اختصاصی سینماسینما/ فیلم جدید قدیمی ترین فیلمساز ایرانی مقیم اروپا روی پرده می‌رود

عطر و طعم لبوی تنوری در تهرانفیلم عطر و طعم لبوی تنوری در تهران، ساخته دکتر هوشنگ الهیاری قدیمی ترین فیلمساز ایرانی مقیم اروپا به زودی بر پرده ی سینماهای اتریش خواهد رفت.


به گزارش سینماسینما، این فیلم مستند و نود دقیقه ای صحنه های گوناگونی از زندگی اجتماعی مردم ایران، ازادی اقلیت های دینی، آیین محرم ، رسم و رسوم بازار ، موقعیت مهاجران افغان در ایران و …را  به نمایش می گذارد.
صحنه هایی از فیلم به کودتای بیست و هشت مرداد اختصاص یافته و فیلم به صراحت از آن به عنوان کودتای سازمان سیا علیه ایران یاد می کند.
دکتر هوشنگ الهیاری که دبیر کل جامعه پزشکان اتریش و متخصص اعصاب و روان است در دیدار با رایزن فرهنگی گفت ، عنوان این فیلم را بدین خاطر انتخاب کرده است که هنوز عطر و طعم لبوی تنوری محل زندگی و تحصیل خود را در حافظه دارد.
او می گوید با اینکه پنجاه سال است در غربت بسر سر می برم  و از وطن دور است ، تمامی صحنه های  خانه تا مدرسه و روزهای عاشورا و تاسوعا و سقا شدن خویش با مشک های آب قدیمی در محله ی بهارستان تهران را بخاطر داد.
هوشنگ الهیاری به عنوان روانکاو معتقد است قوی ترین‌ چیزی است که در حافظه جاودان می ماند، عطر و طعم  است. الهیاری معتقد است تمام فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی طعم و عطر ی خاص و فراموش نشدنی دارد. او در این فیلم به گذشته خویش و سرگذشت خانواده متدینش در تهران نیز  اشاره دارد.
هوشنگ الهیاری اثر جدید خود را همراه با فرزند ارشدش، داریوش الهیاری، مستند ساز،  ساخته است و می گوید ایرانیان مهاجر به هر وسیله ممکن باید زمینه ی پیوند بین خود و نسل های اینده را با وطن مادری برقرار سازند. الهیاری در دهه هشتاد از عمر خود به سر می برد و پانزده سال پیش از جنگ جهانی دوم در سن هفده سالگی به اتریش مهاجرت کرده است.
این فیلم با این ادعا که تبلیغ مستقیم از ایران است  از سوی جشنواره های مهم بین‌المللی پذیرفته نشده و حتی بخاطر نمایش صحنه های مثبت از جامعه یهودیان ایران مورد اعتراض گروه های فشار  در اروپا واقع شده است. فیلم از گوشه های انتقادی و اندک، مناسب با درک و فهم  مخاطب اروپایی خالی نیست.
الهیاری در تهیه اثر جدید خود از آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پرداخت حقوق قانونی بهره برده است. تصاویر این فیلم طی هشت سال و با ضبط حدود یکصد ساعت در سفر های گوناگون به ایران تدارک شده و در نهایت  نود دقیقه از آن به عنوان نمایش نهایی انتخاب شده است.
تدوین نهایی فیلم سه سال به طول انجامیده و تا کنون دو پیش نمایش از ان در یکی از سالن های مهم شهر وین به روی پرده رفته است. الهیاری بیش از دویست فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند در کارنامه خود دارد. تبلیغ از این فیلم با پایان هفته جاری در شبکه های رسمی اتریش آغاز خواهد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24354 و در روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۳:۲۸
2024 copyright.