اختصاصی سینماسینما/ وقتی فیلم خلسه‌آور ترانس مالیک، منتقدین را به وجد می‌آورد

سینماسینما، محمد حقیقت/ کن:. روز یکشنبه ۱۹ می بسیاری از منتقدین که از جلسه نمایش سالن دوبوسی بیرون آمدند از تماشای «زندگی پنهان» ترانس مالیک به وجد آمده بودند و درباره اهمیت آن با هم گپ می‌زدند. منتقدین این فیلم سه ساعته ترانس مالیک را ازشانس های بالای نخل طلا می دیدند.

مالیک که کلا قواعد منظم و کلیشه ای و فرمول بندی شده کلاسیکی سینما را به دور ریخته است، طراوت وتازگی جذاب و دلپذیری در سینما به وجود آورده؛ او این فرم و سبک فیلمسازی را از مدت ها پیش آغاز کرده بود و با فیلم دیگرش هم قبلا یک نخل طلا به دست آورده بود.

ترانس مالیک دراین فیلم خلسه‌آورش -«زندگی پنهان»- از یک داستان واقعی که در طول جنگ دوم جهانی به وقوع پیوسته بود الهام گرفته است. فرانز یک دهقان اتریشی حاضر نمی شود در کنار سربازان نازی هیتلری بجنگد؛ ازدستور سرپیچی می کند، و از آن پس زندگی او و زن و فرزندان و مادرش توسط نازی ها تباه می شود. او را به اتهام خیانت به سیستم به اشد مجازات محکوم می کنند و پس از زندانی و شکنجه سرانجام اعدام می شود.

تمام زندگی این مرد جوان درایستادگی مقابل دیکتاتوری می گذرد. و به خاطر ایمانش از هیچ چیز فروگذاری نمی کند . اگرچه همین داستان توسط فیلمساز دیگری بسیار کلیشه وار روایت می شد، اما ترانس مالیک فرم بصری خیره کننده با مونتاژی غیرمتعارف و افسون کننده به آن بخشیده که تماشاگر نوجو را به تحسین وامی دارد.

حالا باخیال راحت می توان ادعا داشت که ترانس مالیک افتخار دیگری با این فیلم برای این دور از جشنواره کن آورده است. البته چنانچه نسخه موجود کمی کوتاه می شد ارزش بالاتری به دست می آورد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 112725 و در روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۳:۲۵
2024 copyright.