اندرو لا: در هنگ کنگ کارگردان پادشاه است/ خطوط قرمز مانع فعالیت‌ جهانی سینماگران ایران نیست

اندرو لا با اشاره به تفاوت کار در هالیوود و سینمای هنک کنگ از تسلط سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده در هالیوود صحبت کرد.

به گزارش سینماسینما، اندرو لا فعالیت خود را در دهه ۱۹۸۰ در سینما آغاز کرد. او در چند فیلم بلند فیلمبردار کارگردان معروف هنگ گنگی، وونگ کاروای، بوده است. ژانر سینمایی مورد علاقه او، ژانرهای اکشن و جنایی است. او همچنین با همکاری آلن ماک و تهیه کنندگی مارتین اسکورسیزی فیلمی در هالیوود کارگردانی کرده است.

فضای جشنواره جهانی فیلم فجر را چگونه می‌بینید؟

اندرو لا: فضا بسیار خوب است. افراد زیادی در این جشنواره شرکت کرده‌اند. از سالن های نمایش و پرده‌های نمایش دیدن کردم که کیفیت بسیار خوبی داشتند. همچنین کیفیت صدای سالن‌ها هم بسیار خوب است.

علاقه شما از ابتدا فعالیت به عنوان فیلمبردار بود یا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علاقه داشتید؟

از زمان کودکی و وقتی در دوران ابتدایی تحصیل خود بود به عکاسی علاقه داشتم و با دوربین کوچک آماتوری خود عکاسی می‌کردم. اما از همان ابتدا هدف من کارگردان شدن بود. خوشبختانه، در دوران دبیرستان توانستم به انجمن فیلم وارد شوم و کارم را به عنوان دستیار فیلم بردار آغاز کنم.

وونگ کاروای کارگردان محبوبی در میان منتقدان ایرانی است. همکاری شما  با وونگ چگونه آغاز شد؟

در سال ۱۹۸۵ وونگ را ملاقات کردم و او از من خواست که اولین فیلم او را فیلمبرداری کنم. بعد از این فیلم با دوستان خوبی برای یکدیگر شدیم. همچنین در فیلم «چانکینگ اکسپرس» کار فیلم برداری را آغاز کردم ولی چون باید فیلم دیگری را کارگردانی می کردم ادامه کار را به کریستوفر دویل واگذار کردم اما او نتوانست کار مرا به خوبی ادامه دهد.

شما تجربه ساخت فیلم در هالیوود را دارید. فیلمسازی در هالیوود و هنک کنگ چه قدر متفاوت هستند؟

تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. در هنگ کنگ کارگردان مانند یک پادشاه است و می تواند هر لحظه ای که دوست داشت فیلمنامه را عوض کند ولی در هالیوود شما با یک سیستم و دپارتمان های مختلفی همکاری می‌کنید و تهیه کننده و سرمایه گذاراز قدرت زیادی برخوردار هستند. در ابتدا این فرآیند برای من بسیار پیچیده بود.

پس شما علاقه ای به کار کردن خارج از هنگ کنگ ندارید؟

منظورم این نبود. کشوری که در آن فیلم می سازم برای برای من مهم نیست، بلکه تنها چیزی که برای من اهمیت دارد فیلمنامه است. اگر شما فیلمنامه خوبی داشته باشید و من آن را دوست داشته باشم برای ساخت آن به ایران می آیم.

andru-lav-2

نظرتان در مورد خطوط قرمزی که در فیلمسازی در ایران وجود دارد چیست؟ مانع این همکاری نمی‌شود؟

در چین هم این خطوط قرمز وجود دارد و به نظر من این خطوط در همه جای جهان وجود دارد، اما یک فیلمساز باید هوشمند باشد و بهترین استفاده را از این خطوط قرمز ببرد.

کدام کارگردان‌ها روی فیلمسازی شما تاثیر داشته اند؟

کارگردان های چینی زیادی بوده اند که همه در سال های بسیار دور فعالیت می کرده اند به خصوص لی چانگ های.

سینمای هنگ کنگ را در مقایسه با سینمای کشورهای همسایه چگونه ارزیابی می کنید؟

شاید ۲۰ سال گذشته سینمای ژاپن قوی تر از سینمای هنگ کنگ بود اما در حال حاضر هنگ کنگ در جایگاه بهتری قرار دارد زیرا ما تجهیزات سینمایی خود را بسیار مدرن کرده ایم. ما به سرعت در حال پیشرفت هستیم و به نظر من نه تنها هنگ کنگ بلکه سینما در همه کشورها به سرعت در حال رشد است و به همین دلیل است که در همه نقاط جهان فستیوال های سینمایی زیادی برگزار می شود.

شما تجربه ساخت تبلیغات تلویزیونی و فیلم های کوتاه هم در کارنامه خود دارید. آیا نقطه اشتراکی بین آن حوزه ها با ساخت فیلم بلند وجود دارد؟

ساخت تبلیغات تلویزیونی بسیار برای من آسان بود و فقط داشتن ایده مهم بود اما اکنون تبلیغات تلویزیونی بسیار پیچیده شده اند. در مورد فیلم های کوتاه باید بگویم که مانند زنگ تفریح برای من هستند، بعد از یک پروژه عظیم ساخت فیلم کوتاه می تواند فراغت خوبی باشد. ساخت فیلم کوتاه می تواند برای فیلمسازان جوان مفید باشد اما آن ها باید بدانند که ساخت فیلم بلند و کوتاه دو دنیای کاملا متمایز هستند.

پیشنهادی برای فیلمسازان جوان دارید؟

تا جایی که می توانند به تماشای فیلم های بلند بنشینند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 15336 و در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲:۳۲
2024 copyright.