انتقاد شدید نویسنده روزنامه خراسان از فراستی به خاطر تخریب علی حاتمی

علی حاتمی«دکوراتیو، سمسارگونه، بدون فرم، مملو از سخنان منظوم و جملات آهنگین بی هدف، بی روح، نگاه ارتجاعی، جعل تاریخ، فتیشیسم پیشرفته، مملو از قهرمانان نمایشی و غیرواقعی ، سراسر فانتزیک و…» این ها عباراتی است که مسعود فراستی در جدیدترین برنامه سینمایی”هفت” برای توصیف سینمای”زنده یاد علی حاتمی” به کار برد. ظاهرا بهانه این سخنان عجیب نیز بررسی”سینمای تاریخی” است و فراستی همچون همیشه با”مخالف خوانی  قابل انتظار” به نقد (تخریب) آثار سینمایی یکی از بزرگ ترین کارگردانان سینمای ایران که جایگاهی قابل احترام میان مردم و سینماگران دارد پرداخت. برخلاف رویه این منتقد مخالف خوان که اگر فیلمسازی را دوست نداشته باشد، تمام آثار وی را به یک چوب می راند؛ معتقدیم کارنامه سینمایی زنده یاد”علی حاتمی”نیز مثل تمامی کارگردانان بزرگ ایران و جهان خالی از آثار ضعیف (در مقایسه با دیگر فیلم های وی) نیست،اما این دلیل نمی شود که با یکی از فیلمسازانی که به گواه اغلب آثارش، بیشترین خدمت را به سینمای ملی کرده وآثارش به شدت بیانگر ارزش های فرهنگی وحتی دینی ایران زمین است؛ مواجهه ای چنین غیرمنصفانه داشت و یکی از آثار درخشانش (فیلم “مادر”) ویکی از بهترین نمونه های سریال سازی تاریخی(هزاردستان)  را با استفاده از عباراتی سخیف و تند، این گونه آماج انتقادات تند و تیز و یک طرفه قرار داد.

اگر پرداختن به سینمای نوستالژیک و تاریخی، نگاه واپسگرایانه و ارتجاعی تلقی شود باید مجموعه ای از بهترین آثار سینمایی جهان را با همین “برچسب” جزو ضعیف ترین آثار قرار داد.
 عجیب تر این که برچسب های فراستی به کارگردانی که در عصر تاراج هویت کشورها توسط سینمای بیگانه، پرچمدار بازگشت به  اصالت وهویت فراموش شده است از نظر وی” واقعی” و “درست ” است!  روزگاری کارگردان “نواندیشی” که بعدها به اردوگاه”سینمای مبتذل غرب” پیوست ، همین عبارات و برچسب ها  را به حاتمی وسینمایش(در زمان حیات این کارگردان)  می چسباند و  چقدر عجیب است که امروز فراستی نیز “نعل به نعل” آن عبارت ها را برای سینمای ارزشمند علی حاتمی به کار می برد: “واپسگرا ، عقب مانده و شیفته کاسه بشقاب های عصر قاجار” و…! این سطحی ترین برداشت از سینمایی” ماندگار، دوست داشتنی  وبه شدت باارزش وبا هویت” است.
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 32441 و در روز پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۴:۳۹
2024 copyright.