الهام حسین‌زاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد

رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: مخاطب «هنر و تجربه» ممکن است زیاد نباشد اما برای همین گروه، نیاز به پاتوق و جدول اکران منظم است.

به گزارش سینماسینما، الهام حسین‌زاده کارگردان فیلم کوتاه و رییس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره اکران فیلم‌ها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلم‌هایی که مخاطب عام ندارد و می توان آن را به عنوان فیلم های هنری و تجربی دانست، در همه جای جهان چندان با اقبال مخاطب همراه نمی شود اما بی شک مخاطب خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که این نوع از سینما، پایه هنر سینما را نگه می دارد و بخشی است که دولت باید برای آن حمایت های مالی در نظر بگیرد، این سینما نباید در دسته فیلم هایی که درآمدزایی می کنند، قرار بگیرد. البته در حال حاضر سینمای بدنه هم چندان به سود نمی رسد.

وی ادامه داد: زمانی که گروه سینمایی «هنر و تجربه» شکل گرفت، برای همه ما بارقه امیدی بوجود آمد و تصور کردیم که با ایجاد چنین گروه سینمایی، شرایط مناسب برای اکران فیلم‌هایی از این دست فراهم می شود. هرچند این گروه فرصت‌های خوبی را برای ما فراهم کرد، اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که می توانستیم در این گروه ببینیم شیوه اکران فیلم های بلند، کوتاه و مستند در این گروه سینمایی بود.
این کارگردن فیلم کوتاه بیان کرد: نبود تمرکز و پایگاه ثابت برای نمایش فیلم های هنری و تجربی در سطح شهر سبب شده تا مخاطب با پراکندگی بسیار شدید به لحاظ مکانی، زمانی و سئانسی مواجه شود. درواقع برای نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» معمولا سئانس های مرده ای را در نظر می گرفتند و مخاطبی که می خواست چنین فیلم هایی را ببیند باید یک مجاهدت بسیاری را برای هماهنگی برنامه خود با زمان نمایش فیلم ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم های هنری و تجربی معمولا ترجیح می دهد در صورتی که زمان مناسبی برای تماشای فیلم ها بدست می‌آورد، شرایطی وجود داشته باشد که بتواند حداقل چند فیلم را ببیند، توضیح داد: پیش از این بارها به مسئولان هنر و تجربه و دیگر مدیران فرهنگی گفته‌ام برای چنین سینمایی نیازمند پایگاه و یا مکان ثابت هستیم که می‌تواند مجموعه ای باشد که حتی مخاطب عام چندانی نداشته باشد. چنین مجموعه هایی را می توان به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داد تا تمام فیلم های این گروه در آن نمایش داده شوند.
حسین‌زاده گفت: ایجاد یک پاتوق فرهنگی در این حوزه، خیلی مهم است. در چنین شرایطی افرادی که برای دیدن این فیلم ها می روند می‌توانند قرارهای مختلف فرهنگی خود را در این مجموعه گذاشته و از امکانات موجود استفاده کنند. در چنین فضایی کارگردانان فیلم های اکران شده با مخاطب دیدار کرده و بازخورد نمایش فیلم خود را دیده و از نظر مخاطب استفاده می‌کنند.
وی توضیح داد: مخاطبان سینمای مستند و یا کوتاه انتظار مخاطب بسیاری ندارند، اما می توانند از چنین فضای فرهنگی به خوبی استفاده کنند. اگر تمرکز پایگاهی برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود، می توان تمرکز تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد کرد که شامل ایجاد پیج های اینترنتی و اعلام اخبار و رویدادها باشد.
حسین زاده در پایان گفت: باید این مساله را در نظر بگیریم که مخاطب این نوع از سینما، مخاطب خاص است و نبود مکان ثابت برای اکران فیلم ها باعث می شد که مخاطب نتواند مکان مناسبی برای اکران پیدا کند. اگر این پراکندگی مکانی برداشته شود، بخشی از مشکلات مخاطب آثار «هنر و تجربه» حل می‌شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 174557 و در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵:۱۴
2024 copyright.