بازدید مدیران سینمایی از ساختمان فیلمخانه ایران

مدیران سینمایی از ساختمان در دست احداث فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور بازدید کردند.

به گزارش سینماسینما، همزمان با هفته دولت، مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی به همراه علیرضا گل‌محمدی ذی‌حساب و مدیر کل امور مالی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی از ساختمان در حال احداث فیلمخانه ملی ایران واقع در باغ فردوس دیدن کرده و در جریان روند کار و میزان پیشرفت فیزیکی  این پروژه قرار گرفتند.

در این بازدید موارد مهمی از جمله تعیین و تأمین سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی و نیز ایمنی و فنی تجهیزات معماری داخلی ساختمان و همچنین تعیین و خرید تجهیزات و لوازم فنی فیلمخانه‌ای مطابق با استانداردهای روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از مسائل مهم در موضوع فیلمخانه تأسیسات آن برای فراهم شدن شرایط مناسب سرمایشی، گرمایشی و دوری از تشعشعات مغناطیس است چرا که فیلمخانه یک مکان تخصصی است که باید فیلم‌ها را در بهترین شرایط برای جلوگیری از نابودی بیشتر نگه داشت. این مسأله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم از همان روزی که مواد خام یک فیلم از کارخانه بیرون می‌آید نابودی آن هم آغاز می‌شود.

معمار در این جلسه، ضروری ترین کار در حال حاضر را تهیه انشعاب ویژه برق ،آب و گاز برای ساختمان دانست و گفت: اقدامات لازم در این خصوص آغاز و پیگیری جدی ادامه دارد و ان‌شالله با انجام به موقع این امور و اختصاص اعتبارات لازم، این ساختمان ظرف چند ماه آینده قابل بهره برداری می‌شود.

این مکان  از سال ۱۳۶۶ برای انتقال و حفظ و نگهداری اسناد و مواد تصویری در نظر گرفته شده و نقشه‌های لازم از اسفند ۱۳۷۱ طراحی شد، معماری و ساخت مجموعۀ فیلمخانۀ ملی ایران ارتفاع ساختمان‌های آرشیو، سالن‌های نمایش، اداری، کارگاه‌ها، کتابخانه و دیگر ساختمان‌های مجموعه به نحوی طراحی شده است که هیچ‌گونه نمودی نسبت به ساختمان قدیمی باغ فردوس ندارد فضای اصلی شامل دو ساختمان کتابخانه و آرشیو فیلم است که روی هم حدود هفت هزار متر مربع است، ساختمان آرشیو از نوع سازه بتنی ضد انفجار با سیستم‌های تاسیساتی جهت کنترل، تست و نمونه‌گیری هوای موجود در اتاق‌های سردخانه برای بررسی میزان رطوبت و دما جهت سلامت فیلم‌ها است.

اگرچه با وجود همۀ تلاش‌ها و به صدا درآوردن زنگ خطرها، عملیات نهایی این ساختمان که فقط کمتر از ده درصد از آن باقی مانده، به دلیل عدم‌تخصیص بودجۀ کافی در دوره‌هایی به کلی متوقف شده یا به کندی پیش رفته است لیکن با توجه به شرایط حساس موجود عزم راسخ مسئولان بر آن است تا حتی اگر یک روز زودتر هم بتوان مواد دیداری و شنیداری را به ساختمان و مکانی با شرایط استاندارد انتقال داد.

امروزه در فیلمخانه­ ملی ­ایران، متجاوز از ۴۰ هزار حلقه سند تصویری در قالب فیلم­‌های ۷۰ ، ۳۵ ، ۱۶ و هشت میلیمتری (نگاتیو و پزتیو)، نوارهای ویدئو، لوح‌­های فشرده، عکس، نگاتیو عکاسی، اسلاید، پوستر ، انواع صداها از تاریخ معاصر ایران در قالب نوارهای ریل، صفحه، کاست و لوح‌های فشرده نگهداری می‌شود و به دلیل عضویت در فدراسیون بین المللی آرشیوهای فیلم (فیاف) بازرسان بین المللی فدراسیون از آن بطور مداوم بازدید می‌کنند و گزارش می‌گیرند و آرشیو فیلم‌خانه‌ ملی ایران را یکی از مطلوب‌ترین‌ها در منطقه می‌دانند.

در طول سال‌ها تلاش‌های زیادی برای جمع آوری فیلم‌ها صورت گرفته و تا امروز فیلم خانه‌ ملی ایران با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصد تولیدات ملی کشور یکی از غنی‌ترین آرشیوهای جهان از این منظر محسوب شود و به جرات می‌توان گفت در ۳۰ سال گذشته، حتی یک فریم از میراث تصویری کشور از دست نرفته و همه چیز به خوبی شناسایی و با مطلوب ترین شرایط قابل حصول در کشور، حفظ، مرمت و نگهداری شده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 64663 و در روز جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹:۱۷
2024 copyright.