اختصاصی/ معرفی فیلم‌های ایرانی که در پاریس روی پرده خواهند رفت

در پی بازگشایی سینماهای فرانسه، برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در پاریس مشخص شد.

به گزارش سینماسینما، اگرچه در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، هیچ فیلم ایرانی در فرانسه به نمایش درنیامد، اما قرار است حداقل دو فیلم در جدول نمایش پخش کننده وجود داشته باشد. در چهل سال اخیر بیش از ۱۰۰ فیلم از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه آمده که باعث بیشتر معرفی شدن آن به تماشاگران ‌و منتقدین این کشور شده اند. بویژه از سال ۱۹۹۰ هر ساله حداقل دو تا هشت فیلم ایرانی در طول سال بنمایش عمومی در آمده بودند که برخی از آنها با تعداد محدود کپی در پاریس و بعدا در شهرستانها اکران شدند و تعداد کمی هم بشکل گسترده تر، حتی با داشتن بیش از صد سالن سینما پخش شده بودند که پرفروش ترین آن جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی است و کمترین آن با داشتن فقط -هزار تماشاگر – موفقیتی بدست نیاورده بود.

اما امسا ل در شش ماه اول ۲۰۲۰ هیچ فیلم ایرانی بر پرده سینماهای فرانسه نرفت که البته ربطی به مسله ویروس کرونا ‌و بسته بودن سالنها نداشت. قراراست از ۲۲ ژوئن، روزبازگشایی سینما ها در فرانسه فیلم هایی از کشورهای گوناگون به نمایش عمومی درآیند که فهرست تمامی آنها تا آخر سال منتشر شده است. در جدول تقویم نمایش این فیلمها «متری شیش ونیم» ساخته سعید روستایی برای هشتم ژوئیه برنامه ریزی شده بود، اما به تازگی بدون هیچ توضیحی از جدول حذف شده است، این فیلم که توسط کمپانی وایلد بانچ برای پخش خریداری شده بود حتی در سایت این کمپانی اطلاعاتی درباره آن وجود ندارد. اگرچه قبلا مسولان آن بسیار به فیلم علاقمندی نشان داده بودند و برنامه ای هم برای پخش خوب آن در نظر داشتند. البته احتمال دارد پخش عمومی این فیلم برای سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته شده باشد.

دومین فیلم ایرانی که قرار بود در همین ماه ژوئیه پخش عمومی شود «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول اف، برنده خرس طلای برلین ۲۰۲۰ است که تاریخ آن به تعویق افتاده و قرار است از دوم دسامبر به پرده بیاید، همچنین فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی از ۷ اکتبر اکران خواهد شد. جدا از این فیلم فرانسوی که پیمان معادی در آن بازی کرده است بنام «پلیس» ساخته آن فونتن، دوم‌ سپتامبر نمایش خود را آغاز خواهد کرد. اگر در جدول پخش فیلمها در این کشور بعدا تغییری بوجود آید به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 137403 و در روز یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲:۵۵
2024 copyright.