انیمیشن «گذشته»، موفق در خلق حال و هوای روشنفکری

سینماسینما، معین صمدی*

حمید محمدی، کارگردان انیمیشن کوتاه «گذشته» را سال‌های زیادی است که می‌شناسم. او تجربه زیادی در دنیای استاپ موشن دارد و فعالیت‌هایش در بخش‌های مختلف این تکنیک از تصویربرداری تا انیمیت باعث شده است تا اشراف خوبی به همه‌ی جنبه‌های تولید پیدا کند. او بیش از ۱۸ سال در این زمینه تجربه اندوخته است و این نکته بارزی است که می‌توان تاثیر آن را در «گذشته» به خوبی دید. از دکور گرفته تا فضاسازی، کادربندی و استفاده از قابلیت‌های عروسک برای روایت داستان. به نظرم این انیمیشن در کارنامه کارگردانش یک شروع خوب و موفق است.
ریتم خوب روایت داستان و استفاده درست و کافی از فضاسازی باعث شده تا فیلم «گذشته» حتی با اینکه اولین کار حمید محمدی است، توجه مخاطب را، به خصوص مخاطب آشنا با استاپ‌موشن را به خود جلب کند.
از طرف دیگر، اتمسفر زمانی قصه هم برایم جذاب بود. تم آن یادآور فضای روشنفکری دهه ۳۰ و ۴۰ ایران بود. «گذشته» به خوبی توانسته بخشی از حس و حال فکری آن دوران را به تصویر بکشد. علاوه بر این رفت و برگشت زمانی داستان هم به جذابیت روایت فیلم بسیار کمک کرده است.
تنها موردی که موقع تماشای فیلم به ذهنم رسید که می‌توانست بهتر باشد، جلوه‌های بصری کامپیوتری «گذشته» بود.
فضاسازی فیلم یکی از نقاط قوت و پررنگ آن است و دکورهای خوش ساخت که معلوم است کارگردان وقت زیادی را صرف ساخت آن‌ها کرده است، بخش مهمی از بار روایت را به دوش می‌کشند.

*کارگردان انیمیشن

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 167115 و در روز یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۸:۱۹
2024 copyright.