اختصاصی سینماسینما/ چند ساعت مانده به نخل طلا!؛ معرفی برگزیدگان فدراسیون سینماهای هنروتجربه

سینماسینما، محمد حقیقت/ کن: الیا سلیمان کارگردان فلسطینی با فیلم «این باید بهشت باشد» روی سکوی پرتاپ فوق العاده ای ایستاده است.

درسال ۲۰۰۲ وی اولین فیلمساز فلسطینی بود که به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافته بود. امسال با فیلم درخشانش که در روز قبل از اختتامیه به نمایش درآمد توجه های بسیاری را به خود جلب کرد و قاعدتا از شانس بسیار بالایی برای کسب نخل طلا یا لااقل جایزه بزرگ داوران برخوردار خواهد بود. امروز شاید، عنوان فیلمش تعبیر شود و کن بهشت او شود.

روزنامه ای فرانسوی با او مصاحبه کرده و به فیلمش عنوان «کمدی انسانی» لقب داده است. مصاحبه کننده از الیا سلیمان سوال می کند:

«شما سالهاست مقیم فرانسه هستید چطور فرانسه صحبت نمی کنید؟»

سلیمان جواب می دهد: «برای اینکه آدم تنبلی هستم و در عین حال شاید به این دلیل باشد به خودم می گویم نمی خواهم چمدان های خودرا در سرزمینی مستقر کنم.»

سوال دیگر: «آیا برای رفتن در سرزمین خود و اسراییل ممنوعیتی دارید؟»

پاسخ می دهد: «به هرحال چندان دوست ندارند به اسراییل بروم . ده سال پیش وقتی در جشنواره کن بودم، گفتگویی که من اینجا کردم، در اسراییل به چاپ رسید، تلویزیون اسراییل همان موقع تصاویری از یک خودکشی انتحاری که در تل‌آویو رخ داده بود را پخش کرد، یکی از دوستان یهودی من سریع تلفنی به من خبر داد و پیشنهاد کرد به اسراییل نیا و همانجا در فرانسه بمان. من یک سال ونیم درفرانسه ماندم. حتی شنیدم که در اسراییل مرا ضد اسراییلی رده بندی کرده بودند.»

فیلم «این باید بهشت باشد» در چندین کشور و شهر از جمله فلسطین، پاریس، نیویورک و غیره فیلمبرداری شده و خود الیا سلیمان نقش اصلی را بازی می کند که یک «یهودی سرگردان» نیست بلکه «فلسطینی سرگردان» است. فیلم تقریبا بدون دیالوگ است و شخصیت اصلی در همه جا نظاره گر، وضعیت های مختلف است. طنز های فوق العاده و تیپ سازی بین ژاک تاتی و باسترکیتون در نوسان است. صحنه های به یاد ماندنی آن از شهر پاریس افسون کننده است.

همچنین امروز، فدراسیون سینماهای هنروتجربه اعلام کرد که دربخش فیلمهای مسابقه که شامل ۲۱ فیلم است دوجایزه داد شده است. جایزه بزرگ به فیلم «پارازیت» به کارگردانی، فیلمساز کره ای، بونگ جون هو و همچنین دیپلم افتخار به «بینوایان» از فرانسه ساخته لاج لی تعلق گرفت.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 112993 و در روز شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۸:۴۰
2024 copyright.