اختصاصی سینماسینما / فرانسیس فوردکاپولا جایزه لومیر را می‌گیرد

فرانسیس فورد کوپولا، «پدرخوانده پدرخواندها»، جایزه لومیر درشهر لیون را می‌گیرد.

 

به گزارش سینماسینما، شهرلومیر، که برای فرانسوی ها زادگاه سینما جهان محسوب می‌شود. فیلم‌های کوتاه و اولیه تاریخ سینما توسط برادران لومیر از ۱۹ مارس سال ۱۸۹۵ (خروج کارگران از کارخانه) در آن‌جا ساخته شده بود و رفته رفته این شهر تبدیل به اولین استودیوی طبیعی فیلمسازی شد.

بعد از مدتی بخاطر جمع آوری آثار لومیرها و مرمت کردن فیلم‌های آنها، «انستیتو لومیر» را در شهر در آن پایه گذاری شد، که فعالیت‌های بسیاری طی سالها داشته است. دراین شهر از ده سال پیش جشنواره بسیار گسترده بدون رقابتی برگزارد می‌کنند که بخش عمده آن اختصاص به فیلم‌های قدیمی و گاه مرمت شده دارد، اما در بخش دیگرش یک «پیش نمایش» از فیلم‌هایی که قرار است بزودی هم به اکران سینماها بیاید با حضور اکیپ فیلم برپا می‌کند. مهم‌ترین واقعه این جشنواره این است که یک سینماگر مهم بین‌المللی توسط برگزارکنندگان انتخاب شده و به وی «جایزه لومیر» با حضور او اعطا می‌کنند. برای سال ۲۰۱۹ این جایزه به «فرانسیس فورد کوپولا»  بعنوان پدرخوانده پدرخوانده‌ها، داده خواهد شد و تمامی فیلم‌های «پدر خوانده» که او ساخته است از یک شب تا صبح برای عاشقان سینما بنمایش در می‌آید.

او قبلا دوبار نخل طلا و چهار بار اسکار و جایزه های دیگر بدست آورده بود. وی در آستانه هشتاد سالگی جایزه لومیر را بدست می‌آورد.

جشنواره امسال که یازدهمین دوره آن است از ۱۲ تا ۲۰ اکتبر برپا می‌شود و رییس آن تییری فرمو است که در ضمن جشنواره کن را هم اداره می‌کند. درسالهای گذشته جایزه لومیر به کلینت ایستود، مارتین اسکورسزی ، کن لوچ، میلوش فورمن، تارانتینو، المادوار، وان کاروی، جین فوندا … داده شده بود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 114628 و در روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۸:۰۴
2024 copyright.