ایوبی: جامعه سینمایی هم ازخانم آنکه ناراضی است/ماه گرفتگی هم در فهرست نماینده برلین بود

حجه الله ایوبی دربخشهایی از مصاحبه خود با جام جم حرفهای جالبی درباره حواشی ورود نماینده جشنواره برلین درایران زده است .

به گزارش سینماسینما ،بخشهایی ازاین مصاحبه به شرح زیر است :

مدتی قبل ورود خانم آنکه لویکه، نماینده جشنواره برلین هم حاشیه ساز شد و به گفته دادستانی تهران، او قصد داشت با ۶۰ فیلم زیرزمینی که برخی آنها با موضوع ماجراهای بعد از انتخابات ۸۸ بود، از ایران خارج شود. شما هم واکنش نشان دادید و گفتید در صورت احراز فیلم های غیرمجاز و غیرقانونی با او برخورد می کنید. بالاخره فهرست فیلم ها را دیدید؟
بله، هم دیدیم و هم تحلیل کردیم و هم به آقای دادستان گزارش دادیم.

فیلم ممنوعه ای هم میان آثار بود؟
متاسفانه گفته شد ۶۰ فیلم زیرزمینی از خانم آنکه گرفته شده است. واقعا اگر ما در سال ۶۰ فیلم زیرزمینی بسازیم، من پیشنهاد می کنم سازمان سینمایی را ببریم زیر زمین! (می خندد) چون روی زمین خبری نیست. واقعا این طوری نبود. من اصلاکاری به خانم آنکه ندارم؛ رفتار او خیلی درست نیست و جامعه سینمایی هم از ایشان ناراضی است.

شما در همان اظهارنظر گفتید لویکه ۱۲ سال است به ایران می آید و می رود و مشکلی نبوده. اگر مشکلی نبود، ایشان چطور دو سال قبل و در زمان مسئولیت شما فیلم تاکسی (جعفر پناهی) را از ایران خارج کرد؛ فیلمی که برنده خرس طلای برلین هم شد.
آن موقع که همه سکوت کردند، اما حتما نامه من را همان زمان خواندید که راجع به این موضوع به دبیر جشنواره برلین نوشتم و گفتم: «صدای مهیب پای سیاست را در جشنواره برلین می شنوم. من هم دوست داشتم برلین یادآور فرهنگ و هنر باشد، اما گویی شما سیاست را بر هنر ترجیح دادید.» فیلم هایی که در فهرست خانم آنکه دیده شد، یک سری فیلم های کوتاه و مستند بود و برخی فیلم هایی که الان در جشنواره فجر هم نمایش داده می شود. حتی فیلم ماه گرفتگی آقای اطیابی با موضوع ماجراهای پس از انتخابات ۸۸ هم در این فهرست بود. تا جایی که الان یادم هست، فیلم مساله داری میان این آثار وجود نداشت، اما این نحوه رفتار برلین را ما خیلی نمی پسندیم و یواشکی بروند و با چهار سینماگر صحبت کنند.

زمانی که رایزن فرهنگی در فرانسه بودید، برخی فیلم های مساله دار ایرانی از جشنواره کن جایزه گرفتند! شما نقشی نداشتید؟
(می خندد) چرا، اصلاخود من لابی کردم که آنها جایزه بگیرند. جدا از شوخی، نه من نقشی نداشتم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43713 و در روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۱:۵۶
2024 copyright.