اسامی نامزدهای جوایز سزار اعلام شد / مایکل داگلاس جایزه افتخاری می‌گیرد

نامزدهای چهل و یکمین دوره جوایز سزار که از آن به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، معرفی شدند.

به گزارش «سینماسینما»، فیلم‌های «مارگریت» (Marguerite) به کارگردانی زاویه جانولی و «روزهای طلایی من» (My Golden Days) به کارگردانی آرنو دپلشان، هر یک در ۱۱ بخش نامزد دریافت جوایز سزار ۲۰۱۶ شده‌اند.

به گزارش ورایتی، آلن ترزن رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی در پاریس اسامی نامزدهای این دوره جوایز سزار را اعلام کرد.

فیلم‌های «موستانگ» (Mustang) به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون کارگردان ترکیه‌ای که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است و «دیپان» (Dheepan) ساخته ژاک اودیار کارگردان کهنه‌کار فرانسوی که ماه پیش برنده جایزه نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن شد، بعد از دو فیلم «مارگریت» و «روزهای طلایی من» بیشترین نامزدی را کسب کرده‌اند.

ترزن همچنین اعلام کرد که مایکل داگلاس بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی در این دوره جوایز سزار یک جایزه سزار افتخاری دریافت می‌کند. داگلاس در ۱۹۹۸ نیز یک جایزه سزار افتخاری دریافت کرد.

«مارگریت» در ۱۱ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (کاترین فراست)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و… نامزد شده است. داستان این فیلم در سال‌های پرتلاطم دهه ۱۹۲۰ روی می‌دهد و درباره زنی ثروتمند (با بازی فراست) است که با وجود استعداد محدود خود در خوانندگی می‌کوشد یک خواننده اپرا شود. «مارگریت» اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

«روزهای طلایی من» نیز در ۱۱ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و… نامزد جوایز سزار شده است. ماتیو آمالریک در این فیلم نقش یک پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی را بازی می‌کند که قصد بازگشت به وطنش فرانسه را دارد و خاطرات سال‌های اقامت در مسکو، پاریس و… را مرور می‌کند.

در همین حال، «دیپان» در ۹ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و… بخت دریافت جایزه را دارد.
این فیلم درباره دیپان یک مبارز سابق تامیل است که از سریلانکا می‌گریزد و می‌کوشد همراه با زنی جوان و دختری ۹ ساله که در یک اردوگاه پناهندگان با آن‌ها آشنا شده است در حومه پاریس زندگی آرامی داشته باشد، اما در آنجا خشونت بیشتری در انتظارش است.

«موستانگ» هم در ۹ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین کارگردان اول و… نامزد دریافت جایزه سزار شده است. اولین فیلم بلند داستانی ارگوون داستان پنج دختر در یک دهکده دورافتاده در ترکیه را به تصویر می‌کشد که می‌کوشند با وجود رسم و رسوم خانوادگی و اجتماعی خود را با دنیای مدرن تطبیق بدهند.

«موستانگ» در جشنواره کن جایزه سینمای اروپا را گرفت که به بهترین فیلم اروپایی بخش دو هفته کارگردانان می‌رسد. این فیلم همچنین برنده جایزه لوکس ۲۰۱۵ پارلمان اروپا شد.

«فاطمه» (Fatima) به کارگردانی فیلیپ فوکون، «حد یک مرد» (The Measure Of A Man) به کارگردانی استفان بریز، «پادشاه من» (Mon Roi) به کارگردانی مای‌ون و «سر بالا» (Standing Tall) به کارگردانی امانوئل برکو، دیگر نامزدهای جایزه سزار بهترین فیلم هستند. مای‌ون، استفان بریز و امانوئل برکو در بخش بهترین کارگردان نیز نامزد شده‌اند.

در بخش سزار بهترین فیلم خارجی، «بردمن» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو، «پسر شائول» به کارگردانی لاشلو لمس، «مادرم» به کارگردانی نانی مورتی، «من مرده‌ام اما دوستانی دارم» به کارگردانی گیوم مالاندرن و استفان مالاندرن، «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی، «جوانی» به کارگردانی پائولو سورنتینو و «عهد خیلی جدید» به کارگردانی ژاکو وان دورمل نامزد شده‌اند.

برندگان چهل و یکمین دوره جوایز سزار ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در مراسمی در پاریس معرفی می‌شوند.

آکادمی سزار سال ۱۹۷۶ تأسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی اسکار بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 10472 و در روز چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۹:۱۰
2024 copyright.