«آشغال‌های دوست‌داشتنی» رقیب «قانون مورفی» در گیشه؟/ گزارش سینماسینما از فروش فیلم‌های روی پرده

اکران سینماهای کشور در هفته گذشته در حالی پیگیری شد که فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» میلیاردی شد و «جن زیبا» با بازی نورگل یشیلچای در گیشه موفق عمل نکرده است.

به گزارش سینماسینما، سینماهای سراسر کشور در حالی هفته گذشته میزبان علاقه‌مندان بودند که هیچ فیلم جدیدی به چرخه اکران اضافه نشد و فیلم‌های روی پرده بدون تغییر به اکران خود ادامه دادند و مخاطبان سینما این فرصت را دارند تا به تماشای فیلم های روی پرده که هنوز ندیده‌اند، بنشینند.

در میان فیلم هایی که به تازگی به نمایش درآمده‌اند، تعداد زیادی نتوانستند در جلب نظر علاقه‌مندان توفیق داشته باشند و در نهایت به فروش قابل قبولی نیز دست پیدا نکردند. حال نگاهی می اندازیم به آنچه در هفته گذشته بر فروش سینمای ایران گذشته است.

معادلاتی که به هم خورد/ «جن زیبا» مردم را جذب نکرد

از هفته گذشته هفت فیلم جدید روی پرده سینماهای کشور رفته اند که در این میان می توان گفت تنها فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی توانست در گیشه موفق عمل کرده و مخاطبان را به سینما بکشاند. تازه ترین ساخته سینمایی امیریوسفی پس از شش سال توقیف توانست رنگ اکران را به خود ببیند و به این ترتیب در ۹ روزی که به نمایش درآمده به جمع فیلم های میلیاردی پیوسته است. این فیلم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

دیگر فیلمی که همزمان با «آشغال های دوست داشتنی» اکرانش آغاز شده است، «جن زیبا» ساخته بایرام فضلی است، فیلمی که تا به امروز با توجه به حضور بازیگر مطرحی چون نورگل یشیلچای روند مثبتی را در گیشه دنبال نکرده است و آنطور که پیش از این انتظار می رفت نتوانسته نظر مخاطبان سینمای ایران را به خود جلب کند. این فیلم در ۹ روزی که روی پرده رفته تنها ۲۶۰ میلیون تومان فروش داشته است و به نظر می رسد این فیلم می تواند رقیبی برای صدرنشین گیشه یعنی «قانون مورفی» باشد.

«هت تریک» ساخته رامین لوافی دیگر فیلمی است که به تازگی روی پرده رفته است، فیلمی اجتماعی با بازی پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، صابر ابر و ماهور الوند. این فیلم پیش از اکران نظرات مثبت منتقدان سینمایی را به خود جلب کرده بود اما همچون «جن زیبا» در اکران به موفقیتی تا به اینجا دست پیدا نکرده است. «هت تریک» نیز تا به حال ۹ روز اکران را تجربه کرده است و در این مدت توانسته ۵۱۰ میلیون تومان از گیشه کسب کند که البته این میزان فروش قابل قبول می تواند باشد اما رضایت بخش نیست.

با این حال مدت کوتاهی از اکران این دو فیلم گذشته و هنوز برای تصمیم‌گیری زود است اما اگر همین روند تداوم داشته باشد نمی‌توان واژه‌ای جز شکست در اکران برای این دو فیلم انتخاب کرد.

از میان فیلم هایی که پیش از این اکران خود را آغاز کرده بودند، «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان همچنان و پس از ۵۱ روز اکران صدر گیشه مجموع فروش را در اختیار دارد و در روزهای آینده از مرز ۹ میلیارد تومان فروش نیز عبور خواهد کرد. فیلم جوان با وجود آنکه فضایی کمدی و در عین حال اکشن دارد اما با نظرات متنوعی از سوی منتقدان رو به رو شده است و جای خالی فیلمنامه ای منجسم مهم ترین ضعف فیلم او از نگاه متخصصان است.

«پارادایس» ساخته علی عطشانی دیگر فیلمی است که یک ماه اکران خود را پشت سر گذاشته است و در این مدت توانسته جایگاه قابل قبولی را در جدول فروش برای خود دست و پا کند. این فیلم سینمایی در ۳۰ روزی که اکران شده به فروش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی دست یافته است که با توجه به شرایط نه چندان پرمخاطب چند هفته اخیر، فروش قابل توجهی است.

فیلم‌هایی که توقع مخاطبان را برآورده نکردند

چند فیلم دیگر نیز این روزها روی پرده سینماهای کشور رفته‌اند، فیلم هایی که به نظر می رسد نتوانسته اند توقعات مخاطبان سینمای ایران را برآورده کنند و به همین دلیل سهم بسیار اندکی از فروش این روزهای سینما را به خود اختصاص داده اند.

فیلم سینمایی «ترانه» اثر مهدی صاحبی یکی از همین آثار است که با توجه به مدت زمان اکرانش در گیشه نتوانسته به موفقیت قابل قبولی دست پیدا کند، این فیلم سینمایی در یک ماهی که تا به امروز اکران بوده است ۲۴۰ میلیون تومان فروش داشته که در شرایط کنونی سینمای ایران میزان بسیار کمی به شمار می آید.

«سند باد و سارا» فیلمی که در ژانر کودک ساخته شده است نیز در رقابت برای جلب نظر علاقه مندان به سینما دستاوردی نداشته است و در ۳۷ روزی که به نمایش درآمده تنها ۸۰ میلیون تومان فروش داشته است. غلامرضا آزادی کارگردانی این فیلم را برعهده دارد.

کمی که جلوتر بیاییم در میان فیلم هایی که به تازگی نیز اکران شده اند برخی از فیلم ها در گیشه عملکرد ضعیفی داشته و به نظر نمی رسد که بتوانند در ادامه مدت زمان نمایش‌شان در سینماهای کشور عملکردشان را جبران کنند. فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» ساخته فلورا سام یکی از همین فیلم هاست که در ۹ روزی که روی پرده رفته تنها سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروش داشته است.

همچنین فیلم سینمایی «سوتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی نیز در همین بازه زمانی توانسته به فروش ۹۰ میلیون تومانی برسد که با توجه به حضور چهره هایی چون هانیه توسلی، پژمان جمشیدی و مریلا زارعی در این فیلم فروش قابل قبولی به شمار نمی آید.

«ماموریت غیرممکن» و «ضربه فنی» نیز وضعیت مشابهی در این زمینه دارند و در همین مدت نمایش به ترتیب ۱۱۰ و ۱۵ میلیون تومان فروش داشته اند.

در ادامه جدول فروش فیلم های روی پرده را تا روز جمعه سوم اسفند مشاهده می کنید. (ترتیب بر اساس میزان فروش است.)

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 106986 و در روز جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۸:۲۱
2024 copyright.