افزایش قیمت فروش «دی‌وی‌دی» را نصف کرد!

 


مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با اشاره به ناموفق ماندن تلاشهای صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش مجدد قیمت دی وی دی در امسال، گفت: افزایش قیمت به ۱۰ هزار تومان باعث کاهش ۵۰ درصدی فروش شده است.

به گزارش سینماسینما ،سعید خندق‌آبادی روز دوشنبه در نشست رسانه ای تشریح برنامه های موسسه هنرهای تصویری سوره به سابقه تاسیس این مرکز از سال ۱۳۸۱ به عنوان نخستین موسسه ویدئویی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آن زمان اکثر فیلم ها توسط حوزه هنری تولید می شد بنابراین فیلم های خود را در نمایش خانگی توزیع می کرد.
وی افزود: از سال ۸۹ ما تلاش کردیم موسسه را پویاتر کنیم و آثارِ مطابق با ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را خریداری و توزیع کنیم.
مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره تاکید کرد: همواره تلاش کرده ایم آثاری را پخش کنیم که با فرهنگ خانواده ایرانی متناسب باشد، البته برای درآمد بهتر علاوه بر فیلم های ارزشی آثار پُرفروش سینما با کمترین حاشیه را نیز خریداری و توزیع کرده ایم.
خندق‌آبادی، اولویت موسسه هنرهای تصویری را محتوا و ارزش آثار دانست نه فروش بیشتر و افزود: در این شرایط کدام پخش کننده حاضر است فیلم های دفاع مقدس و مطابق با ارزش های انقلاب را که بعضاً فروش پایینی دارند را پخش کند، ما نیز در موسسه می توانستیم برای سود بیشتر به سمت فیلم های زرد و بی محتوا بریم اما این کار نکرده ایم.
وی با اشاره به اینکه موسسه هنرهای تصویری سوره یک موسسه کاملا خصوصی است که حتی یک ریال پول دولتی هم دریافت نکرده و بودجه دولتی ندارد، گفت: همواره از طریق فروش فیلم هایی که طی این ادوار مختلف داشته ایم بودجه خود را تامین کرده و به فعالیت در شبکه نمایش خانگی ادامه داده ایم.
این مدیر فرهنگی افزود: سال گذشته و برخلاف بسیاری از موسسه های شبکه نمایش خانگی، ما سود چهار صد میلیونی داشته ایم که هر چند رقم ناچیز است اما در شرایطی که همه موسسه‌ها زیان‌ده شده‌اند برای ما کار بزرگی به حساب می‌آید.
خندق‌آبادی همچنین به گرانی «دی وی دی» و تاثیر آن بر کاهش تیراژ فیلم ها اشاره کرد و گفت: می دانیم که گران شدن «دی وی دی»ها تاثیر منفی بر تیراژ دارد و ابتدای سال وقتی قیمتها به ۶ هزار تومان افزایش رسید رشد نسبتا مناسبی بود.
وی ادامه داد: البته ابتدای ماه گذشته بار دیگر قیمت «دی وی دی» به دلیل افزایش بسیار زیاد مواد اولیه این محصول به ۱۰ هزار تومان رسید که خیلی موافق نبودیم و قصد افزایش هم نداشتیم اما واقعا مجبور به افزایش قیمت شدیم.
مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره افزود: سال گذشته بسته فیلم تمام شده برای ما ۸۰۰ تومان تمام می شد که طی چند ماه گذشته این رقم به ۲ هزار تومان افزایش یافته است بنابراین چاره ای جز افزایش قیمت نداشتیم، البته این مبلغ جدای از تمامی هزینه های مغازه دار و توزیع کننده و بخش های دیگر است.
وی خاطرنشان کرد: البته با این افزایش قیمت ۱۰ هزار تومان در تهران و ۸ هزار تومان در شهرستان‌ها فروش ما ۵۰ درصد کاهش داشته است اما اگر این مبلغ را به دلار هم حساب کنید کمتر از یک دلار می‌شود و حتی کمتر از قیمت یک بلیت سینما است بنابراین چندان غیر منصفانه هم نیست.
خندق‌آبادی اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید یادآور شویم که خرید رایت فیلم‌ها نیز افزایش داشته است و این موضوع نیز بر افزایش قیمت «دی وی دی» تاثیر مستقیم دارد.
این مدیر فرهنگی گفت: در خرید رایت فیلم ها به دنبال پیش خرید نیز هستیم تا هم به لحاظ مالی به تهیه کننده کمک کرده و هم خودمان با قیمت کمتری فیلم را خریداری کنیم البته این موضوع مستلزم آن است که فیلمنامه اثر مورد توجه و پسند ما قرار گیرد.
وی گفت: سال گذشته تقریباً ۱۵ میلیارد تومان رایت فیلم خریداری کردیم که اگر این پول را در هر فضای دیگر سرمایه گذاری کرده بودیم سودی به مراتب بیشتر از اینها دریافت می کردیم بنابراین وقتی فعالیت فرهنگی می کنیم از وزارت ارشاد هم توقع حمایت داریم.
مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره ادامه داد: وزارت ارشاد پیش از این موسسه هایی که سه فیلم ایرانی را خریداری می کردند رایت یک انیمیشن خارجی را به صورت رایگان به آنها اهدا می کرد که حمایت خوبی برای ما به همراه داشت اما این موضوع هم بعد از برجام به کلی منتفی شد.
خندق‌آبادی با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون رایت ۷۶ فیلم با موضوع انقلاب و دفاع مقدس از سوی موسسه هنرهای تصویری، خریداری و در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است، گفت: در سال ۹۷ نیز رایت ۷۰ درصد از فیلم های پُرفروش سال را خریداری کرده ایم که یک موفقیت خوب برای موسسه ما به حساب می آید.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود پیش بینی کرد سود امسال این موسسه به جهت آثاری که خریداری کرده است، افزایش یابد و گفت: امسال فیلم را هنگام نگارش فیلمنامه و قبل از تولید خریداری می کنیم.
خندق آبادی خاطرنشان کرد: این موسسه هیچ کدام از آثاری را که توسط حوزه هنری اکران نمی شود را خریداری نمی کند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 97127 و در روز سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۶:۰۰
2024 copyright.