اختصاصی سینماسینما/ اولین گمانه زنی‌ها؛ کن در انتظار بزرگان سینمای جهان

از هم اکنون تعدادی از بزرگان سینمای جهانی برای جشنواره کن ۲۰۲۲ در صف ایستاده‌اند.
به گزارش سینماسینما از پاریس، کمیته انتخاب بخش های چهارگانه این جشنواره شروع به دیدن فیلم‌ها کرده‌اند. نام‌هایی که به احتمال زیاد قرار است در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن (۱۷ تا ۲۸ ماه مه ۲۰۲۲) حضور داشته باشند، شیفتگان هنر هفتم را ترغیب می‌کند.

اطلاعات اولیه‌ای که تاکنون در یک نشریه فرانسوی آمده از این قرار است:
دیوید کراننبرگ با فیلم جدیدش «جنایت‌های آینده» که سوژه آن تا به حال فاش نشده از کانادا و فیلمساز یونانی الاصل، یورگوس لانتیموی با فیلم «چیزهای حقیر» که اقتباسی از کتابی نوشته شده درسال ۱۹۹۲  است از نام‌های مهم مطرح شده هستند. هر دوی این فیلمسازان بارها درجشنواره کن حضور داشته‌اند.

از ترکیه فیلم جدید نوری بیلگه جیلان که یک بار هم نخل طلا برده و از فیلمسازان محبوب این جشنواره است، احتمالا حضور خواهد داشت. همچنین فیلم «در مسیر باد» اثر جدید ترانس مالیک برنده نخل طلا از آمریکا و از سوئد هم «مثلث غمگینانه» ساخته روبن اوستلاند، که او هم قبلا نخل طلا را برای فیلم «مربع» به دست آورده بود، از دیگر نام‌های مطرح هستند.

از کشور کره جنوبی، پارک جان ووک که پیشتر نیز در جشنواره کن حضور داشته، با فیلم «تصمیم عشق»، ساراپولی از آمریکا با فیلم «زنان در حال صحبت»، باز لورمان با فیلم «الویس» که درباره خواننده مشهور آمریکایی است و به احتمال قوی در افتتاحیه جشنواره نمایش داده خواهد شد، برادران داردن از بلژیک با فیلم «تولی ولوکیتا»، «بازدید پاریس» اثر الیس وینوکرو از ایتالیا نیز به احتمال بسیار در جشنواره کن حضور خواهند داشت.

ازفرانسه نیز کارگردانان بسیاری از جمله آندره تشینه در لیست انتظار دیده می‌شوند.

البته این لیست تازه انتشار یافته و احتمالا در هفته‌های آینده گسترش خواهد یافت.

از سینمای ایران بر اساس اطلاعات دریافتی، تاکنون بیش از سی فیلم به جشنواره کن امسال معرفی شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به نام‌هایی چون سعید روستایی با فیلم «برادران لیلا»، مانی حقیقی با فیلم «تفریق»، نادر ساعی‌ور با فیلم «بی پایان» (این اثر از المان معرفی خواهد شد)، هادی محقق با فیلم «دِرب»، هومن سیدی با فیلم «جنگ سوم جهانی» و علی زرنگار با فیلم «علت مرگ نامعلوم» اشاره کرد.

همچنین در خبرها آمده است بسیاری دیگر از فیلمسازان ایرانی همچون اشکان اشکانی، وحید جلیلوند، جعفر پناهی (احتمالا) و فیلمسازان ایرانی خارج از کشور مانند علی عباسی، میلاد عالمی و … از کشورهای اروپایی در حال ثبت نام هستند.

بر اساس آخرین اطلاعات هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن قرار است به صورت حضوری و ‌فیزیکی برپا شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 168270 و در روز یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۹:۰۹
2024 copyright.