از لوگو تا تیتراژ/ نکاتی درباره مسابقه «دورهمی»

سینماسینما، عاطفه کربلایی

مهران مدیری که در دوره‌های قبلی دورهمی با طرح پرسش‌های ساده‌ای از ادبیات و سینما و… اطلاعات شرکت کنندگان در برنامه را محک می‌زد، این روزها با ساختار جدید این برنامه پا به خانه‌های بینندگان شبکه نسیم گذاشته است.
برنامه جدید مدیری که در قالب مسابقه است به عنوان ادامه دورهمی روانه آنتن شده است ولی به جز مجری برنامه هیچ وجه اشتراکی با دورهمی های قبلی ندارد حتی لوگوی برنامه عوض شده است البته تلاش شده که در طراحی لوگوی جدید و دکور احساس «دورهم بودن» به مخاطب القا شود! ‌در شرایطی که دورهمی یک گردهمایی دوستانه است بنابراین چنین مفهومی هیچ سنخیتی با یک مسابقه جدی ندارد و بهتر بود این برنامه با عنوان دیگری به غیر از «دورهمی» روی آنتن می‌رفت.

در روزگاری که از یک سو عده‌ای معتقدند که اطلاع از موضوعاتی که در زندگی عادی کاربردی ندارد، بی‌فایده است، مدیری و همکارانش مسابقه‌ای ساخته‌اند که در آن باید نقاشی‌های چند صد سال پیش را شناخت،‌ نام قطعات موسیقی قدیمی را دانست و… نگارنده با موضوعات پرسش‌ها و نحوه طراحی آنها مخالفتی ندارد ولی در شرایطی که برخورداری از مهارت های زندگی نقش تاثیرگذاری در کیفیت زندگی انسان ها دارد به نظر می رسد که بهتر باشد سوالاتی با این محور مهم به مجموعه سوالات دورهمی افزوده شود چراکه کتابخوان بودن به تنهایی یک فضیلت نیست.

یکی از ایرادات «دورهمی» بی‌شک حذف نام عوامل این برنامه از تیتراژ است؛ افرادی که اگر هرکدام در یک پروژه سینمایی یا تلویریونی حضور نداشته باشند، مشکلاتی در محصول نهایی به وجود خواهد آمد. با این وجود در تیتراژ «دورهمی» به نام تهیه کننده و کارگردان اشاره شده و سایر عوامل نادیده گرفته شده‌اند.

در مجموع دورهمی جدید قابلیت بهتر شدن دارد البته به شرطی که سازندگان آن انتقادات و پیشنهادات را جدی بگیرند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 157561 و در روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۲:۳۰
2024 copyright.