از وقار ترانه علیدوستی تا شلوار زانو انداخته فرهادی! / تحلیلی درباره پوشش‌های مختلف سینماگران ایرانی در جشنواره کن

انتخاب لباس برای حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ یکی مراسم فوتوکال (مراسمی صرفاً برای عکاسی از عوامل یک فیلم) که معمولاً عوامل با لباس غیر رسمی در آن حاضر می‌شوند و دیگر به هنگام فرش قرمز (مراسم خوش‌آمدگویی دبیر جشنواره و آشنایی حضار با عوامل) که این بار با لباس رسمی و همخوان با مناسبات جشنواره کن ظاهر می­‌‍شوند.

در واقع در مراسم فوتوکال، انگار شخصیت حقیقی آدم‌­ها به عنوان یک فرد مستقل در نظر گرفته می­‌شود و در مراسم فرش قرمز در یک کلیت دیده می‌شوند و شخصیت حقوقی و به عنوان نماینده‌ای از کشورشان. معمولاً در مقایسه این دو نوع مراسم نوع پوشش بازیگران به‌ویژه زنان ایرانی تنوع جالبی دارد. بر عکس مردان ایرانی که معمولاً در هر دو مراسم با لباسی ساده و شبیه به هم حاضر می­‌شوند، زنان سعی می­‌کنند که لباس اولی لباسی ساده‌تر و اسپرت و لباس دومی لباسی مجلسی و با شکوه و پر زرق و برق به نظر آید. به عنوان مثال  نوع تیپ عوامل فیلم فروشنده می­‌توانند مثال مناسبی برای این تفاوت‌ها باشد. هر چند که باید محدودیت فرهنگی و خطوط قرمز کشور را نیز باید در نوع پوشش آنان در نظر گرفت که مثلاً زنان باید تا حد امکان حجاب  را رعایت کنند و مردان کمتر از لباس‌های رنگ‌های شاد و تند استفاده کند.

 

 

 

 

ترانه علیدوستی؛ نخودی‌پوشی در هوای بهاریِ «کن»

لباس ترانه علیدوستی  در مراسم شبانه، رنگ نخودی و در ترکیب با رنگ سیاه و نقره‌ای که نقوش برجسته روی لباس در قسمت گردن پراکنده شده و در قسمت بالاتنه کنار هم قرار گرفته‌اند که در جزییات متناسب نظر می‌رسد اما در کلیات به  خاطر بافت ریزش کم‌تر توجه‌ها را جلب می­‌کند. اما شاید جسارت علیدوستی در لباس مراسم فوتوکال جلب نظر می­‌کند. وقتی دقیقا مطابق با حال و هوای بهاری کن  بلوز و شلوار می‌پوشد و از رنگ‌های گرم استفاده می‌کند. علیدوستی در این مراسم با شلوار کاکی و بلوز و کت روشن حاضر شده بود. این شلوار مدل­‌دار که در میان خیاطان به مدل کره‌ای معروف است، از جمله شلوارهای طرح‌داری است که برای خانم‌­های ریرنقش و لاغر مناسب‌تر است که به نظر می‌رسد انتخاب رنگ و ست ساده شلوار و کت روشن و استفاده از صندل، پوشش معمول و مناسبی را به وجود آورده است که هم خطوطی مثل حجاب را رعایت کرده باشد، هم رنگ‌بندی مناسب داشته باشد، هم تشخص لازم را به یک بازیگر زن ببخشد و از همه مهمتر هم‌جهت با حال و هوای شاداب بهار باشد که ژست ایستادن شاداب و جوانانه علیدوستی نیز این حس را دو چندان کرده است. ظرافت او در طراحی در لباس شب در متعلقات لباسش هم جلوه­‌گر بود. از گوشواره هم‌رنگ با بالاتنه لباس تا کیف کوچک هم‌رنگ با سیاهی نقش و نگار روی لباس و ژست ایستادنش که نوعی وقار را به قد و قامت او می‌بخشید. [در دو گزارش جداگانه، به‌ صورت مفصل به پوشش ترانه علی‌دوستی و از جمله سومین لباسی که او به تن کرد، خواهیم پرداخت.]

 

 

شهاب حسینی؛ نخل طلا با کت‌ و شلوار سرمه‌ای

شهاب حسینی در هر دو مراسم به یک شکل لباس پوشیده. کت ‌شلوار با کراوات که هر دو لباس به نظر می­‌رسد فیت تن او نیستند و اندکی گشاد هستند که به نوعی شلختگی تیپش را برجسته می­‌کند.اما به هر شکل سادگی ظاهرش بیشتر جلب نظر می‌کند. ضمن اینکه از لحاظ دوخت زیاد طراحی‌شده به نظر نمی­‌رسد. حسینی مسلما برازنده‌ترین لباسی که در کن به تن کرد، لباسی بود که شب اختتامیه پوشید؛ کت‌وشلواری سرمه‌ای که این‌بار راست قامت تنش و برازنده برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره.

 

 

بابک کریمی؛ هم‌پسندی با کنی‌ها

اما بین عوامل فیلم، به نظر می‌­رسد بهترین لباس از آن بابک کریمی است. او برای فتوکال، شلوار سفید با پیراهن فیروزه‌ای انتخاب کرده که ترکیب رنگی به‌شدت گرم و بهاری است و از این مهم‌تر اعتمادبه‌نفس شخص را زیاد می­‌کند. در واقع، متناسب‌ترین لباس در ساعات روز فصول بهار و تابستان، رنگ‌های شاد و با لباس‌هایی سبک و راحت است که کریمی به‌خوبی آن را رعایت می­‌کند.
لباس­‌هایی با رنگ­‌های روشن مثل آبی، کرِم و خاکستری به نوعی لباس محبوب سینماگران در کن هستند که کریمی هم به آن فکر و عمل کرده. کریمی در مراسم فرش قرمز، نسبت به دیگران رسمی‌تر پوشید و البته از ظرایف هم غافل نبود؛ کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید با پاپیون بزرگ مشکی و یقه ساتن.

فرهادی؛ از شلوار جین تا کت‌-شلوار رسمی

بر عکس کریمی، اصغر فرهادی بیشتر لباس­‌های سخت و زبر را انتخاب کرده مثل شلوار جین و کت سرمه­‌ای که شاید جنسی سبک داشته باشد اما رنگ تیره آن، فضایی سخت را تداعی می­‌کند. فرهادی هر چقدر که در فرش قرمز لباسی رسمی رسمی پوشیده در لباس او برای مراسم فوتوکال کمتر هارمونی در نوع رنگ و بافت لباسش به چشم می‌خورد. پیراهن بهاری آبی با گل­‌های درشت که کمتر تشخص لازم را دارد  و به نظر می‌رسد فیت تن او هم نیست. کتی سرمه‌ای که دقیقاً هم‌اندازه پیرهن اوست! شلوار جین لی زهوار دررفته که زانو هم خورده و کفش مشکی که بیشتر با کت و شلوار همخوانی دارد تا لباس اسپرت. درواقع ترکیبی متناقض از لباس تابستانی و بهاری، اسپرت و مجلسی در لباس فرهادی دیده می‌شود که نشان از نوعی شتابزدگی و بی‌دقتی می‌تواند باشد. فرهادی به زعم خودش می­‌خواسته حالتی کژوال و مدرن­‌تر به لباس خود ببخشد اما به خاطر اغراق و بی­‌ظرافتی در نوع جنس پارچه و رنگ‌ها، لباسی شلخته و ناموزون ارائه کرده است. به‌خصوص اینکه معمولا در فصل بهاری کت‌­هایی از جنس کتان و لی مناسب‌تر است تا کتی معمولی با پارچه‌ای ضخیم. در مراسم فرش قرمز حسینی و فرهادی کتی معمولی پوشیده‌اند تا صرفاً حداقل سلیقه‌ها را رعایت کرده باشند و کفش­‌ها نیز  به همین شکل معمولی و بی‌قواره هستند. در صورتی که بیشتر مردان سعی می­‌کنند از کفش‌های ورنی استفاده کنند.

 

 

مردان در کنار زنان؛ تنوع و تکرار

در کل اینکه مردان تنوع بیشتری در پوشش دارند، اغلب شلخته و بدون تناسب با بافت و جنس و رنگ لباس‌ می پوشیده‌اند اما زنان سعی می‌کنند این تناسب را رعایت کرده و به نوعی موقر جلوه کنند. این تفاوت، در طراحی لباس و شکل را‌ه‌ رفتن و روحیات علیدوستی کاملا این وقار و نجابت شرقی نمایان بود.

 

و اما درباره پوشش عوامل فیلم «وارونگی»:

 

؛ بالابلند و آراسته در «کن»

بهنام بهزادی کارگردان، سحر دولتشاهی، علی مصفا، علی‌رضا آقاخانی، رویا جاویدنیا و ستاره پسیانی در مراسم فرش قرمز «وارونگی» در کن شرکت کردند.

 

 

 

رویا جاویدنیا را در عکسی که سایت رسمی جشنواره کن منتشر کرده، در سمت چپ تصویر می‌بینیم. بازیگر نقش «هما» در فیلم که با لباسی روشن و با شال دیده می‌ود؛ خلاف قاعده بازیگران زن ایرانی که اغلب از کلاه در جشنواره‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. نسیم ملکی، طراح لباس و از کارشناسان سایت «مدآنلاین»، درباره پوشش جاویدنیا میگوید: «رویا جاویدنیا لباسی راحتتر نسبت به سحر دولتشاهی دارد. مدل لباس او که پیراهن ساده با پارچهای طرحدار و ظریف به همراه شلوار بسیار گشاد است، با تجهیز به نوعی هارمونی رنگی یکدست و ملایم، برای این مراسم بسیار قابل قبول جلوه کرده». ملکی اما درباره شیوه بستن شال او معتقد است که میتوانست با نظمی همراه باشد.

کنار دست جاویدنیا، ستاره پسیانی را با کت و شلواری تیره میبینیم که نقش سودابه را در «وارونگی» ایفا کرده. نسیم ملکی درباره او میگوید: «ستاره پسیانی کت و شلواری کاملاً طراحیشده به تن دارد؛ کت و شلواری کاملاً رسمی که شاید مناسب یک مراسم خارجی باشد، اما قطعاً نمیتوان آن را در یک مراسم رسمی در داخل ایران به تن کرد. یقه و سرشانه سمت چپ لباس او و ایجاد فرم بریدهبریده در یقه، کت او را از سادگی خارج کرده و حالتی استوارتر به آن داده و وجود برشها و زاویههای مثلثی شکلگرفته در لباس در کنار مشکی بودن آن، کمی نمای خشن به لباس بخشیده است».

لباس سحر دولتشاهی نیز، انتخابی هوشمندانه است. این طراح لباس نیز با اشاره به همین موضوع میگوید: «سحر دولتشاهی پیراهن کاملاً ساده از جنس حریر دارد؛ پیراهنی که همچنان که مناسب یک مراسم رسمی خارجی است، پوشش کامل نیز دارد. گشادی و بلندی لباس همچنان که به عنوان مدل لباس انتخاب شده، به نوعی پوشیدگی را به خوبی در خود حفظ کرده، و انتخاب جنس حریر آن را از یک لباس ساده و معمولی، جدا کرده است».

اما مردان چطور؟ بهنام بهزادی، علی مصفا، علی‌رضا آقاخانی و در کل مردان این فیلم، همگی هم‌شکل‌ و هم‌استایل‌اند و کاملا متناسب با قاوعد رسمی جشنواره کن.

 

 

در تصویری دیگر که سایت جشنواره منتشر کرده، عوامل فیلم را لحظاتی پیش از اکران در داخل سالن، به همراه کتایون شهابی، داور جشنواره میبینیم.

منبع: مدآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 16699 و در روز سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱:۲۵
2024 copyright.