سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
«پلتفرم» یکی از فیلمهایی است که این اواخر توجه بسیاری از علاقمندان سینما را خود جلب کرده، توجهی که به ظن بنده بیش از آنکه ریشه در کیفیت تام و تمام این فیلم داشته باشد،وابسته به مضامین، نشانهها، استعارههای اعتراضی و شعارهایی است که فیلم تحویل مخاطب میدهد. توجهی که به این فیلم شده بیش از اندازه به نظر میرسد. اما این همه به معنی بد بودن فیلم نیست.
شاید بتوان توجه ویژه به این فیلم را در دریف اقبال بالایی که نه تنها مخاطبان جدی سینما بلکه علاقهمندان کمتر حرفه ای سینما به “جوکر” تاد فیلیپس و حتی “انگل” بونگ جون هو داشتند، قرار داد. البته که در اینجا مراد قیاس نعل به نعل کیفی و محتوایی در کار نیست بلکه هدف اشاره به مضمون اعتراضی و انتقادی این فیلم ها به نظم حاکم و رفتارهای و اخلاقیت موجود بر جوامع انسانی است. اینیک نشانه مشخص دارد و آن اینکه انسان امروزی از ارزشها و بی ارزشی های رایج و حاکم به ستوه آمده است و هرنوع انتقادی که ظاهرا معنای جانا سخن از زبان ما می گویی را داشته باشد به مذاق مخاطب خوش می آید. اما سوال مهم اینجاست که این بشری که باعث بروز چنین رفتارها و آسیب هایی شده است کدام بشر است؟ آیا موجودی جدای از خود ما از جایی دیگر و جهانی دیگر باعث بروز این حالات شده است؟ پاسخ مشخص است. خیر. نتیجه اینکه گویی بشر امروز همزمان با درد کشیدن نوعی احساس فریب خوردگی و بالاتر از آن حس گناه را با خود حمل می کند. گناه تاثیر گذار بودن در رسیدن به نقطه ای که حالا در آن ایستاده ایم. مراد آن است که بگوییم درست است که بخش عمده لذت از این جنس فیلم ها روبرو شدن با حرف هایی است که شاید مخاطبان سالها می خواستند بزنند و نشده است اما این ماجرا روی دیگری هم دارد و آن اینکه مخاطب با دیدن این فیلمها به این حس ناخودآگاه می رسد که او گناهکار نیست و هرچه هست حاصل کار دیگرانی جز خود مخاطب است. جدای از تحلیل های روانکاوانه و جامعه شناختی که بسیار می توان درباره اش گفت، باید پذیرفت که “پلتفرم” در عین برخوردار بودن از تمام این ویژگی هایی مضمونی فیلمی است که به واسطه هیجان زدگی مخاطب، بر زبانها افتاده بیش از آنکه فیلمی مهم در جمیع جهات سینمایی اعم از فرم و محتوا باشد و ماندگار بماند.
«پلتفرم» یک تریلر ترسناک و علمی_تخیلی اسپانیایی زبان است که با نگاهی انتقادی و گلدرشت نظام طبقاتی و سرمایهداری و البته باورها و ارزشهای حاصل معاشرت مدام با رسانههای رنگارنگ را زیرسوال میبرد و مخاطب را با عواقب این شکل از نگاه به دنیا و انسانها روبرو میکند. «پلتفرم» راوی معصومیت از دست رفته بشر است. معصومیتی که در مقابل تبلیغات رسانه ها و ترویج ارزش ها و مفاهیم سرمایه داری و منفعت محور تاب و توانش را از دست داده و به یغما رفته است. این اتفاقی است که به شکلی کاملتر و پختهتر در مجموعه «آیینهی سیاه» هم شاهد آن بودیم. در واقع جنس نگاه سازندگان فیلم «پلتفرم» به محصول تصویری، در حد و اندازهی سریالهای خوب ارائه شده در سالهای اخیر است و نه لزوما ساخت یک اثر دراماتیک و پخته و چندلایهی سینمایی. با این همه اما تماشای «پلتفرم» دستکم برای یکبار خالی از لطف نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از خودکشی لی سون کیون؛ بونگ جون هو از بازیگر درگذشته دفاع کرد/ اعتراض به پلیس و رسانه
- فوت بازیگر فیلم «انگل»/ لی سون کیون درگذشت
- سوی پر رنگ تاریکی/ بررسی فیلم «پلتفرم» با تکیه بر نظریات رولان بارت
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- کمیته مشترک رفع موانع اشتغالزایی و تولید در نمایش خانگی تشکیل شود
- به دلیل روند افزایش کرونا؛ پخش ویدئو اجراهای بخش صحنهای «تئاتر فجر» از پلتفرمها
- ضرغامی: توسعه پلتفرمهای دیجیتال در همراه اول حاصل نگاه خوب و خلاق مدیریتی است
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش اول)/ سیاستهای چندگانه و سلیقهای ممیزی همه را گیج کرده است
- «پلتفرم»؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
- مسئول ممیزیهای شبکه نمایش خانگی که این روزها اوج گرفته کیست
- کارگردان «انگل» در مستر کلاس جشنواره کن چه گفت/ توضیحات بونگ جون هو درباره پروژههای آیندهاش
- حکایت یک شکایت!
- جهان از بطن زنی مبارز دوباره پاکیزه زاده خواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو