آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رای‌دهندگان – ۳/ از نغمه دانش تا صبا شادور

جزئیات آرای راهی‌دهندگان چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما منتشر شد.

به گزارش سینماسینما، امسال در دومین سال گزینش چهره موثر سینمایی جایزه سینماسینما ۲۰۷ منتقد، روزنامه‌نگار سینمایی و فعالان رسانه‌های سینمایی آرای‌شان را به سه برگزیده برتر خود اختصاص دادند. این جایزه در دومین دوره جشن در دستان نرگس آبیار جای گرفت.

در ادامه براساس اعلام قبلی جزئیات آرای تمامی افرادی که در این رای‌گیری شرکت و سه انتخاب برتر خود را معرفی کردند، به ترتیب حروف الفبا می‌آید.

برای مطالعه جزئیات آرای ۱۰ چهره برتر نیز می‌تواند اینجا کلیک کنید.

 

۶۱. نغمه دانش

یک. فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه ایران؛ در سال ۹۷ توانستند موفقیت‌های متعدد و البته مهمی را در جهان به نام سینمای کشورمان ثبت کنند و همچنین با تلاش تعدادی از آن‌ها اکران عمومی فیلم‌های کوتاه در سینماها در سال ۹۷ رقم خورد.

دو. محسن امیریوسفی؛ به دلیل تلاش از هر مسیر برای رفع توقیف فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی»؛ هرچند که در نهایت نسخه‌ای ویرایش شده از اثر موفق به اکران شد.

 

۶۲. شراره داودی – خبرگزاری مهر

یک. رضا میرکریمی؛ میرکریمی برای چهارمین دوره پی‌در پی دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را بر عهده داشته و در هر دوره توانسته بزرگانی را از سینمای جهان به کشور دعوت کند. در سال ۹۷ این سینماگر هم یک فیلم ساخت که درجشنواهره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و هم یک فیلم تهیه‌کرد.

دو. نرگس آبیار؛ این کارگردان زن با انتخاب سوژه جدید در سینما و همچنین نوع روایت زنانه از یک ماجرای تلخ توانست در جشنواره خوش بدرخشد و همه سیمرغ‌های اصلی جشنواره را از آن خود و فیلمش کند.

سه. جواد عزتی؛ این بازیگر در سال ۹۷ در فیلم‌های پرفروش اکران شده در سینما حضور داشته، نکته جالب توجه درباره او این است که عزتی هم در فیلم کمدی بازی کرده، هم جنگی هم اجتماعی، هم یک فیلم توقیفی در کارنامه داشته است!

لاتاری، تنگه ابوقریب، هزارپا را در اکران داشت و در جشنواره فیلم فجر هم با فیلم‌های ماجرای نیمروز: رد خون، جاندار حضور داشت.

 

۶۳. محمدمهدی درستی

یک. نوید محمدزاده؛ برای حفظ کیفیت بازیگری در درجه ممتاز و ایفای نقش‌های متفاوت به طور ویژه در فیلم «سرخ‌پوست».

دو. نرگس آبیار؛ برای جسارت در ساخت فیلمی با موضوعی تازه در سینمای ایران با تمام حساسیت‌ها و آغاز راهی برای سینماگران زن ایرانی در جهت ساخت فیلم‌هایی نو و متفاوت.

سه. ابوالحسن داودی؛ کارگردانی فیلم «هزارپا» و کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ.

 

۶۴. الهام درفشی

یک. رضا عطاران؛ با حضور در فیلم هزارپا باز هم بی رقیب بودنش را در گیشه سینما ثابت کرد.

دو. نرگس آبیار؛ آبیار در جشنواره فیلم فجر با فیلم «شبی که ماه کامل شد» حضور داشت و توانست ۶ سیمرغ را از آن خود کند و بدون شک می‌توان گفت نرگس آبیار موفق‌ترین فیلمساز زن دهه نود است. ۳) حسین انتظامی: وی از زمانی که سرپرستی سازمان سینمایی را بر عهده گرفت با شعار «شفافیت در سینما» وارد میدان شد؛ به‌طوری‌که با روی کار آمدنش، شاهد انتشار ریز عملکردهای مالی مؤسسه‌های تابعه سازمان سینمایی بودیم.

 

۶۵. محسن دلیلی

یک. محسن امیریوسفی؛ بالاخره بعد از چند سال پیگیری و تلاش، توانست فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را اکران کند

دو. اصغر فرهادی؛ یکی از افتخارات سینمای ایران در سال گذشته اکران «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بود. این افتخار زمانی اهمیت پیدا کرد که این فیلم به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد.

 

۶۶. زهرا دمزآبادی

یک. نرگس آبیار؛ به دلیل جسارت ساخت فیلم سختی مانندشبی که ماه کامل شد در مقام یک زن و پرداخت به موضوعی برگرفته از واقعیت

دو. محسن امیر یوسفی؛ به دلیل مقاومت در اکران فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی و رفع توقیف آن

 

۶۷. مارال دوستی

یک. علی نصیریان با اشاره به «مسخره‌باز» و درخشیدن مدام

دو. علی سرتیپی به دلیل بهره‌برداری دو پردیس دیگر

 

۶۸. الناز دیمان

یک. هومن سیدی؛ برای ساخت فیلم “مغزهای کوچک زنگ‌زده” درامی با محوریت خشونت، جنون و فساد که مخاطب را آزار نمی‌دهد و از نظر فرم و روایت و حتی قصه در سینمای ایران بدیع جلوه می‌کند.

دو. جواد عزتی؛ بخاطر بازی‌های متفاوت و درخشان و تأثیر مستقیم بر فروش فیلم‌ها.

سه. سازمان “اوج”؛ بخاطر تولید فیلم‌های بیگ پروداکشن که در سینمای نحیف ما به لحاظ اقتصادی امکان تولید آن پایین است. موسسه‌ای که به‌صورت مویرگی وارد جریان سینما شده و از این پس شاهد تأثیر بیشتر آن در سینمای ایران خواهیم بود!

 

۶۹. منوچهر دین پرست

یک. علی نصیریان؛ بازی جذاب و حرفه‌ای و آموزنده برای جوانان در فیلم مسخره‌باز

دو. رضا میرکریمی؛ برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایط تحریم

 

۷۰. سارا راعی

یک. نوید محمدزاده

دو. نیما جاویدی

سه. نرگس آبیار و فرشته صدرعرفایی

 

۷۱. سیامک رحمانی

یک. هومن سیدی؛ حضور با فیلم مغزهای زنگ‌زده در اکران سینما که یکی از اثار پیش‌برنده در ساخت حرفه‌ای سینمای ایران بود. همچنین بازی‌های قابل‌توجه و جذاب در سریال‌های نمایش خانگی

دو. نوید محمدزاده؛ با نقشآفرینی در فیلم‌هایی چون مغزهای کوچک و متری شش و نیم به حضور پررنگ و تاثیرگذارش در سینما امتداد داد.

سه. بهرام توکلی؛ به نظرم تنگه ابوقریب یک فیلم در استانداردهای جهانی است. او همچنین با فیلم غلامرضا تختی سیر تکامل سینمای ما را نشان می‌دهد.

 

۷۲. ایمان رحیم پور

یک. هومن سیدی؛  برای کارگردانی مغزهای کوچک زنگ‌زده

دو. امین حیایی؛  برای بازی در شعله‌ور

سه. حمید خضوعی‌ابیانه؛  برای تصویربرداری تنگه ابو قریب

 

۷۳. علی رستگار

یک. ابوالحسن داوودی؛ با ساخت فیلم پرفروش هزارپا نشان داد که هنوز ذائقه مخاطبان را خوب می‌شناسد، همانطور که در سال‌ها و دهه‌های قبل و با ساخت فیلم‌هایی چون رخ دیوانه، تقاطع، نان عشق و موتور ۱۰۰۰، من زمین را دوست دارم و جیب برها به بهشت نمی‌روند ثابت کرده بود.

دو. سعید روستایی؛ گام دومش در سینمای بلند داستانی را با متری شیش و نیم محکم برداشت و نشان داد صبر و وسواس او برای ساخت فیلم دوم، بی دلیل نبود.

سه. نوید محمدزاده؛ با دو انتخاب هوشمندانه و بازی‌های متفاوت در سرخپوست و متری شیش و نیم، نشان داد که محبوبیتش بیهوده نیست.

 

۷۴. محیا رضایی

از آنجا که هر چه بیشتر فکر می‌کنم مطمئن‌تر می‌شوم تک تک افراد در تمامی شاخه‌ها و تخصص‌های سینمایی، مدیران داخل یا بیرون حوزه سینما و هر آنکس که به این سیستم بیمار مربوط می‌شود تنها برای منافع شخصی وارد شده و هیچ ارزشی برای ذات هنر قائل نیست؛ متأسفانه هیچ نامی به ذهن حقیر نمی‌رسد.

به امید سلامت سینمای ایران

 

۷۵. معصومه رضا

اگر می‌شد همه کسانی را که در رأی گیری حضور داشته‌اند بشناسم حتماً آن‌ها را متقاعد می‌کردم که هیچ کس را به‌عنوان چهره مثبت معرفی نکنند، شاید حداقل کمی به اهالی سینما بربخورد، با این حال و در شرایطی که هستیم شاید تنها بتوانم “مانی حقیقی” را برای فیلم بی پروای “خوک” انتخاب کنم، هر چند نسبت به سایر آثارش ضعیف‌تر است اما “خوک” در شرایط امروز کشور فیلم جسوارنه و رو به جلویی است.

 

۷۶. احمد رنجبر – هفت صبح

یک. رضا عطاران؛ به دلیل تداوم موفقیت در گیشه. سه فیلم روی پرده داشت که درمجموع بیش از ۵۶ میلیارد تومان فروختند: هزارپا ۳۸ میلیارد تومان، مصادره ۱۵ میلیارد و ۶ میلیون تومان و خانم یایا ۳ میلیارد تومان.

دو. محمدحسین مهدویان؛ جسارت در تغییر مسیر با ساخت لاتاری که رتبه سوم جدول را از آن خود کرد. و به دلیل جسارت در پرداختن به یکی از موضوعات حساس معاصر با ساخت ماجرای نیمروز رد خون.

سه. نرگس آبیار؛ به خاطر ساخت فیلم سخت و استراتژیک شبی که ماه کامل شد.

 

۷۷. مرتضی رنجبران – ایرنا

یک. امیر جدیدی؛ برای بازی‌های متفاوت در فیلم‌هایی همچون عرق سرد، تنگه ابوقریب

دو. هومن سیدی؛ برای ساخت فیلم متفاوت مغزهای کوچک زنگ‌زده

سه. فرهاد اصلانی؛ برای بازی در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده

 

۷۸. نیوشا روزبان – مهر

یک. اولین نفر از نظر من حسین انتظامی برای بحث شفاف سازی مالی بود.

دو. محمدهادی رضوی و امامی که حضورشون موج جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های غلط توی سینما رو به همراه داشت.

 

۷۹. فرامرز روشنایی

یک. رضا میر کریمی؛ به خاطر برگزاری جشنواره جهانی فجر که بی شک منظم‌ترین جشنواره با استاندارد مطلوب در ایران قرار می‌گیرد، است. و البته در کنار آن با ساخت فیلم خوب “قصر شیرین” از دغدغه‌ی اصلی‌اش که فیلم‌سازی است، غافل نشده است.

دو. سعید ملکان؛ به خاطر فعالیت در عرصه‌ی تهیه کنندگی با فیلم‌هایی ماندگار همچون “تنگه ابو قریب” و “غلامرضا تختی”.

سه. هومن سیدی؛ به خاطر روند رو به رشدی که با ساخت فیلم”مغزهای کوچک زنگ‌زده” در عرصه‌ی فیلم‌سازی داشته است.

 

۸۰. علی زادمهر- ایلنا

سال ۹۷ شخصیت برجسته خاصی در سینما نداشت.

اما به نظر من می‌توان اینگونه اولویت بندی کرد:

یک. درگذشتگان سال ۹۷؛ همگی نقش مهمی در سینما ورشد آن داشتند و با رفتن آن‌ها برگی از سینمای ایران بسته شد.

دو. حسین انتظامی؛ به دلیل اجرای طرح شفافیت در سینما

سه. فیلم‌خانه ملی ایران؛ برای اصلاح برخی از اثار خوب وارزشمند سینمای ایران

 

۸۱. پریسا ساسانی

یک. بهرام توکلی و سعید ملکان برای ساخت فیلم تختی، به دلیل اسطوره زدایی در داستان و تصویر در سینمای ایران

دو. اعمال و اجرایی کردن قانون بازنشستگی و رفتن برخی از مدیران اصلی و میانی سازمان سینمایی به شکل مشخص محمد مهدی حیدریان چون با رفتش پولسازی به قیمت ابتذال کم رنگ شد.

سه. شفاف سازی حسین انتظامی در مورد مسائل مختلف

 

۸۲. محسن سرافراز

یک. جواد عزتی؛ به دلیل حضور متفاوت و تأثیرگذار در پروژه‌های متعددی که در سال ۹۷ ایفا کرد و توانست در گیشه سینما هم نقس بسزایی ایفا کنه— ماجرای نیمروز با وجود ضعف‌های زیاد اما بازی درخشانی از عزتی داشت که در کارنامه کاری او بدون شک ماندگار خواهد شد.

 

۸۳. رامین صفری

یک. هوتن شکیبا؛ به دلیل ایفای نقش‌های سخت و پیچیده

دو. نرگس آبیار؛ به دلیل علاقه و دغدغه پرداختن به موضوعات حساس و بحث برانگیزی که جای آن در سینمای ایران خالی بوده است.

سه. نوید محمدزاده؛ به دلیل خلق صحنه‌های خاص و هیجانی که مختص خودش بوده و توانسته سبک خاصی در بازیگری ارائه دهد.

 

۸۴. یزدان سلحشور

یک. نوید محمدزاده؛ به دلیل ارتقای سطح بازیگری خود و سینمای ایران و همچنین حضور پویا در گردش مالی سینمای ایران.

دو. نیما جاویدی؛ به دلیل ساخت «سرخ‌پوست» و درخشش در سطح نخست سینمای ایران

سه. سعید روستایی؛ به دلیل ساخت «متری شش و نیم» و جذب حداکثری مخاطبان خاص و عام و همچنین حضور فعال در گردش مالی سینمای ایران.

 

۸۵. حسین سلطان محمدی

یک. حسین انتظامی؛ به دلیل ورود دقیق به بحث بازسازی ساختار سینمایی دولتی و شفاف سازی عملکرد و هزینه.

دو. به طور مساوی نرگس آبیار و محمد جعفری؛ کارگردانان فیلم‌های شبی که ماه کامل شد و بیست و سه نفر، از جهت توجه به دو موضوع ناگفته و مهم در تاریخ معاصر.

سه. به طور مساوی مهناز افشار و صادق رنجکشان؛ نخستین نفر به دلیل بازخوردهای شتاب در واکنش‌هایش در فضای مجازی که موجب شد ورود سلبریتی ها در فضای مجازی با احتیاط بیشتری همراه شود و دومین نفر به دلیل شتاب در سرمایه‌گذاری‌ها در تولید حوزه سینما و … که موجب ایجاد حساسیت نسبت به ورود پول به عرصه تولید سینمایی شد.

 

۸۶. محمد سلیمانی

یک. هومن سیدی؛ کارگردان و بازیگر مستعد نسل جوان سینمای ایران که در هر دو عرصه بازیگری و کارگردانی و به ویژه کارگردانی ثابت کرد که برای ساختن فیلم پرمخاطب لازم نیست که حتماً به سراغ شوخی‌های رکیک رفت و با ساختن فیلم جدی اجتماعی با ساختار حرفه‌ای هم می‌توان مخاطب فراوان داشت. مغزهای کوچک زنگ‌زده آخرین فیلم هومن سیدی با فروش چهارده میلیاردی محبوب تماشاگران و منتقدان بود.

دو. حسین انتظامی؛ انتظامی باکوله باری از تجربه در عرصه رسانه و مدیریت دولتی در عرصه فرهنگ ابان ۹۷ سرپرست سازمان سینمایی شد و ازعر همان زمان بنا را بر شفاف سازی گذاشت و به جلب اعتماد اهالی سینما پرداخت حضور کوتاه مدت ولی تأثیر گذار او در سازمان سینمایی نشان داد که او برای استفاده از تجربه‌های مدیریتی خود در عرصه رسانه و فرهنگ در ایجاد تحول اساسی در ساختار سازمان سینمایی تصمیم جدی دارد

سه. سید رضا میر کریمی؛ چندمین تجربه موفق او در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و اصرار او بر ادامه راه پر چالشی که در پیش گرفته نشان داد که می‌توان هم فیلمساز خوبی بود و هم جشنواره‌ای جهانی را درشرایط تحریم مدیریت و صاحب شخصیت و هویت کرد.

 

۸۷. مهدی سلیمانی – سلام سینما

یک. نوید محمدزاده؛ داوری جشنواره جهانی فجر و اینکه نامش رو بارها برای بازی خیلی خوب تثبیت کرد. (مغزها، متری، سرخپوست)

دو. نرگس آبیار؛ کارگردانی فیلمِ رکورددارِ سیمرغِ جشنواره فجر ۳۷

سه. جواد عزتی؛ پرفروش‌ترین بازیگر سال ۹۷

 

۸۸. امید سهرابی

یک. نرگس آبیار؛ برای ساخت فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد»/ با توجه به سختی و حساسیت ساخت این فیلم سینمایی

دو. پرویز پرستویی؛ برای دغدغه‌مندی نسبت به مشکلات مردم و پیگیری دغدغه‌های مردمی

سه. رضا میرکریمی؛ برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و تثبیت برند این جشنواره در منطقه و جهان

 

۸۹. علی سیف اللهی

یک. هومن سیدی؛ تثبیت جایگاه فیلم‌سازی با ساخت موفقیت‌آمیز فیلم تحسین‌شده‌ی «مغزهای کوچک زنگ‌زده»

دو. حمید نعمت‌الله؛ خلق فیلمنامه و کارگردانی جاه‌طلبانه‌ی «شعله‌ور» به‌عنوان مثالی دقیق و درست از سینمای مستقل و آلترناتیو در سینمای کم‌تنوع و تنبل امروز ایران

سه. جواد عزتی؛ انتخاب‌ها و نقش‌آفرینی‌های درست در فیلم‌های جدی و کمدی و ستاره شدن با بازی در نقش‌های پیچیده و تأثیرگذاری در فروش فیلم‌ها

 

۹۰. صبا شادور

یک. رضا درمیشیان؛ به دلیل تلاش و پیگیری‌اش برای اکران فیلم عصبانی نیستم

دو. پیمان معادی بازی؛ کارگردانی برای فیلم “بمب یک عاشقانه ”

سه. هومن سیدی؛ کارگردانی مغزهای کوچک زنگ‌زده

 

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 119750 و در روز جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹:۱۹
2024 copyright.