اتفاق بدی نیفتاده که وزیر پاسخگو باشد/ پوشش‌های جشن سینمایی را درشهرمی‌بینیم

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامینشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۱ مرداد در محل سالن اجتماعات برج آزادی در تهران برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، وی در ابتدای این نشست که به دعوت بنیاد رودکی با هدف بازدید و آشنایی خبرنگاران با مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تشکیل شده بود، به برخی ویژگی‌های برج آزادی اشاره کرد و گفت: مشکل برج این است که هنوز حریم آن مشخص نشده و گاهی مورد تعرض قرار می‌گیرد. لازم است این نماد ایرانی-اسلامی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با تخصیص اعتبار لازم صیانت آن با توجه بیشتری انجام شود.

نوش آبادی این کار را نیازمند همیاری و کمک سایر نهادها، دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی دانست و در همین رابطه علی اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی با بیان اینکه شورای شهر تهران ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی محوطه بیرونی مجموعه برج آزادی اختصاص داده و این عملیات هم اکنون در حال انجام است، گفت: مجموعه داخلی برج آزادی هم نیازمند مرمت است و برآوردهای ما نشان می‌دهد که این کار نیازمند ۱۶ میلیارد تومان اعتبار است.

ناشران غیردولتی زیر بار مسئولیت ممیزی نمی‌روند

در ادامه نوش آبادی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر وزارت ارشاد درباره  واگذاری ممیزی کتاب به ناشران گفت: پیشنهاد واگذاری ممیزی کتاب در ابتدای دولت یازدهم و از سوی وزیر ارشاد مطرح شد که بسیاری از ناشران با این پیشنهاد موافقت نکردند. کمااینکه تا این لحظه هم هیچ ناشر غیر دولتی، قبول نکرده ممیزی کتاب را خودش انجام دهد.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: آنچه که در حال حاضر مطرح است، طرحی است با این هدف که ناشران دولتی تشویق شوند تا ممیزی کتاب را انجام دهند، البته با حفظ برخی اصول، چارچوب ها و ضوابط. اول اینکه ناشر دولتی باید یک هیئت علمی مجرب و توانمند و متعهد داشته باشد. دوم اینکه حاضر باشد اعضای این هیئت علمی را به وزارت ارشاد معرفی کند تا به تائید این وزارتخانه برسد و سوم اینکه ممیزی ها نه در حوزه کتاب های دینی، ادبیات، شعر، داستان و مسائل اینچنینی بلکه در حوزه های آموزشی، پزشکی و مسائل تخصصی باشد. چرا که ممیزی آن دسته از آثار (دسته نخست) کماکان به عهده وزارت ارشاد است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد شائبه دخالت وزارت ارشاد در انتخابات شوراهای صنفی در حوزه های فرهنگی و هنری، آن را رد کرد و گفت: ما حتی سعی می کنیم دیگر دستگاه‌ها را هم از مداخله در انتخابات این شوراها منع کنیم و اجازه اعمال نفوذ را به آنها نمی‌دهیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارشاد که سالن محل برگزاری جشن حافظ را به مجریان آن داده است، مسئولیت اتفاقات آن جشن را بر عهده نمی‌گیرد؟ گفت: جشن حافظ هر ساله و توسط یک نشریه از بخش خصوصی برگزار می‌شود و ربطی هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. این جشن همانطور که گفتم ۱۶ سال است که برگزار می شود و در دولت‌های قبلی هم برپا شده است. ما هم تنها محوطه یکی از سالن‌هایمان را در اختیار مجریان این جشن قرار دادیم.

پوشش حاضران در جشن چندان عجیب نبود

لثاراتسخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اتفاقات جشن حافظ و نحوه پوشش افراد در آن جشن از سوی نشریه مورد اشاره (یالثارات) بیش از اندازه بزرگ نمایی شد، گفت: این قبیل پوشش‌ها و جلوه‌ها چندان چیز عجیبی نیست که برخی رسانه‌ها فکر کنند با عکاسی از آن، صحنه‌های بسیار عجیب و غریبی را شکار کرده‌اند.

نوش‌آبادی ادامه داد: ما هر روزه در نقاط مختلف سطح شهر و در اماکن عمومی و در وسایل نقلیه زمینی و هوایی با این دسته از جلوه ها روبرو می‌شویم. اما شایسته نیست کسانی به بهانه نقد دلسوزانه، بیایند به این افراد توهین کنند. کمااینکه حتی هنرمندان متعهد ما و کسانی که وجهه دینی و انقلابی دارند هم از این نحوه انعکاس جشن ناراحت بودند و ناراحتی خود را بیان کردند.

در جشن حافظ اتفاقی رخ نداده که وزیر بخواهد پاسخگو باشد

وی همچنین در خصوص اظهارات پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که گفته بود مجلس، وزیر ارشاد را به خاطر اتفاقاتی که در این جشن رخ داده است، استیضاح خواهد کرد، گفت: این یک اظهارنظر شخصی است. ضمن اینکه اتفاق خاصی نیفتاده است که حالا وزیر ارشاد بخواهد پاسخگوی آن باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواردی که مسئولیت مستقیم دارد، دغدغه های دینی و اسلامی خود را اعمال می کند و ما معتقدیم که محیط های فرهنگی ما باید از سلامت کامل برخوردار باشند. اما واقعیت این است که این قبیل پوشش ها هر روز در جامعه دیده می شوند و لازم است برای حل معضل بدپوششی، فکری اساسی و البته از سوی همه دستگاه ها گرفته شود.

نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود با آئین نامه اخیر هیئت وزیران در مورد اجراهای هنری در اماکن، عملاً قدرت نیروی انتظامی از آن گرفته شده و به وزارت ارشاد اختیار تام داده شده است، گفت: ما هیچ مشکلی با نیروی انتظامی نداشته و نداریم کمااینکه این همه اجراهای هنری در کشور، بدون همکاری نیروی انتظامی غیر ممکن است. سابقه دولت تنها ناظر بر اصلاح ماده ۲۰ آئین نامه مربوطه و در جهت شفافیت در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بود کمااینکه عده ای قصد ایجاد تقابل میان وزارت ارشاد و ناجا را داشته باشند، پسندیده نیست چرا که ابلاغیه یاد شده جزء اختیارات و بلکه وظایف دولت بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص احتمال بازبینی فیلم «ارادتمند تینا…» پس از تائید ساخت آن با دستور حجت الله ایوبی گفت: هر شورایی از جمله شورای نمایش به وظیفه خودش عمل می‌کند اما این بالاترین مقام دستگاه فرهنگی است که مطابق قانون این اختیار را دارد که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگواری، به صورت آنی به تصمیمات هر شورایی ورود کند و آن را تائید یا تغییر دهد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 22597 و در روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۷:۲۵
2024 copyright.