اختصاصی/ گزارش محمد حقیقت از پاریس/ کمک مالی دولت فرانسه به بخش فرهنگ/ نولان گیشه فرانسه را نجات می‌دهد؟

سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: در پنج ماه اخیر در اثر گسترش ویروس کرونا و تلفاتی که به بار آورده بود و همچنان هم ادامه دارد، در زمینه فرهنگ آسیب های فراوانی در فرانسه به بار آمده است.

از جمله سالن‌های سینما، تئاتر، کنسرت ها، نمایشگاه ها و غیره تعطیل شده بودند. در زمینه سینما چند هفته ای است که بطور آرام و با تعداد محدودی سالنهای سینما بازگشایی شده، با این وجود، حدود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته در همین زمان کاسته شده است.

همچنین برخی از سینماها به کلی تعطیل شده‌اند. برای راه اندازی همه زمینه های فرهنگی، به ویژه سینما و تئاتر، امروز نخست وزیر جدید فرانسه، آقای ژان کاستکس، اعلام کرد که ۲ میلیارد یورو  به این کار اختصاص خواهد داد.

این پروژه با استقبال وخوشحالی بسیار هنرمندان و دست اندرکاران امور فرهنگی فرانسه روبرو شد. نخست وزیر از خانم روزلین باشلو، وزیر فرهنگ جدید خود خواست تا این پروژه را سریع عملی کند تا ضایعات فرهنگی که در این مدت فرانسه با آن روبرو بوده، جبران شود و فرهنگ را سرپا نگهدارد. درعین حال براین نکته اصرار شده که «حتما تماشاگران، باید در سینماها و ‌سالن های تئاتر، از ماسک استفاده کنند».

از امروز فیلم جدید کریستوفرنولان، تنت، به پرده بیش از ۸۰۰ سینمای فرانسه آمده و همه دست اندر کاران این رشته منتظر دیدن یک معجزه هستند تا شاید تماشاگران عظیم به سینما ها باز گردند و از ورشکستگی نجات یابند.

این فیلم با ۲۰۰ میلیون دلارساخته شده و بسیار پرحادثه، ترکیبی از فیلم‌های جیمزباند، جاسوسی و علمی تخیلی است. آن‌را در نمایشی که چند روز پیش برای منتقدین نشان دادند، دیده بودم، که حتی نسبت به برخی فیلمهای همین کارگردان چندان موفق به نظر نیامد. نولان تماشاگر خود را گاه بیهوده سرگردان می‌کند و تنها برای تنوع لوکیشن ها، با دلیل و بی دلیل به هزاران نقطه درسراسر دنیا می‌کشاند. و تعجب خواهید کرد اگر بگویم ، گاه حوصله سربر هم می‌شود.

آیا «تنت » در نمایش عمومی با استقبال تماشاگران فرانسوی روبرو خواهد شد؟ کمپانی پخش این فیلم از سینماداران درخواست کرده که تا آخر ماه اوت، آمار فروش فیلم را اعلام نکنند!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 141264 و در روز چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱:۴۵
2024 copyright.