اختصاصی سینماسینما/ پاسخ دبیر جشنواره فجر به هشت سئوال کلیدی/ از جزئیات جوایز تا بخش‌های جنبی

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه آثار هنر و تجربه و فیلم‌های مستند می‌توانند در تمامی بخش‌هایی که سیمرغ بلورین اهدا می‌شود نامزد دریافت جایزه شوند، یادآور شد هنوز تصمیمی در مورد بخش فیلم‌های خارج از مسابقه اتخاد نشده است.

به گزارش سینماسینما، انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده بهمن ماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد، از تغییراتی در این دوره از جشنواره خبر داد. اینکه تغییراتی در بخش مستندها به وجود آمده و هنر و تجربه نیز صاحب سیمرغ بلورین مستقل شده است. با وجود طرح نکاتی در مورد بخش‌های مختلف جشنواره در فراخوان، باز هم پرسش‌هایی در مورد جزئیات بخش‌های مختلف مطرح می‌شود.

سیمرغ مستقل مستند پر کشید

یکی از تغییرات فراخوان جشنواره امسال نسبت به دوره‌های گذشته، وضعیت سینمای مستند در این رویداد سینمایی است. دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با سینماسینما درباره تغییرات بخش مستند در جشنواره امسال گفت:‌ «فیلم‌های مستند در این دوره از جشنواره براساس تصمیمی که هیات انتخاب اتخاذ خواهد کرد ممکن است در جمع ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ جای بگیرد و یا علاوه بر این ۲۲ فیلم، دو فیلم مستند هم به جشنواره افزوده شود، اما نکته روشن این است که امسال سیمرغ مستقل در بخش مستند اهدا نخواهد شد.»

داوری فیلم‌های هنری و تجربی

طبق فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، یک سیمرغ بلورین به عنوان سیمرغ هنر و تجربه اهدا خواهد شد. در مدت زمانی که از راه‌اندازی گروه هنر و تجربه می‌گذرد، سیاست‌گذاران آن تلاش‌هایی گسترده برای تعیین جایگاهی روشن برای این آثار در جشنواره فیلم فجر انجام دادند تا اینکه امسال در نهایت سیمرغ مستقل هنر و تجربه در جشنواره جای گرفت.

توضیحات دبیر جشنواره درباره داوری فیلم‌های هنر و تجربه به این شرح است: «امسال بخش مستقل هنر و تجربه در جشنواره وجود نخواهد داشت و در مورد داوری بخش هنر و تجربه به این ترتیب عمل می‌شود که همان داوران بخش سودای سیمرغ در مورد جایزه این بخش تصمیم می‌گیرند.»

شانسی ویژه برای فیلم‌های مستند و هنری و تجربی

یکی از تفاوت‌های جدی جشنواره امسال با دوره‌های گذشته، امکانی است که برای فیلم‌های مستند و هنری و تجربی فراهم شده است، به این ترتیب که یک اثر مستند سینمایی می‌تواند در تمامی زمینه‌های فنی و هنری مورد داوری قرار بگیرد و جایزه این بخش فقط محدود به کارگردانی و تهیه‌کنندگی و پژوهش نیست. داروغه‌زاده در مورد این بخش چنین توضیح داد: «آثار مستند و هنر و تجربه محدودیتی در زمینه داوری نخواهند داشت و در تمامی بخش‌ها داوری می‌شوند و می‌توانند نامزد شوند.»

حذف هیات انتخاب امکان ندارد

پیش از این در برخی اخبار صحبت از حذف هیات انتخاب از ترکیب جشنواره فیلم فجر مطرح شده بود، اتفاقی که از نظر دبیر جشنواره غیرممکن به نظر می‌رسد. او در مورد این موضوع نظر خود را چنین بیان کرد: «مگر می‌شود هیات انتخاب در جشنواره نباشد، حتما یک هیات، آثار جشنواره را انتخاب خواهند کرد.»

فیلم‌های اول و بخش خارج از مسابقه

یکی از نکاتی که در فراخوان جشنواره به آن اشاره نشده فیلم‌های خارج از مسابقه است. داروغه‌زاده در مورد اینکه آیا بخش مرور یا خارج از مسابقه در جشنواره امسال تعریف خواهد شد، گفت: «فعلا این نکته معلوم نیست و در ادامه در مورد آن تصمیم می‌گیریم.»

همچنین تکلیف فیلم‌های اول نیز در جشنواره روشن نیست. پرسش اینجاست که آیا تعداد مشخصی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را فیلم‌های اول تشکیل می‌دهند یا نه محدودیتی در این زمینه نیست.

روایت دبیر جشنواره در مورد این بخش به این شرح است: «محدودیتی برای تعداد فیلم‌های اول در میان ۲۲ فیلم نخواهد بود و براساس کیفیت فیلم‌ها گزینش صورت می‌گیرد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 69125 و در روز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۸:۰۱
2024 copyright.