اولین نمایش بین‌المللی فیلم «شهید»/ روایت زندگی شهید آیت‌الله صدر در جشنواره جهانی فیلم فجر

 فیلم سینمایی «شهید» محصول کشور عراق که به زندگی و مبارزات شهید آیت الله محمدباقر صدر می‌پردازد، در جشنواره جهانی فیلم فجر برای نخستین بار روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماسینما، شاید بسیاری از ما وقتی از یکی از زیباترین بزرگراه‌های شهر تهران در حال عبوریم، به نام آن دقت نکنیم. در ترافیک طولانی و همیشگی شاهراه‌های ارتباطی پایتخت، تمرکز روی نام‌ها و به یاد آوردن مفاهیم و ارزش‌هایی که پشت هر نام پنهان است، کمی دشوار می‌نماید.

اما پیوند خاندان صدر با شیعیان ایران و لبنان فراتر از این فراموشی‌های روزمره است. پیوندی عمیق و ریشه‌دار که از پس سال‌ها هجران، جنگ و شهادت، زنده و اصیل باقی مانده است. احترامی که شیعیان ایرانی نثار نام‌های بزرگی چون امام موسی صدر، محمدباقر صدر و این خاندان گرامی می‌کنند، ژرفای این انس و الفت را نشان می‌دهد. رشته‌ای ناگسستنی که با خون شیعیان اعتبار یافته و سه قطب بزرگ جهان تشیع را بهم گره زده است.

جشنواره جهانی فیلم فجر در سی و چهارمین دوره خود میزبان نخستین نمایش فیلمی است به نام «شهید» از کشور عراق که بخشی از زندگی شهید آیت‌الله محمدباقر صدر را روایت می‌کند. این فیلم مبارزه شهید صدر علیه رژیم صدام را به تصویر می‌کشد و حمایت او از انقلاب اسلامی و مردم ایران را روایت می‌کند. حضور دو فیلم از عراق که سال‌هاست به دلیل مشکلات و جنگ‌های طولانی درگیر محرومیت فرهنگی است در جشنواره جهانی فیلم فجر، احترام به تلاش سینماگران این سرزمین برای پیدا کردن زبانی هنرمندانه برای روایت تاریخ و حفظ هویت اسلامی و ملی است.

نویسنده و کارگردان «شهید» عبدالعلیم طاهر است. طاهر و عبدالرحمن النصری این فیلم را تهیه کرده اند و محسن باجی،‌ بتول موسوی، عارف حربی، اصیل عادل، عبدل رحمان النصری،‌ احمد النیمی، فالح کریم و فلاح عبد در آن بازی کرده‌اند. این فیلم در بخش «جلوه گاه شرق» روی پرده می‌رود.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه ۹۵ به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14528 و در روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۹:۳۷
2024 copyright.