اختصاصی سینماسینما/ پاسخ مهرداد فرید به حواشی صدور مجوز تهیه‌کنندگی/ ما به وزارت ارشاد معترض هستیم

سینماسینما ، علی پاکزاد- مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیه کنندگان یادآور شد پیمان معادی برای دریافت مجوز تهیه‌کنندگی مراجعه‌ای به شورای عالی تهیه‌کنندگان نداشته است.

به گزارش سینماسینما، صادر نشدن مجوز فیلم جدید سعید روستایی از این باب که پیمان معادی به عنوان تهیه‌کننده معرفی شده بود و در عین حال مجوز دادن به تهیه‌کننده‌ای که سابقه‌ای در سینما ندارد موضوعاتی بود که در روزهای اخیر برخی حواشی را به همراه داشته است.

مسئولیت تایید مجوز تهیه‌کنندگی برعهده شورای عالی تهیه‌کنندگان است و از این رو در گفت‌وگو با مهرداد فرید دبیر شورای عالی این موضوع را بررسی کردیم.

دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان درباره حواشی  اخیر گفت: «ببینید تمام مجوزهایی که تا امرزو صادر شده است به عهده وزارت ارشاد بوده است. منتها از مقطعی که دوستان گفتند تهیه‌کنندگانی که برای اولین بار قصد دارند فیلم سینمایی تهیه‌کنند یا تهیه‌کننده ای که قرار است با کارگردان اول کار کند صلاحیتش توسط شورای عالی تهیه کنندگان تایید می شود از اینجا به بعد ما وظیفه مان است که صلاحیت ها را احراز کنیم و نظارت داشته باشیم. اما همچنان بخش ممیزی فیلمنامه و مباحث پروانه ساخت به وزارت ارشاد مربوط می شود؛ در نتیجه از این مقطع به بعد قرار است که ما صلاحیت تهیه کنندگانی را تایید کنیم که از ما درخواست می کنند و برای اولین بار قصد دارند فیلمی را تهیه کنند.

او ادامه داد: «ما با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌هایی که در صنف وجود دارد عمل می کنیم. ما صلاحیت اشخاص را بررسی می کنیم و طی نامه ای این موضوع را به وزارت ارشاد اعلام می کنیم. یا ممکن است افرادی باشند که سال‌های سال در سینما حضور داشته اند و قصد دارند فیلمی را تهیه کنند که کارگردان آن فیلم اولی است. اینجا نیز سوابق تهیه کننده را بررسی می کنیم. اگر توانمندی تهیه کننده اثبات شود به وزارت ارشاد اعلام می کنیم و از این جا به بعد وزارت ارشاد است که تصمیم می‌گیرد که چه کاری درست و چه کاری اشتباه است. بحث ممیزی به شورای عالی تهیه کنندگان ربطی ندارد.»

فرید درباره پیمان معادی گفت: «تمام اطلاعاتی که در رسانه ها وجود دارد اشتباه است. زیرا پیمان معادی تا امروز هیچ درخواستی از ما نداشته است. تمام اسامی که این روزها اعلام می شود که فلانی مجوز گرفته یا شخص دیگری نتوانسته این کار را انجام دهد درست نیست. زیرا ما در خواستی اصلا نداشتیم که بخواهیم درباره آن نظر دهیم. هیچ نامه ای دریافت نکرده ایم. تمام این مسائل به گذشته بر می گردد، در آن زمان نیز شورای عالی تهیه کنندگان در این زمینه مسئولیتی نداشته است. از ده روز پیش تمام دوستانی که به ما مراجعه کرده اند درخواستشان مورد بررسی قرار گرفته است. آقای معادی یا روستای یا کسان دیگر اصلا به ما مراجعه ای نداشتند ؛ و ما نباید در این زمینه بازخواست شویم. خود محمد حسین مهدویان نیز در این زمینه مراجعه‌ای به ما نداشته است. مسائل و حواشی اخیر مربوط به وزارت ارشاد است و ربطی به شورای عالی تهیه کنندگان ندارد.»

دبیر شورای عالی تهیه کنندگان درباره مجوز تهیه کننده فیلم «برمودا» گفت:‌ «خبر این موضوع را نیز در رسانه ها خواندم موردی نبوده که به ما مراجعه کرده باشند. این تهیه کننده خیلی قبل تر به وزارت ارشاد مراجعه کرده و وزارتخانه طبق قانون به آنها مجوز ساخت داده است. ما یعنی شورای عالی تهیه کنندگان نیز به وزارت ارشاد اعتراض داریم و نمی دانیم که چرا چنین کاری را انجام داده اند. وقتی این موضوع را به ما ارجاع می‌دهند چرا شخصا درباره آن تصمیم می گیرند.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 65225 و در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۳:۱۸
2024 copyright.