از درگذشت یک جوان تا استعفایی قابل تامل و انتصابی عجیب

استعفای قابل تامل مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، انتصاب غریب رحمت امینی به عنوان دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، درگذشت هنرمندی جوان بر اثر عوارض ابتلا به کرونا و حادثه‌ای که در نمایش «دکتر نون» به خیر گذشت، از مهم‌ترین رویدادهای تئاتر در آغاز سال نو است.

به گزارش سینماسینما، در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ که عموم مردم جامعه درگیر و دار کارهای پیش از عید نوروز بودند، ناگهان خبر رسید که مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران از این مسئولیت استعفا داده است.

او در دوران کرونا بارها از وضعیت اقتصادی خانه هنرمندان ایران انتقاد کرده و توضیح داده بود که وقتی گالری‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های خانه هنرمندان ایران تعطیل هستند، این مکان هنری هیچ منبع درآمدی ندارد و هزینه‌های جاری آن باید با حمایت شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شود.

او حتی از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری دولت روحانی خواسته بود تا به وضعیت خانه هنرمندان رسیدگی شود که نتیجه آن برگزاری جلسه‌ای با حضور جهانگیری و اعضای شواری عالی خانه هنرمندان بود. ظاهرا در آن مقطع کمک‌های محدودی هم صورت گرفت.

در این مدت تنگناهای اقتصادی خانه هنرمندان ایران بر کسی پوشیده نبود به طوری که در گفتگوهای رسمی و غیر رسمی بارها هشدار داده شده بود که این خانه با تمام اعتبار و جایگاهی که دارد، در معرض تعطیلی است. با این همه بعد از بازگشایی سالن‌های تئاتر و گالری‌ها که در نتیجه آن تماشاخانه ایرانشهر، تالار انتظامی و گالری‌های خانه هنرمندان هم فعالیت خود را از سر گرفتند و با فعال شدن کافه‌ها و فروشگاه‌های این خانه، شاید دیگر کسی توقع استعفای مجید رجبی معمار را نداشت.

او در گفتگوی صریح خود با ایسنا که در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد، بزرگترین مشکل را تنگناهای مالی دانست با این حال خاطرنشان کرد که این مساله، تنها دلیل استعفای او نبوده است.

با استقرار تیم جدید در شهرداری تهران، ظاهرا فعالیت‌های هنری برای مکان‌هایی مانند خانه هنرمندان به مراتب سخت‌تر از پیش شده و حتی مدیری مانند رجبی معمار که پیشینه فعالیت‌های مدیریتی‌اش به صدا و سیما بر می‌گردد، نیز به راحتی نمی‌تواند با این تیم تازه کار کند.

با این همه ایرج راد، رییس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در همان روزهای پایانی اسفند عنوان کرد که هنوز استعفای رجبی معمار پذیرفته نشده و شواری عالی در جلساتی که بعد از تعطیلات نوروز خواهد داشت، درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ظاهرا باید در چند روز آینده تکلیف این مکان فرهنگی هنری مشخص شود.

وضعیت نامعلوم خانه هنرمندان برای تمام شاخه‌های هنری ایجاد نگرانی کرده ولی در این بین خانواده تئاتر وضعیت متفاوتی دارند چراکه شرایط خانه هنرمندان قطعا بر وضعیت تماشاخانه ایرانشهر که یکی از مجموعه‌های معتبر تئاتری ماست و نیز تالار انتظامی که مکانی برای اجرای گروه‌های جوان است، تاثیرگذار خواهد بود و در روزگاری که مجموعه‌های خصوصی با اجاره‌های بالا به گروه‌های تئاتری نوبت اجرا می‌دهند، وجود تماشاخانه ایرانشهر که جزو معدود تماشاخانه‌های استاندارد ماست، غنیمتی است غیرقابل انکار و جامعه تئاتری حق دارد در این باره نگرانی داشته باشد.

اما هنوز اقشار هنری در گیر و دار استعفای رجبی معمار بودند که مشخص شد وزارت علوم هم برگ تازه‌ای برای جامعه تئاتر دانشگاهی رو کرده است.

این وزارتخانه در آخرین ساعات روز ۲۵ اسفند ماه که به نوعی آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ بود، ناگهان در خبری که تنها بر پرتال معاونت اجتماعی فرهنگی خود منتشر کرد، خبر داد که رحمت امینی به عنوان دبیر علمی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر دانشگاهی منتصب شده است.

حتی تعطیلات نوروز و شلوغی‌های همیشگی عید هم نتوانست سرپوشی بر این عنوان من درآوردی و واکنش جامعه دانشگاهی به این انتصاب غریب بگذارد.

دانشجویانی که ماه‌ها منتظر بودند تا تکلیف انتخاب دبیر و انتشار فراخوان جشنواره بیست و چهارم تئاتر دانشگاهی مشخص شود، حالا در شوکی بزرگ فرو رفتند که چگونه وزارت علوم اصلی‌ترین اصل جشنواره تئاتر دانشگاهی را زیر پا گذاشته و یک استاد را به عنوان دبیر علمی جشنواره منتصب کرده است و چگونه استادی که خود سالهاست در کار آموزش است، چنین پیشنهاد غریبی را پذیرفته و به جای اینکه در کنار دانشجویان باشد، جایگاهی را که متعلق به آنان است، تصاحب کرده!

رحمت امینی البته در گفتگوی خود با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرد که با هدف اصلاح ساختار جشنواره و تدوین اساسنامه و اینها این سمت را پذیرفته و این پذیرش از روی عشق و علاقه به عنوان نبوده است. اما همین صحبت‌ها هم با واکنش‌های بسیاری رو به رو شد به طوری که بخشی از دانشجویان معترض با اشاره به مسئولیت‌هایی که امینی پیش از این داشته است، خاطرنشان کردند ایشان به عنوان مدیر گروه تئاتر پردیس موسیقی و نمایش دانشکده هنرهای زیبا و نیز به عنوان مدیر اسبق شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی چه اصلاحی انجام داده که حالا معتقد است می‌تواند در سیستم جشنواره دانشگاهی دست به اصلاح بزند و چرا انجام این اصلاحات را به خود دانشجویان به عنوان صاحبان این جشنواره واگذار نمی‌کند.

در این مدت تعدادی از دبیران ادوار گذشته جشنواره تئاتر دانشگاهی و نیز بعضی از دانشجویانی که خود گزینه‌های دبیری این جشنواره بودند، به همراه تعدادی از هنرمندان تئاتر نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند ولی با حضوری شدن دانشگاه‌ها و از سرگیری فعالیت تشکل‌های دانشجویی، هم وزارت علوم و هم دبیر علمی جشنواره باید منتظر واکنش‌ها و اعتراض‌های شدیدتری باشند.

نخسین روزهای سال نو اما برای خانواده تئاتر عروسکی روزهای تلخی بود. در شرایطی که به نظر می‌رسد کرونا فروکش کرده و بعد از سه نوبت واکسیناسیون انتظار نمی‌رود فرد جوانی بر اثر این بیماری از دنیا برود، ناگهان خبر رسید که مهرنوش شریعتی بازیگر و عروسک‌گردان جوان تئاتر، روز یکم فروردین ماه بر اثر عوارض ناشی از کرونا همزمان با سالروز تولد ۴۳ سالگی خود از دنیا رفته است.

این درگذشت، برای خانواده تئاتر و بویژه تئاتر عروسکی شوکی بزرگ بود. این هنرمند جوان که همسرش بهرام بهبهانی هم دیگر هنرمند فعال تئاتر عروسکی است، در بهشهر، شهر زادگاهش به خاک سپرده شد.

درگذشت غلامعلی نادعلی‌زاده، شبیه خوان پیشکسوت دامغانی، دیگر اتفاق تلخی بود که در ایام نوروز رقم خورد.گفته می‌شود او با نگارش و سرودن ده‌ها مجلس تعزیه، عنوان ملک‌الشعرای تعزیه معاصر ایران را به خود اختصاص داده بود.

اما اتفاقی که به خیر گذشته است، حادثه‌ای است که برای غلامرضا پودینه، بازیگر نمایش «دکتر نون» رخ داد.

این بازیگر که اهل زاهدان و از جمله بازگران قدیمی این شهر است، به هنگام بازی در نمایش «دکتر نون…» کار هادی مرزبان در بخش ماشینیری تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر سقوط کرد ولی با توجه به حضور به موقع آتش‌نشانی و با همراهی دست‌اندکاران و مدیر تئاتر شهر، به موقع به بیمارستان منتقل شد و قرار است در یکی دو روز آینده تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

ظاهرا این بازیگر که جوان هم نیست، دچار خطای دید شده و در فضای پشت صحنه به بخش ماشینری تالار اصلی که گفته می‌شود از نظر فنی جزو استانداردترین و کامل‌ترین بخش‌های این تالار است، سقوط کرده است.

بعد از این اتفاق، هادی مرزبان از مدیر و دست‌اندارکاران مجموعه تئاتر شهر قدردانی کرد که با همراهی خود، این بازیگر را به سرعت به بیمارستان منتقل کردند تا در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرد و سلامتی‌اش را زودتر به دست بیاورد و اجازه ندادند که بابت هزینه‌های درمان هم دغدغه‌ای داشته باشد.

مرزبان با اینکه خوشحال است که این حادثه به خیر گذشته و بازیگر نمایشش بعد از انجام عمل جراحی، روند بهبودی را طی خواهد کرد، بر این موضوع نیز تاکید کرد که به دلیل خطراتی که همواره ممکن است در راه بازیگران باشد، لازم است تا آنان از بیمه قدرتمندی برخوردار شوند و این اتفاق موید همین ضرورت است.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 172707 و در روز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۵:۳۸
2024 copyright.