انتشار گزارش مالی از فروش سینماها/ دستان کرونا بر گلوی اقتصاد سینما

جمع‌بندی آمار فروش سه ماهه اول صنعت سینما در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بیانگر کاهش فروشی نزدیک به ۹۰ درصد در این بازار مهم سینمای جهان است.

به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، ماجرای شیوع کرونا باعث سقوط ۸۸ درصدی در میزان فروش باکس‌آفیس سینماها در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است.

تازه‌ترین گزارش نهادهای نظارتی «S&P Global Market Intelligence» و «OPUSData» آمریکا نشان‌گر این است که درآمد صنعت سینما در بزرگترین منطقه اکران جهان در فاصله بین ماه‌های ژانویه تا مارچ تنها ۵۲۸ میلیون دلار بوده است.

سالن‌های سینما در منطقه آسیا در دوره‌های گوناگون مورد اشاره در این گزارش وضعیت‌های مختلفی داشته‌اند و هر کشوری بنا بر مصالح ملی و بهداشت عمومی سیاست متفاوتی اتخاذ کرده است.

سالن‌های نمایش در کشور چین با دستور دولت از اواخر ژانویه خاموش شده و تا کنون بسته مانده‌اند. در کره‌جنوبی وضعیت بهتر از این نیست و بخش بزرگی از سالن‌های سینمای این کشور برای کنترل شیوع کرونا تعطیل شده‌اند. در ژاپن تا اوایل ماه آوریل وضعیت اضطراری اعلام نشد و دولت دستوری برای بستن سالن‌های سینما صادر نکرد، گرچه بخش بزرگی از آن‌ها خود خواسته مبادرت به انجام این کار کردند. با این حال و بدون تعطیلی رسمی سالن‌های نمایش در ژاپن، گیشه‌های این کشور با فروشی برابر با ۱۹۰ میلیون دلار، کاهشی ۴۶ درصدی در سه ماه اول سال جاری – نسبت به سال گذشته – داشته است.

اوضاع در قاره استرالیا نیز به همین منوال است و سینماداران با فروشی برابر با ۱۱۰ میلیون دلار، کاهشی ۳۲ درصدی در میزان فروش سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را ثبت کرده‌اند. سینمای این کشور در ماه ژانویه فروشی برابر با ۶۹٫۲ میلیون دلار داشت اما در ماه مارچ با سقوطی آزاد به حوالی ۳٫۷۷ میلیون دلار رسیده است.

منطقه آسیا و اقیانوسیه محل تجمع ۵ بازار بزرگ صنعت سینما در خارج از آمریکای شمالی است. بنا بر آمار منتشر شده از شوی انجمن سینمایی آمریکا «MPAA»، کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی بزرگترین بازارهای بین‌المللی سینما در سال ۲۰۱۹ بودند. هندوستان در این لیست مقام ششم را در اختیار گرفت و استرالیا در رده دهم ایستاد.

منبع: صبا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 135274 و در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰:۴۴
2024 copyright.