افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر/ ارائه اسناد ۴۰ دوره جشنواره

نمایشگاه عکس، پوستر و اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر روز جمعه ۱۵ بهمن با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماسینما، یکی از بخش‌های چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که دیروز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد، بخش نمایشگاه عکس، پوستر و اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر است. افتتاح این بخش با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و مجید رجبی‌معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان همراه بود.

مهدی آشنا مدیر بخش عکس و پوستر و علیرضا قربانی مسئول نمایشگاه اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر نیز در مراسم افتتاحیه این ۳ نمایشگاه به ارائه توضیحاتی برای حاضران پرداختند.

در نمایشگاه عکس و پوستر چهلمین جشنواره تئاتر فجر عکس‌ها و پوسترهای آثاری که از آذر سال ۹۹ تا آذر سال ۱۴۰۰ به صحنه رفته بودند، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در نمایشگاه اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر هم اطلاعاتی مربوط به ۳۹ دوره برگزار شده جشنواره با دبیری طاها عبدخدایی از دوره اول تا پنجم، علی منتظری از دوره ششم تا دهم، حسین جعفری دوره یازدهم، حسین فرخی دوره دوازدهم و سیزدهم، محمود عزیزی دوره چهاردهم، رحیم نجفی برزگر دوره پانزدهم، حسین سلیمی دوره شانزدهم و هفدهم، مجد شریف‌خدایی دوره هجدهم تا بیست و دوم، فرهاد مهندس پور دوره بیست و سوم و سی و ششم، حسین مسافرآستانه دوره بیست و چهارم، بیست و هفتم و سی و نهم، سعید کشن‌فلاح دوره بیست و پنجم و سی و یکم، مجید سرسنگی دوره بیست و ششم، حسین پارسایی دوره بیست و هشتم، محمد حیدری دوره بیست و نهم، رحمت امینی دوره سی‌ام، قادر آشنا دوره سی و دوم، اردشیر صالح‌پور دوره سی و سوم، سعید اسدی دوره سی و چهارم و سی و پنجم و نادر برهانی‌مرند دوره سی و هفتم و سی و هشتم، ارائه شده است.

همچنین در این نمایشگاه اعلام شده که ۴ هزار و ۸۴۶ نمایش داخلی و همچنین ۳۷۸ اثر خارجی در کل دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته‌اند.

حسین مسافر آستانه درباره برگزاری نمایشگاه‌های عکس، پوستر و اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر گفت: به روال چند سال گذشته، با هدف تعامل بین حوزه هنرهای تجسمی و تئاتر، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر را در جشنواره برگزار می‌کنیم. برگزاری مستمر این ۲ بخش در چند سال اخیر به اذعان اهل فن در حوزه گرافیک و عکس به ارتقای کیفی این ۲ حوزه در عرصه تئاتر انجامیده است. به جز زحماتی که دوستان ما در برخی دوره‌های جشنواره در قبل از سال ۸۷ برای این حوزه کشیده‌اند، به صورت مستمر از سال ۸۷ در بخش عکس و از سال ۸۸ در بخش پوستر این ۲ بخش جزئی از جشنواره تئاتر فجر بوده است. از مهدی آشنا مدیر این ۲ بخش و همکارانشان تشکر می‌کنم.

وی درباره نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره تئاتر فجر نیز توضیح داد: این نمایشگاه یکی از سه ساحت بخش پژوهش جشنواره امسال است که محوریت آن پرداختن به خودِ جشنواره است. بخش پژوهش امسال در سه ساحت تعریف شده است. ساحت اول ترجمه کتاب «راهنمای جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر: مجموعه مقالات کمبریج» است که به بررسی نظری پدیده جشنواره با نمونه‌های مطالعاتی از جشنواره‌های شاخص سراسر جهان می‌پردازد که در روزهای آینده از سوی انتشارات نمایش به چاپ می‌رسد.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: ساحت دومِ بخش پژوهش «فاز نخست تاریخ شفاهی» جشنواره تئاتر فجر است. که به گفت‌وگو با دبیران و دست‌اندرکاران ادوار مختلف جشنواره می‌پردازد. و به تدریج از طریق تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد. و ساحت سوم بخش پژوهش امسال که امروز به خاطر آن در خدمت شما هستیم، نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره تئاتر فجر است که با توجه به محدودیت‌های فیزیکی، تعداد اسناد محدودتری به نمایش در آمده اما اسناد بیشتر پس از پایان این نمایشگاه به صورت مجازی در تلویزیون تئاتر ایران به تفکیک هر دوره در دسترس علاقمندان خواهد بود. بنیاد این نمایشگاه مبتنی بر تحقیقات گسترده در جزئیات ادوار جشنواره بوده و برای آن زحمات زیادی کشیده شده است. من از دوستان جوان دبیرخانه در برگزاری این نمایشگاه، علیرضا قربانی مسئول نمایشگاه و همکارانشان تشکر می‌کنم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزارمی‌شود.

 

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169400 و در روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵:۲۸
2024 copyright.