علیرضا تابش در گفت‌و‌گو با سینماسینما/ از ماجرای اکران فیلم خارجی تا احتمال برگزاری جشنواره مستقل هنروتجربه

سینماسینما، علی پاکزاد – علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به امکانی که اکران فیلم خارجی می‌تواند برای سینمای ایران فراهم کند، این بحث را دارای ابعاد گسترده‌ای دانست که جای تحلیل و بررسی کارشناسی دارد.به گزارش سینماسینما، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌و‌گویی با سینماسینما درباره موضوعات مختلفی که این روزها در دستور کار مدیریت سینماست، از اکران فیلم خارجی تا سینمای کودک و همچنین جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزاری جشنواره مستقل هنر و تجربه سخن گفت.

تابش درباره اکران فیلم‌های خارجی گفت: «درباره اکران فیلم خارجى خوبست از چند وجه بحث و گفتگو داشته باشیم. به عقیده من اکران فیلم‌های خارجی در ایران در یک چارچوب حساب شده ضرورى است. برای به وجود آمدن این ظرفیت هم باید گفت‌وگوهاى تخصصی بین صاحب نظران انجام گیرد. نباید اکران فیلم‌های خارجی به هیچ وجه وادادگی نسبت به سینماى مسلط از سینمای آمریکا گرفته تا هنگ کنگ، تلقى و تصور شود. اگر با نگاه وادادگی نسبت به این موضوع نگاه بشود قطعا به سینمای ملی کشورمان ضربه وارد خواهد شد، ظرفیت هاى سینماى ملى را نباید نادیده گرفت. فیلم خارجی باید با آداب و موازین مناسب با توجه به ارزش‌های سینمایی و فرهنگی کشورمان اکران شود. با این هدف که باعث رشدِ نگاه مخاطب ایرانی شود و مخاطبان سینما این حق را داشته باشند تا محصولات خارجی را با آثار داخلی مقایسه کنند. قطعا نگاه مخاطبان تربیت می‌شود و باعث ارتقای سینمای ما و سلیقه مخاطبان خواهد شد. زمانی که از نمایش فیلم‌های خارجی صحبت می کنیم قطعا هدفمان سینمای حرفه‌ای دنیا است. درسال ۱۳۹۵ مطالعه درباره اکران فیلم‌های خارجی در بنیاد سینمایی فارابی انجام شد. این پژوهش را به یک گروه تحقیقاتی سفارش دادیم که دیدگاههاى دو طیف مخالف و موافق این موضوع را در کنار هم ارزیابى کنند. این گفت‌وگوها انجام شد و نتیجه این طرح پژوهشی در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت و به صورت کتابى با نام «اکران فیلم خارجی» توسط دانشگاه هنر همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد.»

او ادامه داد: «امیدوارم اکران فیلم خارجی با آسیب‌شناسی و پژو هشى که انجام شده، صورت بگیرد. اکران فیلم خارجى می‌تواند درصد مشخصى از ظرفیت سالن‌های نمایش در شهرهاى بزرگ در پردیس‌های سینمایی را به خود اختصاص دهد، یا فیلم‌هاى خارجى کودک و نوجوان در کنار نمایش فیلم‌های ایرانی می‌توانند سهمی داشته باشند، نمایش این فیلم‌هاى مناسب برای کودکان، دید آنها به سینما را ارتقا می‌دهد. طبعا فارغ از این هیاهویی که برای اکران فیلم‌های خارجی به راه افتاده است ، با تعامل متخصصان و کار کارشناسی و با هدفِ کمک به سینمای ملی کشورمان تصمیم گیرى می‌شود. برخى رسانه‌ها به جای اینکه از تیترهای زرد استفاده کنند، همت کنند و کارشناسان سینمای بین‌الملل را دور هم جمع کنند و با آنان درباره این موضوع گفت‌وگوى کارشناسى کنند. اجازه بدهیم کارشناسان سینما استدلال های مورد نظرشان را بیان کنند.»

او در ادامه درباره اکران فیلم هاى کودک و نوجوان در سینماها گفت: «تابستان امسال و بعد از برگزاری جشنواره بین‌المللى فیلم هاى کودک و نوجوان در اصفهان، مذاکراتى توسط معاون نظارت و ارزشیابى سازمان سینمایى و دبیر جشنواره با شوراى صنفى نمایش صورت گرفت و این دو مسئول سینمایى در شورای صنفی نمایش حضور پیدا کردند و از شورا خواستند که توجه ویژه‌ای به اکران سینمای کودک و نوجوان داشته باشند. خوشبختانه دو فیلم هم در تابستان و پاییز اکران شد و در ادامه سال هم شاهد اکران فیلم هاى این ژانر خواهیم بود.»

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های شورای تخصصی سینمای کودک گفت: «شورای تخصصی سینمای کودک در بنیاد فارابی تشکیل شده؛ در طرح جامع سینما که توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تدوین شده طى یک برنامه بلند مدت به سینمای کودک توجه ویژه‌ای خواهد شد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت سینمای کودک و نوجوان را عهده دار شده است. این نشان می‌دهد که همه ما در این بخش مصمم هستیم که به توسعه و ارتقاى سینمای کودک و نوجوان کمک کنیم. اکران بحث بسیار مهمی در سینمای کودک و نوجوان است. تبلیغات و شیوه معرفی فیلم‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. متاسفانه برخى از دست اندرکاران در سینما به این موضوع توجه ندارند و فیلم ها در اکران ضربه می خورند. نکته دیگر این است که که مشوق هاى حمایتى را برای تهیه کنندگان سینما در نظر گرفته ایم. تهیه‌کنندگانی که بتوانند یک فیلم اولی را در سینماى کودک حمایت کنند تا اولین فیلمشان را در حوزه کودک و نوجوان بسازند بنیاد سینمایی فارابی آنها را حمایت خواهد کرد.»

تابش سخنان خود را چنین ادامه داد: «بخشی از بودجه تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی نیز به سینمای کودک و نوجوان اختصاص پیدا خواهد کرد. یعنی ما در پروژه‌های تولید مشترک نیز حوزه کودک و نوجوان را در اولویت حمایت قرار میدهیم. در سینماى کودک و نوجوان تولید مشترک و فیلم اولی‌ها تحت پوشش بنیاد فارابی قرار خواهند گرفت.در سال جاری سی فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابی رسیده است و در شورای تخصصی آنها بررسى خواهند شد. قطعا تعدادی از این فیلمنامه‌ها انتخاب می‌شوند و بنیاد در فرایند تولید از آنها حمایت خواهد کرد.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: «اگر روزی اکران فیلم خارجی به صورت جدی مطرح شود،می‌توان ظرفیت مشخصی را برای سینمای کودک و نوجوان در نظر گرفت. نکته بسیار مهم در تولیدات سینماى کودک توجه به ساختارها و تکنولوژی روز دنیا است که می‌تواند به ‌سینمای ما کمک شایانی کند. ارتقای سطح دانش فنی برای سینماگران ما مهم است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. تا زمانی که اکران فیلم‌های کودک به یک جریان طبیعى تبدیل نشود و عرضه و تقاضا در این حوزه به تناسب نرسد، جریان طبیعى تولید هم متناسب با نیاز مخاطبان شکل نمى گیرد.»

تابش درباره جشنواره سی و ششم فجر گفت: «در شورای سیاست گذاری بحث حضور فیلم کوتاه در جشنواره سی و ششم و سیمرغ هنرو تجربه صورت گرفت. امسال هر دو بخش صاحب سیمرغ ماندند. توجه و نوع نگاه شورای سیاست گذاری نسبت به این بخش ها قابل توجه بود. البته طرح برگزاری یک جشنواره اختصاصی برای گروه هنرو تجربه در دست بررسی است. اگر این اتفاق صورت بگیرد و برنامه ریزى درستی انجام شود آن جشنواره براى رشد سینماى ایران سازنده و مثبت است. زمانی فیلم هاى کودک و نوجوان در دل جشنواره فجر بود اما اکنون این استقلال و استحکام در جشنواره کودک دیده می‌شود و با ثبات حرفه اى کار خود را ادامه می‌دهد. اگر جشنواره‌ای برای هنر و تجربه مثل جشنواره حقیقت یا جشنواره کودک اختصاص یابد، قطعا برای علاقه مندان این گروه سینمایی نیز مطلوب خواهد بود.»

او همچنین با نگاهی به جشنواره فیلم کوتاه تهران که به تازگی برگزاری آن به پایان رسیده، گفت: «جشنواره فیلم کوتاه امسال را نیز مثبت دیدم فیلم‌های ارزشمندی در این جشنواره به نمایش گذاشته شد. شاید به این دلیل جشنواره فیلم کوتاه را خوب می‌شناسم که روزگارى هنرجوى انجمن بوده ام و فیلم کوتاه ساخته‌ام و با فضای حاکم بر این جشنواره آشنا هستم. هر سال جوانان فیلمساز شهرستانی و تهرانی شور بسیار خوبی به این جشنواره می‌دهند. حضور بین‌المللی خوبی را در جشنواره شاهد بودیم. کارگاه‌های موفقى برگزار شد. همه این موضوعات نشان می‌دهد که مسئولیت ما در قبال فیلمسازان جوان بیش از قبل، بیشتر شده است.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70621 و در روز جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵:۰۱
2024 copyright.