ایوبی: سینما فرزند ناخواسته نیست

ایوبیرئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه اول باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم، گفت: متاسفانه همیشه با سینما مثل فرزند ناخواسته و با نگرانی و ترس برخورد کرده‌ایم.

به گزارش سینماسینما،  حجت‌الله ایوبی‌ که روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه در همایش «اکران فیلم خارجی؛‌ فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» سخن می‌گفت،‌ اضافه کرد: همیشه جشنواره‌های سینمایی را با ترس و لرز برگزار کرده‌ایم چون عده‌ای منتظرند لا به لای جشنواره‌ها چیزی پیدا کنند و سینما را بزنند. در حالی که جشنواره فیلم فجر فرزند انقلاب است اما ما همیشه با تهدید و ترس آن را برگزار می‌کنیم.

این مدیر هنری با اشاره به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی «چارسو» اضافه کرد: این اتفاق باعث افتخار نظام است و نشان می‌دهد، ایران امن ترین کشور است.

او خاطر نشان کرد: بنابراین اول باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم و بدانیم که این هنر فرزند راستین کشور ماست.

او در ادامه با ابراز تاسف از کمبود سالن‌های سینما در ایران افزود: خارج از کشور خجالت می‌کشم، بگویم چند سالن سینما داریم، ظرفیت اکران ما تا دو سال پیش پنجاه فیلم در سال بود که حالا با اضافه شدن گروه هنر و تجربه تقریبا ۱۰۰ فیلم در سال نمایش داده می‌شود.

ایوبی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نمی‌توان در جهان امروز فیلم‌های خارجی را نادیده گرفت،‌ ادامه داد: هنوز سیاست دقیق برخورد با فیلم خارجی را نداریم و به همین دلیل در سازمان سینمایی کارگروهی تشکیل شده تا این مساله را بررسی کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در طول سال، شش هزار فیلم در کره زمین ساخته می‌شود‌، اضافه کرد: اگر پنج درصد این آثار ارزشمند باشد‌، با اکران نکردن فیلم‌های خارجی ‌، خود را از این آثار محروم کرده‌ایم در حالی که امروزه‌ سینما تولید فرهنگی بشری است و با وجود رسانه‌های دیگری که ظهور کرده‌اند،‌ صنعتی نیست که از بین برود.

ایوبی افزود: سال گذشته نزدیک هفت میلیارد بلیت در تمام جهان خریداری شده است و کشورهای رو به رشد که می‌خواهند نقشی در جامعه بشری داشته باشند روی سینما متمرکز شده‌اند؛ به طوری که کشوری مانند چین ۲۸ هزار سالن سینما دارد یعنی کشورهایی که می‌خواهند، قدرت نمایی کنند سراغ سینما می‌آیند.

رئیس بنیاد شمس و مولانا افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد پهنای باند اینترنت در دنیا صرف پیام‌های تصویری شده است. یعنی نشان می‌دهد دنیا، دنیای تصویر است.

او در عین حال تاکید کرد: باید برای اکران فیلم‌های خارجی سیاست گذاری درستی داشته باشیم. همچنان که کشوری مانند فرانسه ۵۰ سال است سیاست مقابله با هالیوود به معنای حمایت از سینمای ملی در مقابل هالیوود را‌، به سیاست اصلی خود تبدیل کرده است. یعنی آنها هم برای اکران فیلم‌های هالیوودی محدودیت قائل هستند هرچند نباید فراموش کنیم در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد بازار فروش متعلق به فیلم‌های آمریکایی است و نباید قدرت این آثار را نادیده بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم دخالت هوشمندانه و آگاهانه دولت در زمینه اکران فیلم‌های خارجی یادآور شد: سینمای ما در حال رشد است و اگر امکانات سخت افزاری داشته باشیم، ظرفیت تولیدمان بسیار بالاست، البته امیدواریم با راه اندازی سامانه نمایش خانگی بازار سینما و اقتصاد آن را سامان بدهیم.

وی اضافه کرد: حضور ما به عنوان بخش دولتی باید طبیعی باشد نه غیر طبیعی.

ایوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی از ساخت سالن استقبال می‌کند یادآور شد: درخواست این بخش اکران فیلم خارجی است، بنابراین این موضوع مهم است و اگر درست اجرا نشود سالن سازی هم اتفاق نمی‌افتد.

این مدیر هنری خاطر نشان کرد: دولت نه خیلی سالن‌ساز خوبی است و نه سالن دار خوبی. اما نوع نگاه و عملکرد بخش خصوصی بسیار متفاوت است. اگر به این نتیجه برسیم که اکران فیلم خارجی به رونق سینما و سالن‌ سازی کمک می‌کند حتما باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم، زیرا متاسفانه در سی و اندی سال پیش کارنامه چندان قابل قبولی در ساخت سالن نداشته‌ایم در حالی که ما صاحب فیلم‌های خوبی هستیم. به طوری که سالن‌های سینما تا ۲ بامداد باز هستند، در کشورهای دیگر در چنین ساعتی مکان‌های دیگری باز هستند نه سالن‌های سینما.

ایوبی افزود: اگر به اقتصاد مقاومتی باور داریم ، نمادش سینماست چون فقط از تولیدات ملی‌مان استفاده می‌کنیم و اگر می‌خواهیم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم یکی از بهترین راه‌هایش سینماست.

رئیس سازمان سینمایی در این همایش که همزمان با برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشکده سینما تئاتر برگزار شد،افزود: اگر آمار فروش فیلم‌های ایرانی در سال گذشته را مورد توجه قرار دهیم شرایط قدری امیدوار کننده‌تر می‌شود. البته ما عادت نداریم که آمار را باور کنیم اما نوروز امسال هم نشان داد، شیب تند افزایش مخاطب در سینما آغاز شده است.

در این همایش اکرمی رئیس دانشگاه هنر با خوش‌آمدگویی به حاضران از مهجوریت و کمبود امکانات در دانشکده سینما تئاتر ابراز تاسف کرد.

او با اشاره به قدمت پنجاه ساله این دانشکده خواستار حمایت مسئولان از آن شد.

همچنین شهاب اسفندیاری دبیر علمی همایش نیز در سخنانی گفت: این همایش یک همایش واقعی نیست، چون در کشور ما هزینه‌های بالایی برای برپایی همایش‌ها انجام می‌شود و صحبت‌هایی هم مطرح می‌شود که نه به درد دنیا می‌خورد و نه آخرت اما همایش ما نوعی گردهمایی است.

او در ادامه با مقایسه حمایت‌های دولتی از سینما در کشورهای گوناگون خاطرنشان کرد: حتی هالیوود هم بدون حمایت دولت نمی‌تواند در جهان بازاریابی کند.

اسفندیاری با اشاره به نگرانی‌هایی که درباره اکران فیلم خارجی در ایران وجود دارد متذکر شد: بخشی از نگرانی‌ها به کمبود سالن برمی‌گردد و بخشی هم به تاثیر فرهنگی این فیلم‌ها بر سبک زندگی مخاطب ایرانی. اما از آنجا که چهل درصد ظرفیت بهترین سالن‌های کشور ما در طول سال خالی می‌ماند باید راهکاری برای این مساله بی اندیشیم. ضمن اینکه با درآمد حاصل از فروش فیلم‌های خارجی می‌توانیم تولیدات ملی را حمایت کنیم و امکانات سخت افزاری فراهم آوریم.

در بخش دیگری از این همایش دو تن از دانشجویان سینما به مقایسه اکران فیلم خارجی در کشورهای مختلف پرداختند.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور هم یکی از حاضران این همایش بود که سخنرانی مبسوطی داشت.

قرار بود در این همایش محمدرضا جعفری، جلوه مدیر شبکه دو نیز در یکی از پنل‌ها صحبت کند اما او گرچه در برنامه حاضر شد، بدون هیچ صحبتی سالن را ترک کرد.

اولین پنل با حضور عبداله اسفندیاری و حمزه‌زاده برگزار شد.

قرار است در پنل‌های بعدی هنرمندان و مدیرانی همچون منوچهر شاهسواری، علی سرتیپی، رضا سعیدی‌پور، بنی اردلان، شهاب‌الدین اسفندیاری، جعفر صانعی مقدم نیز مباحث دیگری را درباره اکران فیلم خارجی مطرح کنند.

بیشتر مخاطبان این همایش که در سالن شهید فلاحت‌پور دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد، دانشجویان بودند و هیچ سینماگری در برنامه حضور نداشت.

همچنین طبق اعلام قبلی، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد نیز قرار بود در این برنامه حاضر باشد، اما وی نیز جزو غایبان این همایش بود.

برگزاری این همایش تا عصر امروز ۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 15073 و در روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۴:۴۵
2024 copyright.