اعطای یک جایزه‌ی جهانی مستند به “اسکویی”

 

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «True/False» آمریکا، جایزه سال ۲۰۱۶ میلادی خود را به مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی اعطاء می‌کند.

به گزارش سینماسینما، جایزه معتبر سینمایی «True Vision» (دیدگاه حقیقی) به عنوان تنها جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «True/False» آمریکا، از سال ۲۰۰۴ میلادی هر ساله به یک فیلمساز یا فیلمسازانی اعطاء می‌شود که آثارشان نقش مهمی در راستای پیشرفت خلاقانه سینمای مستند داشته است.

از برندگان پیشین این جایزه سینمای مستند می‌توان به چهره‌های سرشناس سینمای مستند چون «لورا پویتریس» مستندساز برنده اسکار فیلم «سیتیزن فور»، «کیم لانگینوتو» مستندساز مطرح انگلیسی، «ویکتور کوزاکوفسکی» مستندساز برجسته روس، «الکس گیبنی» کارگردان برنده اسکار مستند با «تاکسی به سوی تاریکی»، «کربی دیک» کارگردان نامزد اسکار فیلم «جنگ نامرئی» و «جیمز مارش» کارگدان برنده اسکار مستند با فیلم «مرد روی سیم» اشاره کرد.

در مجموع از میان ۱۶ برنده پیشین این جایزه سینمایی، ۱۴ فیلمساز موفق شده‌اند با آثارشان نامزد یا برنده اسکار شاخه مستند شوند.

اسکویی این جایزه سینمای مستند را طی مراسمی ویژه و پیش از یکی از نمایش‌های مستند «رویای دم صبح» جدیدترین ساخته‌اش در جشنواره فیلم مستند «True/False» دریافت می‌کند که از تاریخ سوم تا ششم مارس (۱۳ تا ۱۶ اسفندماه) برگزار می‌شود.

این جشنواره آمریکایی در توصیف از فیلم «رویای دم صبح» جدیدترین ساخته مهرداد اسکویی آورده است: “این فیلم از جهات گوناگون فوق‌العاده است اما ظرافت و عمق تعامل کارگردان با موضوع بطور استثنائی تاثیرگذار است. ما همچنین تحت تاثیر پرداخت فیلم به قشر ضعیف و به حاشیه‌ رانده شده جامعه قرار گرفتیم که به راحتی کنار گذاشته می‌شوند. این فیلم با ارائه بازتابی از فرهنگ و جامعه‌اتان به ما کمک کرد تا نه تنها دیدگاهمان درباره کشور ایران بلکه سینمای ایران بسط یابد”.

«رویاهای دم صبح» که در بخش سینما حقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در دی‌ماه گذشته نیز در جشنواره مستند سینما حقیقت جزو برگزیدگان بود و واکنش‌های مثبت مخاطبان و منتقدان را به همراه داشت.

این فیلم مستند یکی از فیلم‌های حاضر در بخش «Generation» شصت‌و‌ششمین جشنواره فیلم برلین نیز هست که کمتر از یک هفته دیگر از ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در آلمان آغاز به کار می‌کند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 11831 و در روز دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۶:۰۳
2024 copyright.