آغاز و پایان جشنواره ایدفا با مستند ایرانی

جشنواره فیلم مستند ایدفا در حالی پس از ۱۲ روز به کار خود پایان داد که فیلم «سایه‌های بی‌خورشید» با قرار گرفتن در میان چهار فیلم برتر از میان برندگان جایزه جشنواره، یک اکران دیگر به‌عنوان آخرین نمایش این رویداد سینمایی به خود اختصاص داد.به گزارش سینماسینما، مسئولان برگزاری سی‌ و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (۲۰۱۹) در روز پایانی این رویداد سینمایی اقدام به معرفی چهار فیلم برتر از میان برندگان نهایی این رویداد سینمایی به انتخاب منتقدان کردند و جشنواره با نمایش ویژه این آثار مستند رسما به کار خود پایان داد.

«مادر-فرزند» برنده تقدیر ویژه هیات داوران بخش آثار نیمه‌بلند، «برای سماع» برنده جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان جشنواره، «زمزمه» برنده جایزه اصلی بهترین مستند بلند ایدفا ۲۰۱۹ و «سایه‌های بی‌خورشید» ساخته مهرداد اسکویی برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی اصلی، فیلم‌هایی بودند که به ترتیب به عنوان چهار مستند برتر برنده جایزه با نمایش ویژه‌ در سالن اصلی آی سینما، محل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره، به روی پرده رفتند.

مستند «سایه‌های خورشید» که پیش از این به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) اولین نمایش جهانی خود را تجربه کرده بود، با نمایش در آخرین سانس جشنواره به صورت رسمی آغازگر و پایان‌دهنده این رویداد مهم سینمای مستند نام گرفت و با دهمین و آخرین نمایش این مستند ایرانی پرونده جشنواره در سال ۲۰۱۹ بسته شد.

«سایه‌های بی‌خورشید» اثری تکان‌دهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند. این مستند تصاویری ناخوداگاه و مشاهده‌ای از کانون اصلاح و تربیت را در کنار مصاحبه‌هایی کنترل شده قرار می‌دهد و از دختران می‌خواهد با دوربین صحبت کنند، گویی در حال صحبت با مادرشان و یا قربانی‌اشان (که معمولا پدر و یا برادرشان است) هستند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در کشور هلند برگزار شد و امسال سینمای ایران حضور درخشانی در این جشنواره داشت علاوه بر فیلم «سایه‌های بی‌خورشید»، مستند «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» به کارگردانی جلال وفایی بهترین اثر بخش مستندهای نیمه بلند نام گرفت و «آشو» اثر جعفر نجفی نیز جایزه بهترین مستند بخش کودک و نوجوان را از آن خود کرد.

«تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی در بخش غیررقابتی «Luminous» دو فیلم ایرانی دیگر حاضر در این رویداد سینمایی بودند.

 

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 126182 و در روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۵:۰۸
2024 copyright.