اصغر فرهادی: تبلیغ رب گوجه و مواد شوینده ، بر سینما ، کتاب و موسیقی ارجحیت دارد

اصغر فرهادیمحمد تاجیک : اصغر فرهادی کارگردان مطرح سینما حدود ۱۲سال قبل یعنی زمانی که فیلمساز جوانی بود گفت وگویی با خبرگزاری ایسنا می کند که در آن حرفهای جالبی درباره تبلیغات تلویزیونی می زند.

به گزارش سینما سینما ،این گفت وگو که در تیر سال ۸۲انجام شده  اگرچه ۱۲سال از آن می گذرد ولی هنوز تازگی خود را از دست نداده است .تازگی این مصاحبه شاید ناشی از این موضوع باشد که وضعیت تلویزیون وتبلیغاتش هنوز پس از سالها عوض نشده است .در ستون نوستالژی سایت “سینما سینما” ،متن کامل مصاحبه را منتشر می کنیم تا خود خوانندگان قضاوت کنند که چه قدر این مصاحبه همچنان جذاب و خواندنی است.
درادامه متن کامل این مصاحبه می آید :
اصغر فرهادی گفت :وقتی اسم تبلیغات تلویزیونی می‌آید، مهمترین چیزی که به ذهنم می‌رسد، حجم زیاد تبلیغات است که از این شش شبکه بر مخاطب وارد می‌شود.
اصغر فرهادی – تهیه کننده و کارگردان – در گفت‌وگو با خبرنگار هنری ایسنا، درباره‌ی تبلیغات تلویزیونی افزود: حجم تبلیغات تلویزیونی، آنقدر زیاد و ترتیب آن به قدری نامنظم است که به نظر می‌آید این شبکه‌ها، شبکه‌های خصوصی هستند که نیاز به تامین منابع مالی دارند، یعنی حجم زیاد آگهی در طول شبانه روز و در لابه‌لای برنامه‌ها به نوعی افراط و تفریط تلویزیون در این زمینه است.
وی تصریح کرد: زمانی، تبلیغ یک کالای خصوصی در هیچ شبکه‌ای امکان پخش نداشت و الان از وفور تبلیغ گاهی مخاطب دچار سردرد و عصبیت می‌شود. مجموعه‌ای بوده که اواسط آن حدود چهار دقیقه آگهی پخش شده است چه کسی این اجازه را به آن محصول داده که چهار دقیقه وسط یک برنامه آگهی پخش کند؟
فرهادی خاطر نشان کرد: این بعد سودآوری برای یک تلویزیون دولتی که منابع مالی دولتی دارد، خیلی عجیب است هر جای خالی که بین برنامه‌ها ایجاد می‌شود، آگهی پخش می‌شود و حتی از هفت یا هشت ثانیه هم نمی‌گذرند در حالی که قبلا موسیقی آرام بخشی لابه‌لای برنامه‌ها پخش می‌شد ولی این آگهی‌ها پر سر و صدایی که اغلب آنها با موسیقی‌های نه چندان حساب شده ساخته شده‌اند تاثیر روانی منفی بر مخاطب به جای می‌گذارد. وی سپس تاثیر روانی تبلیغات بر مخاطب را براساس سه فاکتور بررسی کرده و به ایسنا گفت: تاثیر تبلیغات به کیفیت تبلیغ، میزان اعتماد مخاطب به آن رسانه و میزان صداقت و اطلاع رسانی که در آن تبلیغ موجود است، بستگی دارد.
این تهیه کننده‌ی تلویزیون درباره‌ی مدت زمان پخش این تبلیغات و تاثیری که بر مخاطب می گذارند، گفت: به اعتقاد من یک بی‌برنامگی در ترتیب پخش و زمان پخش آگهی‌ها وجود دارد. بر فرض به طور ناگهانی سه آگهی پر سر و صدا پشت سر هم پخش می‌شود و هیچ حساب و کتابی در نوع پخش در نظر گرفته نمی‌شود و طبعا وقتی این اشکالات وجود دارد تاثیر آگهی‌ها هم کمرنگ می‌شود و فکر نمی‌کنم دیگر شبکه‌های خصوصی دنیا با این شیوه که ما کار می‌کنیم کار کنند.
وی اضافه کرد: در تبلیغات، کپشن‌ها و زیرنویس‌ها هم اضافه شده‌اند که مانعی هستند برای آن برنامه‌ی اصلی و گاهی تاثیر منفی برجای می‌گذارند.
وی درباره‌ی جایگاه تبلیغات فرهنگی در میان دیگر تبلیغات تلویزیونی گفت: با شعارهای که تلویزیون همیشه داده، تبلیغات فرهنگی را باید در اولویت قرار دهد ولی لااقل در زمینه‌ی سینما و کتاب و موسیقی کاملا برعکس بوده است یعنی میزان تبلیغ رب گوجه و یا مواد شوینده خیلی بیشتر از تبلیغ فیلم بوده است.
فرهادی اظهار کرد: وقتی کالای مصرفی مورد تبلیغ قرار می‌گیرد، هیچ نظارتی بر کیفیت آن کالا نیست ولی وقتی بحث مسایل فرهنگی می‌شود، تلویزیون نظر دارد و آن کالای فرهنگی باید مطابق سلیقه‌ی تلویزیون باشد. البته در یک سال اخیر به نظر می‌رسد تلویزیون در زمینه‌ی تبلیغات فرهنگی کمی نرم‌تر شده ولی همچنان نسبت به بقیه‌ی تبلیغات در این زمینه کم کار است.
وی با اشاره به این که قیمت تبلیغ کالاهای فرهنگی باید متفاوت از کالاهای مصرفی تجاری باشد، گفت: تلویزیون باید به کالای فرهنگی سوبسید بدهد و من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.
”فرهادی” در حال حاضر در حال جستجوی یک تهیه‌کننده است که بتواند فیلمنامه‌اش را برای ساخت به او ارایه کند.
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 4150 و در روز یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۴:۳۹
2024 copyright.