آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم

آیین نکوداشت زنده‌یاد جمشید مشایخی با اجرای موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» ساخته فرزند استاد مشایخی برگزار شد.

 

به گزارش سینماسینما، مراسم نکوداشت زنده‌یاد مشایخی، با همکاری مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، بنیاد رودکی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه سینما و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران عصر دوشنبه ۲۷ خرداد، ساعت ۱۸ در مجموعه فرهنگی و هنری آسمانِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش، مسعود کیمیایی، د اریوش اسدزاده، احمد مسجد جامعی، بهزاد فراهانی، ایرج راد، علی نصیریان از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حاضر شدند.

نکوداشتی که بی حضور استاد برگزار شد

علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنربه عنوان اولین سخنران در ابتدای این نشست گفت: درباره زنده یاد مشایخی بسیار گفتند و نوشتند. سال پیش خدمت استاد رسیدیم و درباره برگزاری مراسم نکوداشت مشایخی با صحبت کردیم و قرار بود این مراسم اردیبهشت ماه سال ۹۸ برگزار شود ولی جامعه هنری عزادار استاد شد و امروز مراسم نکوداشت مشایخی بدون حضور ایشان برگزار می شود.

وی اظهار داشت: در طول این مدت که مشغول آمادگی برای برگزاری این مراسم بودیم به خانواده زنده یاد مشایخی زحمت زیادی دادیم، مخصوصاً نادر مشایخی که دست به دست ما داد تا امروز در خدمت شما باشیم.

افسوس همه عمر دیر رسیدیم

در ادامه آیین نکوداشت زنده یاد مشایخی مراسم، موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» ساخته نادر مشایخی به روی صحنه رفت.

«همه عمر دیر رسیدیم» یکی از دیالوگ های معروف سینمای ایران است. مشایخی این دیالوگ را در فیلم سینمایی سوته دلال مقابل دوربین علی حاتمی هنگام مرگ کاراکتر نقش اول فیلم گفته بود.

رونمایی از سردیس، پرتره و کتابِ یادنامه مشایخی

در این مراسم سید محمد بهشتی، عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر؛ ایرج راد، عضو گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر؛ و مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت و صاحب‌نام عرصه سینما سخنرانی کردند.

همچنین در این مراسم از نقاشی پرتره اثر حبیب درخشانی، کتاب یادنامه استاد جمشید مشایخی که به کوشش منیژه کنگرانی نوشته شده است، مستند استاد جمشید مشایخی و سردیس استاد مشایخی اثر احمد عرب‌بیگی که به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران ساخته شده نیز رونمایی شد.

جایگاه مشایخی به راحتی پر نخواهد شد

سید محمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان هنر که از دیگر سخنرانان این مراسم بود درباره زنده یاد مشایخی گفت: جمشید مشایخی همیشه از ایران و مفاخر و فرهنگ ایرانی صحبت می‌کرد. این نشان می‌داد او با مظاهر و مفاخر انس دارد. این نکته در هنرمندان اصیل ما وجود دارد و به همین دلیل در هر نقشی بازی کنند موفق و دیدنی هستند. این همراهی به آنها کمک کرده است تا سینمای ایران غنای بیشتری پیدا کنند. او جایگاهی در هنر ایران دارد که به این راحتی پر نخواهد شد.

جسمش کنار ما نیست اما حضورش لمس می شود

مسعود کیمیایی در این بزرگداشت درباره زنده‌یاد جمشید مشایخی گفت: زنده‌یاد مشایخی، روحی با اخلاق‌های متفاوت داشت، روحیه او پر از شعر بود. این هنرمند فرهنگ کهن و کهن‌مردی را خوب می‌شناخت. راحت سخن می گفت و در گفتن نظریات خود مشکلی نداشت و این دقیقاً همان چیزی است که به ندرت پیدا می شود.
کیمیایی افزود: من با مشایخی در سه فیلم همکاری کردم. رابطه ما با یکدیگر در فیلم «سرب» نزدیک‌تر شد. بعد از آن بود که با سلیقه و راه و رسم زندگی او آشنا شدم. در زمان تصویربرداری سرب بود که با زنده یاد مشایخی به محله‌های پایین‌شهر تهران می‌رفتیم و با یکدیگر قدم می‌زدیم. هر دوی ما آن کوچه‌ها، محله‌ها و دیدارها را خوب می‌شناختیم.
وی اظهار داشت: من زیاد نمی‌توانم در مورد دوستانی که امروز در کنار ما نیستند ولی حضورشان همیشه لمس می شود حرف بزنم فقط می توانم بگویم همکاری با مشایخی در سه فیلم برای من افتخار بود.

وامدار هنرمندانی چون زنده یاد مشایخی هستیم

ایرج راد نیز در این مراسم گفت: هر وقت استاد مشایخی روی صحنه می‌آمد خاک صحنه را می‌بوسید. این هنرمند صحنه را جایی مقدس می‌دانست.
را ادامه داد: تا جایی که من به یاد دارم او همیشه با عشق روی صحنه می‌آمد زیرا آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتاد با آن چیزی که در بازی زندگی وجود دارد متفاوت است. در زندگی بازی می‌کنیم می‌خواهیم واقعیتی را مخفی کنیم اما زمانی که روی صحنه بازی می‌کنیم می خواهیم تا حقیقتی را عیان و آشکار کنیم. مشایخی از تئاتر کارش را آغاز کرد و در این عرصه خیلی تلاش کرد. او کوله باری از تجربه های خوب و بد خود را از تئاتر به سینما برد. ما همیشه وامدار این چنین هنرمندانی هستیم.

از پدر آموختم یک ایرانی را نباید تهدید کرد

نادر مشایخی فرزند این هنرمند نیز در این مراسم درباره پدرش سخن گفت و اعلام کرد: وقتی پدر به وین آمد به من گفت تو چرا درک نمی‌کنی ایرانی بودن به چه معنا است. از آن زمان ایرانی بودن برای من تبدیل به سه «ت» شد. فهمیدم یک ایرانی را هیچگاه نباید تهدید تبعیض و تحقیر کرد. فهمیدم من در ایران خوشبخت خواهم بود و این را از پدرم آموختم و میدانم تا وقتی یک ایرانی گرسنه باشد، ایران گرسنه است.

در پایان مراسم نیز نمایشگاه گزیده پوستر فیلم‌هایی که زنده‌یاد مشایخی در آنها ایفای نقش کرده، به همراه تصاویر شخصی و یادبودها و تندیس‌هایی که وی در طول عمر بازیگری خود دریافت کرده است به نمایش در آمد.

منبع گزارش: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 114828 و در روز سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۲:۲۹
2024 copyright.