«آبجی» یک مادرانه با لایه‌های اجتماعی است

 فیلم آبجی  مرجان اشرفی‌زاده از جمله فیلمسازان زن سینمای ایران است که تاکنون با ساخت آثار کوتاه و ویدیویی توانسته جوایز متعددی را دریافت کند. او امسال فیلم سینمایی «آبجی» را برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر کارگردانی کرده و هم‌اکنون در مراحل فنی قرار دارد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون گلاب آدینه، حمیدرضا آذرنگ، پانته آ پناهی‌ها و… به ایفای نقش می‌پردازند. در ارتباط با ساخت فیلم «آبجی» با این کارگردان گفت‌وگو کردیم.

  خوشبختانه طی دو سال اخیر فضایی برای حضور فیلمسازان زن در سینمای ایران به وجود آمده است. در حالی که طی چندین سال گذشته کمتر زنانی در عرصه سینمای بلند فعال بودند .طی دو سال گذشته ما شاهد حضور زنانی از نسل جدید هستیم که توانستند افتخاراتی را هم با آثار خود به سینمای ایران به ارمغان بیاورند.
بله خوشبختانه حضور زنان فیلمساز در این عرصه اتفاق خوشایندی است. در یک دهه قبل خانم‌ها زندی و آذربایجانی فیلم‌های موفقی ساختند ولی برای ساخت فیلم دوم شاید با موانعی روبه‌رو شدند. البته شنیدم خانم آذربایجانی در حال ساخت فیلم دوم هستند. برای اینکه ببینیم نسل ما هم می‌تواند در این عرصه ادامه دهد به زمان نیاز داریم. حقیقتا فعالیت کردن در این عرصه برای زنان خیلی سخت است. می‌دانم آیدا پناهنده چقدر برای ساخت «ناهید» تلاش کرد و زحمت کشید. من هم خودم برای فیلم اولم سه بار تا مرحله پیش تولید رفتم. اما واقعا باید با همه این سختی‌ها جنگید تا بتوانیم در این مسیر بمانیم. امیدوارم هیچ کدام از زنان فیلمساز که هم نسل من هستند در این راه خسته نشوند.
امسال شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلمسازان اول در جشنواره فجر رقابت تنگاتنگی دارند، چرا که آثار مهم و قابل توجهی در میان آنها دیده می‌شود.
به عقیده من جشنواره فجر مثل یک ماراتن است که ممکن است تعداد زیادی به این مارتن برسند. بله امسال هم مثل سال‌های قبل فیلمسازان زیادی که در عرصه کوتاه فعالیت داشتند یا در بخش‌های دیگر سینما مشغول به کار بودند فیلم‌های اول خود را ساختند. به همین دلیل فکر می‌کنم در این عرصه با حضور این فیلمسازان هوای تازه و ذایقه جدید وارد سینما می‌شود که می‌تواند رقابت در این بخش را جذاب‌تر کند. البته قطعا در این شرایط رقابت هم سخت‌تر است. اما باید بدانیم هیچ کدام از ما قرار نیست جای شخص دیگری را تنگ کنیم.
به نظر می‌رسد فیلم «آبجی» فضای کاملا زنانه‌ای دارد؟
من سعی کردم در فیلم اولم همان فضایی را دنبال کنم که پیش از این در فیلم‌های کوتاه و ویدیویی مدنظرم بود. بله فیلم فضای زنانه‌ای دارد ولی به معنای فمینیستی نیست. بیشتر فیلم دغدغه یک مادر و دختر را بیان می‌کند که پدر خانواده سال‌هاست فوت کرده است. می‌توانم تاکید کنم «آبجی» یک مادرانه است. فیلم یک قصه اجتماعی خانوادگی را مطرح می‌کند که در نگاه اول ساده اما لایه‌های زیادی دارد. موضوع فیلم می‌تواند دغدغه‌های بخشی از جامعه باشد ولی مورد توجه همه طبقه‌ها قرار بگیرد.
ترکیب جالبی برای بازیگران انتخاب کردید که عمدتا آنها سابقه تئاتری دارند.
بله خوشبختانه من در این فیلم همکاران خوبی در جلو و پشت دوربین داشتم. حقیقتا به عمده نقش‌ها از قبل فکر کرده بودم. بعد از نوشتن نسخه اول، فیلمنامه را به بازیگران اصلی مثل خانم آدینه و پناهی‌ها ارایه کردم و آنها توافق خود را اعلام کردند در بازنویسی‌های بعدی کاملا بر اساس همین توافق در شخصیت‌پردازی‌ها جلو رفتم. بیشتر تلاش کردم یکدستی بین بازیگران باشد به همین دلیل بیشتر آنها سابقه تئاتری دارند.
فیلم هم‌اکنون در چه مرحله‌ای است؟
به تازگی فیلمبرداری تمام شده و هم‌اکنون سینا گنجوی مشغول تدوین فیلم است. امیدوارم فیلم برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده نمایش شود. داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵٠سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است؛ آینده‌ای بدون حضور خودش.

منبع: اعتماد

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 6129 و در روز یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰:۱۵
2024 copyright.