اختتامیه شب گذشته برگزار شد؛ پایان جشنواره فیلم «قاهره»/ نمایندگان مکزیک و تونس برگزیده شدند

جشنواره فیلم قاهره ۲۰۱۹ دیروز جمعه به پایان رسید و دو فیلم از مکزیک و تونس جوایز اصلی این جشنواره را به خانه بردند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، «دیگر اینجا نیستم» درامی درباره مهاجرت و هویت ساخته فرناندو فریاس کارگردان جوان مکزیکی برنده بزرگ جشنواره فیلم قاهره شد که دیشب جمعه به کار خود خاتمه داد.

این فیلم که درباره یک جوان ۱۷ ساله از قبیله‌ای محلی است که با یک کارتل مکزیک را به مقصد کویینز ترک می‌کند و در آنجا به دلیل لباس و موهایش در مرکز توجه قرار می‌گیرد، به عنوان بهترین فیلم جایزه اصلی هرم طلایی قاهره را دریافت کرد. این فیلم که جایزه بازیگری را نیز برای خوان دانیل گارسیا تروینو دریافت کرد، پیشتر جایزه بهترین فیلم را از جشنواره مورلیا در مکزیک دریافت کرده بود.

ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره قاهره امسال برعهده نویسنده-کارگردان آمریکایی استوین گاگان کارگردان «سیریانا» بود که جایزه هرم نقره‌ای را به «روح استوایی» ساخته باس دووس کارگردان کهنه‌کار بلژیکی داد.

جایزه هرم برنز نیز که به اولین یا دومین کار یک کارگردان اهدا می‌شود به طور مشترک به دو اثر تعلق گرفت. ژانگ چونگ و ژانگ بو کارگردان‌های چینی با فیلم «چهارمین دیوار» که تصویری از دو فرد آسیب دیده با گذشته‌ای مشترک در دنیای فانتزی است و تریلر روانشناسانه میچال هوگنائر کارگردان چک با عنوان «یک نوع خاص سکوت» در این بخش به عنوان برنده معرفی شدند.

جایزه فیلمنامه هم به ناجوا مادر نویسنده-کارگردان فلسطینی برای درامی با عنوان «بین بهشت و زمین» درباره طلاق رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن هم نصیب بازیگر فیلیپینی جودی آن سانتوس برای بازی در فیلم ملودرام «میندانائو» و برای ایفای نقش مادری رسید که یک فرزند بیمار دارد.این فیلم که ساخته بریلانته مندوزا است، جایزه بهترین کار هنری را هم برد.

برنده بزرگ بخش مجزای رقابتی بهترین فیلم عربی هم به مهدی برسویی کارگردان تونسی برای فیلم «پسر» شد. این فیلم که درباره پدری است که پسرش در یک حمله تروریستی مجروح شده، جایزه ویژه داوران را هم برد. «پسر» در جشنواره فیلم ونیز موفق شده بود تا جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌ها را برای سامی بوجیلا که نقش پدر را ایفا کرده، از آن خود کند.

درام مهند هایال کارگردان عراقی با عنوان «خیابان حیفا» که در یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در جریان جنگ داخلی در بغداد ۲۰۰۶ می‌گذرد نیز دو جایزه دریافت کرد: جایزه بهترین کارگردان عرب و بازیگری برای علی تامر که در نقش یک تک تیرانداز ظاهر شده است. این فیلم به تازگی موفق به کسب جایزه بوسان هم شد.

امسال چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم قاهره برگزار شد و این دومین سالی بود که محمد حفظی تهیه‌کننده مصری مدیریت آن را برعهده داشت.

آکادمی اسکار امسال اعلام کرد که فیلم‌های لایو اکشن و انیمیشن کوتاه این جشنواره مستقیم وارد رقابت اسکار می‌شوند.

این جشنواره ماه پیش با امضای تعهد برابری جنسیتی که از سوی جشنواره‌هایی چون کن و ونیز پذیرفته شده، به عنوان نخستین جشنواره دنیای عرب، این اصل را پذیرفت.

مستند «پایانه بیروت» ساخته الی کمال که محصول مشترک امارات-لبنان است و از یک راه‌آهن متروک برای کشف مفاهیمی درباره مرزها و هویت در جامعه آشفته لبنان استفاده می‌کند، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

 

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 126071 و در روز شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۷:۰۰
2024 copyright.