آیا دیدن این مرد ممنوع است؟/ گزارش همشهری از صادر نشدن مجوز برنامه فردوسی‌پور

سینماسینما، همشهری نوشت: ۱۹ماه بعد از تعطیلی برنامه نود، بازگشت عادل فردوسی‌پور با یک برنامه اینترنتی خبر مهمی بود که هواداران این مجری محبوب را به تماشای دوباره او امیدوار می‌کرد.

برنامه نود که در اسفندماه۹۷ از نگاه داوران و مردم بهترین برنامه تلویزیون لقب گرفته بود، ۳روز بعد از دریافت جایزه با حکم تعطیلی مواجه شد و تصویر عادل فردوسی‌پور نیز پس از آن تاریخ، هرگز در تلویزیون رسمی کشور دیده نشد. پس از این اتفاقات عجیب، بینندگان پرتعداد نود تا مدت‌ها سراغ این برنامه را می‌گرفتند و هشتگ‌ها و توییت‌های مربوط به عادل و نود شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر خود درآورده بود.

این موج رسانه‌ای تازه داشت فروکش می‌کرد که خبر بازگشت عادل از طریق تلویزیون‌های اینترنتی و آن هم با تهیه و اجرای برنامه‌ای شبیه نود، باردیگر نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. فردوسی‌پور که در طول این مدت سکوت اختیار کرده و کوچک‌ترین اظهارنظری درباره اتفاقات رخ‌داده نداشت، باز هم به سکوت خود ادامه داد اما این خبر که او برای تهیه و اجرای برنامه جدیدش  از وزارت ارشاد مجوز گرفته است علاقه‌مندانش را امیدوار کرد که باز هم او را با همان شگردهای جذاب قدیمی به تماشا بنشینند. البته این بار نه در تلویزیون رسمی و دولتی ایران، بلکه در پلتفرم‌های اینترنتی و در مدیومی کاملا موازی با تلویزیون. اما این خبر خوب برای هواداران فوتبال دوام چندانی نداشت و درحالی‌که قرار بود برنامه عادل از آبان‌ماه پخش خود را آغاز کند در آخرین روزهای مهرماه خبر لغو مجوز این برنامه به رسانه‌های رسمی رسید. در ابتدا اعلام شد برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور برای تهیه و پخش «غیرزنده» از ارشاد مجوز گرفته قصد پخش زنده داشته که ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) مجوز پخش زنده به این برنامه نداده است. اما بعدا مشخص شد اساسا درخواستی برای اجرای زنده در کار نبوده و فردوسی‌پور و تیمش از همان ابتدا برای برنامه ضبطی و غیرزنده اقدام کرده‌اند که ساترا به این برنامه مجوز نداده است. تنها اظهارنظر رسمی مسئولان ساترا در این زمینه، رشته‌توییتی است که یکی از مسئولان این سازمان در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده و توضیحاتی در این خصوص ارائه داده است. علی سعد که در بیوگرافی‌اش خود را سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا معرفی می‌کند، نوشته است: «در نخستین جلسه شورای موافقت کلی انتشار که ۹مهر برگزار شد، به هر سه درخواست برنامه‌های ارائه‌شده از سوی رسانه‌های صوت و تصویر، پروانه انتشار اعطا شد. مجوز به برنامه‌های همرفیق، واسخندیش و دیرین‌دیرین که پیش‌بینی می‌شود اقبال مخاطبان را به‌خود جلب کنند، در این جلسه تصمیم‌گیری شد. شرط طرح برنامه‌ها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم‌وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است که در مورد برنامه۹۹ که به درخواست فیلیمو و کافه‌بازار مطرح شده بود، به‌دلیل عدم‌دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملا موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود. حیطه مسئولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانه‌ای است. لذا درصورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی و یا پرونده‌های قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت.» علی سعد البته در ادامه توضیح داد منظورش از «عدم‌دریافت مکتوب استعلام» این بوده که استعلام مثبتی دریافت نشده و نتیجه استعلام (در باب موانع حقوقی، قضایی و امنیتی) منفی بوده است. اینکه دقیقا کدام مرجع قانونی طی ۲سال اخیر به تمامی استعلام‌ها درباره عادل فردوسی‌پور پاسخ منفی می‌دهد و با فعالیت این چهره رسانه‌ای مخالفت می‌کند، پرسش بی‌پاسخی است که بعد از اقدام اخیر ساترا یک علامت سؤال دیگر هم به آن اضافه می‌شود. با تصمیم اخیر مسئولان و عدم‌اعطای مجوز به فردوسی‌پور، این چهره پرطرفدار همچنان پشت خط قرمز ممنوعیت می‌ماند. از آخرین اجراها و گزارش‌های عادل آنقدر گذشته که حالا دیگر مردم او را نه با فوتبال و  چهره خندانش در برنامه نود، بلکه با جملات تلخی که اخیرا به زبان آورده  به یاد می‌آورند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 143939 و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰:۱۱
2024 copyright.