از کیارستمی تا معتمد آریا؛ ۱۰ داور ایرانی جشنواره ونیز

در تاریخ ۷۵ ساله ونیز قدیمی‌ترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی نشسته‌اند.

به گزارش سینماسینما، اولین چهره ایرانی که به جمع داوران جشنواره «ونیز» راه یافت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران در عرصه بین‌المللی بود که در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و در این سال فیلم «دت یعنی دختر» ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد.

پنج سال بعد و در موفق‌ترین سال سینمای ایران در جشنواره «ونیز» که مصادف با پنجاه و هفتمین دوره برگزاری این رویداد سینمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹) بود، سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود. در این سال جعفر پناهی با فیلم «دایره» شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را به همراه پنج جایزه دیگر برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

شصت‌وسومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ با حضور محسن مخملباف به عنوان یکی از داوران انتخاب بهترین فیلم اول همراه بود و سه سال بعد و در دوره شصت و ششم  رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور داشت که در این سال فیلم «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشاط جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی و جایزه یونیسف را دریافت کرد و فیلم «تهرون» ساخته نادر تکمیل همایون بهترین اثر  بخش هفته منتقدان نام گرفت.

شیرین نشاط یکی از داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۰ بود. در آن سال فیلم کوتاه «آکوردئون» ساخته جعفر پناهی تنها فیلم ایرانی  منتخب جشنواره بود که جایزه «لینامانیاکاپره» را دریافت کرد.

امیر نادری سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۱۲ حضور در میان داوران بخش افق‌های جشنواره را تجربه کرد و در هفتادمین دوره این رویداد سینمایی گلشیفته فراهانی یکی از داوران بخش افق‌ها بود، سالی که شهرام مکری با فیلم «ماهی و گربه» جایزه هیات داوران این بخش را برای نوآوری و خلاقیت دریافت کرد.

سال گذشته و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز، رخشان بنی اعتماد هم یکی از اعضای هیات داوری بخش افق‌های جشنواره بود و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افق‌های جشنواره کسب کردند.

در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز که از حدود دوماه دیگر- ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) در ایتالیا کلید می‌خورد، فاطمه معتمد آریا دارو بخش افق‌های خواهد بود و رامین بحرانی سینماگر ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول خواهد بود تا در مجموع تعداد داوری‌های سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد.

سینماگران ایرانی تاکنون دوبار داوری بخش اصلی (مسابقه رسمی) جشنواره ونیز را عهده‌دار بوده‌اند و چهار بار در بخش افق‌ها و چهار بار نیز برای انتخاب بهترین فیلم اول داوری کرده‌اند. رامین بحرانی نیز تنها سینماگر ایرانی تبار است که تاکنون دو بار به عنوان داور جشنواره ونیز انتخاب شده که هر دو بار آن برای انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره بوده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 93187 و در روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵:۳۶
2024 copyright.