاخانی باعث ایجاد موقعیت‌های پیچیده تری شده تا حدس اتفاقات بعدی غیر ممکن و غافلگیری بیننده را موجب شود.

گرچه عزتی با ساخت تمساح خونی سینمای تجاری و گیشه پسند را هدف قرار داده اما به هر قیمتی موجب خنده مخاطبش نمی‌شود. او با پرهیز از شوخی‌های دم دستی و لودگی‌هایی که در آثار کمدی سال‌های اخیر رایج شده با هوشمندی موقعیت‌های کمیکی می آفریند و با حفظ چارچوب‌های استاندارد با مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند. بعنوان نمونه می‌توان به سکانس داخل ماشین در صحنه تعقیب و گریز با حضور سه کاراکتر اشاره کرد، جایی که شخصیت‌ها مستاصل از موقعیتی که در آن گرفتار شده اند می گریند و بیننده قهقهه سر می‌دهد. تضاد ایجاد شده در چنین سکانسی نشان از هوشمندی سازنده در خلق موقعیت‌های متفاوت دارد. نقش دیگر عوامل و اِلِمانها در ایجاد فضای دلنشین بی تاثیر نیست. دوربین سامان لطفیان ،فیلمبردار، به خیابان‌ها، اتوبان‌ها، مجلس شلوغ عروسی و مسابقات سیلی زنی و قمار سرک می‌کشد و نادیده هایی دیدنی را به تصویر می‌کشد. موسیقی مسعود سخاوت دوست در خدمت هیجان فضای روایت است و چینش منظم نماها و کاتهای به جا در تدوین عماد خدابخش ضرباهنگ و ریتم منظم روایت را باعث شده و پیش برنده قصه است. این امر در سکانس بازی پوکر محسوس و چشمگیر است.
جواد عزتی در ساخت اولین فیلم خود نه تنها به بیراهه نرفته بلکه اثری فراتر از انتظار مخاطب را به تصویر کشیده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 194435 و در روز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۸:۰۹
2024 copyright.