اختصاصی/ درباره آلیس گی بلانشه، اولین فیلمساز زن/ خالق «پری کلم‌ها»

سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: درچند سال اخیر توجه خاصی به سینماگران زن شده و بسیاری از جشنواره های جهانی تمام تلاش خود را بکار می‌برند تا درصد شرکت فیلمسازان زن را در جشنواره ها هرطور شده افزایش دهند.

این جشنواره ها در هنگام ارایه کارنامه خود هم روی این نکته به تازگی بسیار تاکید دارند «که مثلا ۲۲ درصد فیلمهای جشنواره ما ساخته زنان است.» شاید از این رو توجه به نخستین فیلمساز زن تاریخ سینما بسیار بالا گرفته و چند سینماگر در حال ساختن فیلمی درباره خانم آلیس گی بلانشه فیلمسازی فرانسوی که کارش را از سال ۱۸۹۶ شروع کرد ‌قطعا اولین سینماگر زن جهان است. اگرچه فیلمهای مستندی درباره او ساخته شده اما یکی از فیلمسازان مهم فرانسوی، ژان ژاک آنو، قرار است فیلمی داستانی راجع به این سینماگر بسازد. او اول ژوییه ۱۸۷۳ بدنیا آمد، ابتدا درسال ۱۸۹۵ با نخستین شغلش در شرکت گومون شروع بکار کرد و به همراه رئیس این کمپانی مشغول دیدن فیلمهای برادران لومیر شروع به یادگیری سینما کرد. اگرچه فیلمهای لومیر بیشتر حالت کمدی داشت اما، الیس گی سلیقه دیگری داشت و در سال ۱۸۹۶ فیلمی کوتاه در ژانر فانتزی ساخت که در نوع خود اولین در تاریخ سینما محسوب می‌شود. این فیلم  «پری کلم ها» ۵۱ ثانیه و سی‌وپنج میلیمتری و سیاه و ‌سفید است. ( لازم به یادآوری است که در آن سال‌ها فیلم ها یک دقیقه ساخته می‌شدند). او بعدا فیلمهای بسیار دیگری ساخت. وی بعدا که به آمریکا رفت درسال ۱۹۱۰ یک کمپانی فیلمسازی تاسیس می‌کند بنام «سولاکس فیلم » و بعنوان سناریست، تهیه کننده و کارگردان به فعالیت خود ادامه می دهد. درسال ۱۹۰۰ درهنگام برپایی نمایشگاه بین اللملی پاریس بخاطر فعالیت های سینمایی اش به وی یک مدال افتخار داده شد همچنین درسال ۱۹۵۷ به او نشان لژیون دونور ازسوی دولت فرانسه تعلق گرفت. او در ۱۹۰۸ به همراه شوهرش به آمریکا می‌رود و فعالیت های خود را در همین زمینه ادامه می‌دهد.

درسال ۱۹۹۵ بمناسبت صدمین سالگرد تاریخ سینما، درباره او فیلمی مستند ساخته شد که نوه او درآن شرکت و ‌راجع به مادربزگ خود صحبت های بااحساسی کرد. نام این فیلم  «باغ فراموش شده» است.

این فیلمساز درسال در۲۴ مارس ۱۹۶۸ درنیوجرسی آمریکا درگذشت. اخیر ا یک خانم مستند ساز امریکایی فیلمی مستند درباره الیس گی ساخته است که ۸ سال درباره آن تحقیق به عمل آورده و مورد توجه منتقدین قرار گرفته است.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137861 و در روز دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۷:۰۵
2024 copyright.