اختصاصی سینماسینما/ گفت‌وگوی نشریه ورایتی با آناهید آباد درباره «یه‌وا»

نشریه ورایتی در جدیدترین شماره خود با آناهید آباد فیلمساز ایرانی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش سینماسینما، در این گفت‌وگو فیلمساز کشورمان پیرامون انگیزه‌های فیلمسازی و علاقمندی‌هایش در عرصه سینما صحبت کرده است.

آناهید آباد فیلمساز کشورمان امسال با نخستین ساخته سینمایی خود نماینده کشور ارمنستان در بخش غیرانگلیسی جایزه اسکار شرکت کرده است.

در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

بزرگترین مانعی که در ساخت فیلم «یه‌وا» پیش روی خود داشته اید چه بود؟ (در ساخت این فیلم و در طول دوره کارگردانی)

به طور عام مانند بیشتر فیلمسازانی که قرار است فیلم اول شان را بسازند تامین بودجه سخت ترین مانع بود اما به طور خاص می توانم از زن بودن دو ملیتی بودن و کوتاهی قدم به عنوان مهم ترین موانع تولید این فیلم  یاد کنم.

در عبور از این موانع چه پیشرفت‌هایی را به دست آوردید؟

با همه ی محدودیت های مالی و در یک جغرافیا نا آشنا که هرگز آنجا زندگی نکرده بودم باید فیلم اول م را می ساختم  درست است که من هرگز در مناطق مرزی ارمنستان زندگی نکرده بودم اما اصالتا خودم یک زن ارمنی هستم که در ایران متولد شده پس در آنجا به یک نسبت هم غریبه بودم و هم آشنا . با این شناخت از خودم و پروژه بود که سعی کردم گروه ، مردم منطقه و بودجه ی فیلم را با هم هماهنگ کنم تا ” یه وا ” ساخته شود. در واقع پشتکار و همراهی انسانهای با معرفت باعث شد که فیلم از موانع عبور کند و بر پرده بزرگ جان بگیرد.

در سینما چقدر به دنبال خلاقیت هستید و چقدر تلاش می‌کنید تا اثرتان یک فیلم متفاوت و خلاقه‌ای باشد؟

ساخت  ” یه وا ”  تلاشی بود برای  تعریف کردن یک قصه ی انسانی و جهان شمول در منطقه ای نا آشنا و فرهنگی غیر معروف  به طوری که نتیجه ا ش فیلمی شود که بتواند با مخاطبان سینما در همه ی جهان ارتباط برقرار کند .

قهرمان و الگوی سینمایی شما چه کسی است؟

سوال سختی ست . من در عالم سینما دل شیدایی دارم . در این دل شیدا از پاراجانف تا جان فورد و هیچکاک و از بیلی وایلدر تا برگمان و برتولوچی و از تروفو تا کوروساوا و از کیارستمی تا هانکه و مایک لی جای می گیرند .فکر کنم دیگر بس است تا همه رازهای عاشقانه ام را فاش نکردم.

دلتان می خواهد دنیا چه چیزی درباره اینکه در کشورتان زنی فیلمساز هستید بداند؟ پیامی که می خواهید بفرستید؟

همه می دانند که فیلمسازی کار سختی ست و صادقانه بگویم زن فیلمساز هم کارش خیلی سخت تر است  می خواهم راز تحمل این سختی را  بگویم : فیلم ساختن شجاعت را به من هدیه داد . اما هدیه بزرگ تر و ارزشمند تر برای من این است که مردم همه ی جهان با دیدن فیلم م در تجربه ی شجاعت با من شریک شوند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 74295 و در روز شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۰:۲۶
2024 copyright.