آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار ‌شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی

نخستین آیین دیدار گروه هنروتجربه در سال ۹۹ و پس از بازگشایی سینماها به  فیلم «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی اختصاص داشت.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی فیلم، آیین دیدار «یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی به تهیه کنندگی علی مصفا عصر پنجشنبه دوازدهم تیر ماه با حضور عوامل فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم مسعود بخشی کارگردان، علی مصفا تهیه کننده، جمعی از بازیگران فیلم از جمله بابک کریمی، بهناز جعفری، صدف عسگری، فروغ قجابگلو و تعداد دیگری از عوامل فیلم حضور داشتند .هنرمندانی هم‌چون مجید برزگر،لیلی نقدی‌ پری،کاوه سجاد حسینی،کیارش اسدی‌زاده،سوسن پرور و… مهمان آیین دیدار «یلدا» بودند.

مسعود بخشی کارگردان «یلدا» پیش از اکران این فیلم در سخنانی کوتاه عنوان کرد:«این فیلم هم مانند دو فیلم قبلی من درباره بازنمایی خشونت است. این موضوعات نشانه یک بیماری بزرگتر است. این فیلم را به این دلیل مانند دو کار قبلی خود ساخته‌ام تا این سئوال و مسئله ایجاد شود که اگر نمی‌توانیم این بیماری را ریشه کن کنیم، پس آن را بشناسیم و درمان کنیم. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و این سئوال ها برایتان ایجاد شود».

فیلم سینمایی «یلدا» از سوم تیرماه در گروه هنروتجربه روی پرده رفته است.

همچنین خبرگزاری خبر آنلاین با فروغ قجابگلو بازیگر این فیلم گفتگویی انجام داده است که در آن قجابگلو درباره حضور خود در این فیلم سینمایی توضیح داده است: «فیلم «یلدا» یک درام اجتماعی است و به نوعی در زمینه خودش فرهنگ‌سازی می‌کند. من کارهایی از این دست را بسیار دوست دارم. سینمایی که روی موضوعات اجتماعی و فرهنگ‌سازی کار می‌کند یعنی سینمای تفکر برانگیز. ایفای نقش در چنین کارها و فیلم‌هایی هم بعد بازیگری‌ام و هم روح و اندیشه‌ام را غنی می‌کند. از همه مهم‌تر تاثیر آن بر بعد فرهنگ‌ و اندیشه جامعه است. «یلدا» تمام ویژگی‌های مدنظر من را داشت. قصه، نکته اول بود. مسعود بخشی کارگردان فیلم، من را از تئاتر «فاوست» حمیدرضا نعیمی دیده بود و می‌گفت همان سال در ذهنم بود که برای یکی از کارهایم با شما همکاری کنم. این برای من قابل احترام بود که یک کارگردان به دیدن تئاتر می‌رود تا بازیگرانش را خود انتخاب کند. همچنین حضور علی مصفا در مقام تهیه‌کننده، بازیگران عزیزی که در کار حضور داشتند و برخورد خوب و انسانی که روز اول از تیم دفتر دیدم در نهایت تصمیم به نقش‌آفرینی در این فیلم گرفتم».

بازیگر «یلدا» درباره چالش‌های نقش خود که در این فیلم با آن روبه رو بوده است، گفت: «اصولا نقشی که می‌خواهم بازی کنم در ابتدا به لحاظ اسطوره‌شناسی مورد بررسی قرار می‌دهم. یعنی این نقش به چه اسطوره‌ای نزدیک است. سپس به سراغ همه ویژگی‌های آن اعم از جزیی و کلی می‌روم و مطالعه می‌کنم. بعد از آن از نکاتی که در خود من است وارد نقش کرده و همچنین از دانش و تجربه بازیگری‌ام نیز استفاده می‌کنم. خانم کشاورزِ فیلم «یلدا» شخصیتی است مسئولیت‌پذیر که وظایف کاری خودش را می‌داند. همین ویژگی باعث شد که احساس کند مریم کمیجانی می‌تواند جای دختر یا خواهر خودش باشد؛ جامعه برایش یک خانواده بزرگ است. این التهاب و استرس به دلیل کمکی که قصد دارد به دختر بکند از همان ابتدای داستان خودش را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که اصولا نقش‌های سخت زیاد به من پیشنهاد می‌شود. برخی نقش‌ها با جزییات کامل نوشته می‌شود اما برخی دیگر فقط کلیات نقش مشخص شده است. خانم کشاورز از آن دسته نقش‌های کلی بود. در جلسات گفت‌وگو و تشریح نقش با کارگردان، رفتن به استودیو پخش زنده تلویزیون و بررسی دیالوگ‌های شخصیت‌های دیگر خانم کشاورز پیدا شد و جان گرفت. می توانم بگویم این نقش از آن نقش‌های سخت بود».

بازیگر «یلدا» با اشاره به اینکه موضوع این فیلم، بخشش است و پرداختن به آن در اشکال هنری مانند فیلم، تئاتر و موسیقی بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: «نه تنها در جامعه ما بلکه در تمام جوامع بشری هنر آمده است که علاوه بر آرامش بخشیدن به روح انسان و ایجاد لذت، کمک کننده و شفا دهنده نیز باشد. یعنی در شرایط سخت و فشارهایی که انسان با خود حمل می‌کند این هنر است که بار انسان را سبک می‌کند، روحش را تلطیف و جانش را شفا می‌بخشد. ماهیت  هنر این است».

 

قجابگلو در بخشی از این گفت‌وگو درباره همکاری با مسعود بخشی، کارگردان این فیلم نیز مطرح کرد: «در ابتدا باید بگویم در این فیلم کاملا احساس امنیت داشتم که نکته بسیار مهمی برای بازیگر است. همین امر باعث شد به خوبی روی نقش و کار متمرکز شوم. مسعود بخشی می‌دانست از کار چه می‌خواهد پس با صبر و حوصله فیلم را پیش می‌برد و بازیگر را به سمت هدف اصلی‌اش هدایت می‌کرد. همه گروه اعم از بازیگران و عوامل ایرانی و خارجی  تعامل خوبی باهم داشتیم و تجربه بسیار خوبی برای من در این فیلم رقم خورد».

بازیگر «یلدا» در پایان تاکید کرد: «دعوت می‌کنم و خواهشم این است که مردم به تماشای فیلم «یلدا» بنشینند. می‌دانم شرایط موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا مناسب نیست اما می‌ شود با رعایت اصول بهداشتی این فیلم را در سینماها دید. چراکه جامعه ما و جهان بسیار احتیاج دارد که از خشونت خالی بشود. جهان انسان نیاز دارد از کدورت‌ها و زخم‌ها فاصله بگیرد و این زمانی رخ می‌دهد که فیلم و تئاتر ببینیم کتاب بخوانیم، موسیقی گوش بدهیم، خبرهای سالم بخوانیم و…. آن وقت است که فردی تاثیرگذار در جامعه می‌شویم. سپاس برای زنان و مردانی که از هر سوی جهان گرد هم آمدند تا این فیلم ساخته شود».

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 138308 و در روز شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۴:۱۲
2024 copyright.