این فیلم نوجوانان را به سینماها کشاند

فیلم دونده مارپیچ: مصائب سوختهفیلم «دونده مارپیچ: مصائب سوخته»‌ در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی ۳۰٫۳ میلیون دلار فروخت و اول شد.به گزارش سینماسینما، تا پیش از رسیدن آخر هفته کارشناسان فروش پیش‌بینی کرده بودند تریلر علمی تخیلی «دونده مارپیچ: مصائب سوخته» (Maze Runner: The Scorch Trials) از شرکت فاکس قرن بیستم در اولین آخر هفته اکران از فروش افتتاحیه ۳۲٫۵ میلیون دلاری «دونده مارپیچ» فیلم قبلی خود در ۲۰۱۴ جلو بزند، اما «مصائب سوختگی» کمی کمتر فروخت و با ۳۰٫۳ میلیون دلار به کار خود پایان داد، هرچند با همین رقم رده اول جدول فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و کانادا را به خود اختصاص داد.

در همین حال، درام جنایی «عشاء ربانی سیاه» (Black Mass) با بازی جانی دپ بهتر از حد انتظار ظاهر شد و با ۲۳٫۴ میلیون دلار در رده دوم قرار گرفت.

مجموعه «دونده مارپیچ» با اقتباس از مجموعه کتاب‌های جیمز دشنر ساخته شده‌اند و ماجراهای پسری نوجوان به نام تامس (با بازی دیلن اوبراین) را دنبال می‌کند که در یک دنیای پساآخرالزمانی در اجتماعی از نوجوانان گیر افتاده است. فیلم جدید که با بودجه‌ای حدود ۶۱ میلیون دلار ساخته شده است، نوجوانان را به یک چشم‌انداز متروکه معروف به «سوخته» می‌برد که سرشار از موانع غیرقابل تصور است.

وس بال کارگردان فیلم اول فیلم جدید را هم کارگردانی کرده است. تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به فیلم درجه B- داده‌اند. «مصائب سوخته» مانند دیگر اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های با محوریت نوجوانان مانند «عطش مبارزه» (Hunger Games) و «واگرا» (Divergent) بیشتر سینماروهای جوان را به خود جلب کرد. حدود ۶۳ درصد تماشاگران فیلم در اولین آخر هفته اکران جوانان زیر ۲۵ سال بودند.

دنباله «دونده مارپیچ» در بازار بین‌المللی نیز موفق ظاهر شد و در ۶۶ بازار ۴۳٫۳ میلیون دلار فروخت. فروش جهانی فیلم تا پایان یکشنبه ۱۰۸٫۳ میلیون دلار شد.

از سوی دیگر، «عشاء ربانی سیاه» از شرکت برادران وارنر فراتر از انتظار ظاهر شد. این فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره جیمز «وایتی» بالجر گانگستر اهل بوستون است که بعدها جاسوس اف‌بی‌آی شد و در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ از این جایگاه برای از میان بردن رقبای تبهکار خود استفاده کرد. فیلم از روی کتاب «داستان واقعی یک اتحاد شوم بین اف‌بی‌آی و اراذل و اوباش ایرلندی» نوشته دیک لیر و جرارد اونیل خبرنگاران سابق بوستون گلوب که سال ۲۰۰۱ منتشر شد، ساخته شده است.

داکوتا جانسن، بندیکت کامبربچ، کوین بیکن، جوئل اجرتن و پیتر سارسگارد از دیگر بازیگران این فیلم به کارگردانی اسکات کوپر هستند که اولین بار در دنیا این ماه در بخش خارج از مسابقه هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و مورد استقبال قرار گرفت. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه B داده‌اند.

فیلم ترسناک و کم‌هزینه «دیدار» (The Visit) به کارگردانی‌ام. نایت شیامالان در دومین آخر هفته نمایش با ۱۱٫۳ میلیون دلار رده سوم جدول فروش آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد. مجموع فروش داخلی فیلم ۴۲٫۳ میلیون دلار شده است. «دیدار» درباره یک مادر مجرد است که متوجه می‌شود بعد از دیدار بچه‌هایش با مادربزرگ و پدربزرگشان اتفاقاتی عجیب در خانواده روی می‌دهد.

تریلر پرتعلیق «آدم بی‌نقص» (The Perfect Guy) از شرکت اسکرین جمز با ۶۲ درصد کاهش در مقایسه با هفته پیش ۹٫۷ میلیون دلار فروخت و فیلم چهارم شد. سانا لاتان در این فیلم نقش یک لابی‌گر موفق را بازی می‌کند که بین او و یک غریبه جذاب و خطرناک (مایکل ایلی) ارتباطی پرشور برقرار می‌شود و در همین حال سروکله دوست سابقش (موریس چسنات) نیز پیدا می‌شود.

از سوی دیگر، تریلر «اورست» (Everest) به کارگردانی بالتازار کورماکور فیلمساز ایسلندی با بازی جیک جیلنهال در اولین آخر هفته اکران با ۷٫۶ میلیون دلار فروش در ۵۴۵ سینما فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد. «اورست» که فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز امسال بود، از روی اتفاقات واقعی ساخته شده و درباره یک تلاش برای فتح بلندترین کوه کره زمین است. فیلم درباره دو گروه اکتشافی است که در ۱۹۹۶ تلاش کردند هنگام صعود به قله اورست در کولاک برف خود را زنده نگه دارند.

جیک جیلنهال نقش اسکات فیشر، جیسن کلارک در نقش راب هال، جاش برولین در نقش بک ودر و جان هاوکز در نقش داگ هانسن ظاهر شده‌اند. رابین رایت، مایکل کلی، سام ورثینگتن، کایرا نایتلی و امیلی واتسن از دیگر بازیگران «اورست» هستند. فیلمنامه را مارک مدوف («بچه‌های یک خدای کهتر»)، ویلیام نیکلسن («گلادیاتور») و سایمن بوفوی («میلیونر زاغه‌نشین») فیلمنامه‌نویس برنده اسکار نوشته‌اند.

«اورست» در نپال در تپه‌های پای کوه اورست، آلپ در ایتالیا، استودیوهای چینه‌چیتا در رم و استودیوهای پاین‌وود در بریتانیا فیلمبرداری شده است. فیلم اکشن «عمیق» به کارگردانی کورماکور نماینده ایسلند در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار بود. «۱۰۱ ریکیاویک»، «Jar City» و «قاچاق» و «۲ اسلحه» (هر دو با بازی مارک والبرگ) از دیگر فیلم‌های کورماکور است.

«اورست» در ۳۶ بازار بین‌المللی نیز ۲۸٫۲ میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش جهانی خود را به ۳۵٫۸ میلیون دلار رساند.

در حوزه نمایش محدود، درام جنایی «قاتل حرفه‌ای» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو در شش سینما ۳۹۰ هزار دلار فروش داشت. متوسط فروش فیلم در هر سینما ۶۵ هزار دلار بود که بیشتر از هر فیلم دیگری از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

امیلی بلانت، بنیسیو دل تورو، جاش برولین، جان برنتال و دانیل کالویا در «قاتل حرفه‌ای» بازی می‌کنند. داستان درباره یک مأمور اف‌بی‌آی با دیدگاه‌های آرمانگرایانه (بلانت) است که مأمور می‌شود رهبر مکزیکی یک کارتل مواد مخدر را در مرز بی‌قانون ایالات متحده و کانادا به دام بیندازد. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد. دنی ویلنو آخرین بار سال ۲۰۱۳ تریلر جنایی «زندانی‌ها» با بازی هیو جکمن و جیک جیلنهال را روی پرده سینماها داشت. او کارگردان فیلم نامزد اسکار «آتش‌افروزان» است. «پلی‌تکنیک» و «Maelstrom» از دیگر فیلم‌های ویلنو است.

«فداکاری سرباز» (Pawn Sacrifice) به کارگردانی ادوارد زوئیک نیز ۳۳ سینما ۲۰۶٫۸ هزار دلار فروش داشت. این فیلم داستان ظهور بابی فیشر شطرنج‌باز آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ است که به رویارویی تاریخی او با بوریس اسپاسکی قهرمان روس در مسابقات جهانی شطرنج سال ۱۹۷۲ انجامید.

پیروزی جنجالی فیشر ۲۹ ساله بر اسپاسکی به حاکمیت دیرین روس‌ها بر دنیای شطرنج پایان داد. این رقابت که در ریکیاویک در ایسلند برگزار شد، نمادی از رویارویی قدرت‌های جنگ سرد بود. بابی فیشر ژانویه سال ۲۰۰۸ در ۶۴ سالگی بر اثر بیماری کلیوی در ریکیاویک درگذشت. او به خاطر خلق و خو عجیب و غریب و گوشه‌گیر خود شهرت داشت.

لیو شرایبر و پیتر سارسگارد از دیگر بازیگران «فداکاری سرباز» هستند.

زوییک در ۱۹۹۹ در مقام یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «شکسپیر عاشق» برنده اسکار شد و به عنوان تهیه‌کننده «قاچاق» نیز نامزد اسکار بهترین فیلم بود. «شکوه»، «افسانه‌های پاییزی»، «شهامت زیر آتش»، «محاصره»، «آخرین سامورایی»، «الماس خونین»، «مقاومت» و «عشق و دیگر داروها» از دیگر فیلم‌های او به عنوان کارگردان است.

منبع: لس آنجلس تایمز

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 2518 و در روز دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴:۵۴
2024 copyright.