آلن ریچ، بازیگر آمریکایی درگذشت

آلن ریچ بازیگر آمریکایی که سابقه همکاری با سینماگرانی چون سیدنی لومت، استیون اسپیلبرگ، رابرت ردفورد و فرانسیس فورد کاپولا را داشت در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، او از جمله سینماگرانی بود که در اواسط قرن بیستم میلادی به بهانه کمونیست بودن در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت و تا مدتی اجازه فعالیت هنری نداشت اما توانست با غلبه بر آن در مجموعه ای از آثار موفق و سینمایی و تلویزیونی نقش آفرینی کند.

«ریچ» در سال ۱۹۹۴ و در فیلم «مسابقه تلویزیونی» ساخته «رابرت ردفورد» در نقش مجری شبکه ان بی سی بازی کرد، در فیلم «افشاگری» ساخته «بری لوینستون» در نقش وکیل «دمی مور» مقابل دوربین رفت و در فیلم «آمیستاد» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» نقش یک قاضی را بر عهده داشت.

او در سال ۲۰۰۴ نیز در اپیزودی از سریال تلویزیونی «زیاد ذوق زده نشو» محصول شبکه اچ بی او بازی کرد.

«آلن ریچ» با نام اصلی «بنجامین نورمن شولتز» در سال ۱۹۲۶ در نیویورک متولد شد. او با حضور در تئاتر نام هنری «آلن ریچ» را برای خود برگزید و در سال ۱۹۴۳ در اولین نمایش در تئاتر برادوی به روی صحنه رفت و دو سال بعد در کنار «کلود رینز» و «کیم هانتر» در نمایش »«تاریکی در ظهر» به روی صحنه رفت.

او در سال ۱۹۵۳ به عنوان فردی کمونیست برچسب زده شد و وارد فهرست سیاه هالیوود شد. خودش معتقد بود به این دلیل وارد فهرست سیاه شده که چند سال قبل از آن تلاش کرده فردی سیاه پوست را که به اشتباه با تجاوز محکوم شده بود نجات دهد.

«ریچ» سپس به عنوان کارگزار وارد وال استریت شد و بعد از آن توانست گالری هنری آلن ریچ را در منهتن تاسیس کند و در آن به انتشار تصاویر گرافیکی از هنرمندان مطرحی چون «سالوادور دالی»، «ژان میرو» و … پرداخت. او در سال ۱۹۶۳ با بازی در سریال «شهر عریان» از شبکه ای بی سی و «غرب، شرق» از سی بی اس به تلویزیون بازگشت.

بازی در فیلم «سرپیکو» به کارگردانی «سیدنی لومت» در سال ۱۹۷۳ نقطه عطفی در کارنامه هنری «ریچ» محسوب شد و در ادامه در فیلم هایی چون «قمارباز» از «کارل رایس»، «جک» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» و سریال «پرونده های راکفورد» و «همه چیز در خانواده» بازی کرد.

«آلن ریج» در سال ۲۰۰۷ کتابی درباره بازیگری با عنوان «جهشی از متود» منتشر کرد و بازیگرانی چون «شارون استون»، «جیمی لی کرتیس»، «رن روسو»، «لری میلر» و «آلن تیکل» از جمله شاگردان او بوده اند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 141189 و در روز سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸:۴۲
2024 copyright.