برای پرداخت ١٨۵ ‌میلیون تومان هزینه بیمارستان باید چه‌کاره بود؟

سعید برآبادی در صفحه آخر روزنامه شرق نوشت : گاه رقم‌های عجیبی اعلام می‌شود که حیرت همگانی را درپی دارد؛ مدیر بیمارستان جم گفته است برای حدود چهارماه. ١٨۵‌ میلیون تومان خرج بیمارستان آقای کیارستمی شده است. ۴۵‌ میلیون تومان خرج بیمارستان را به طور متوسط برای هر ماه چه کسانی می‌توانند بدهند؟ اگر پزشکان براساس تعرفه‌های قانونی مصوب سال ٩۵ فعالیت و هرکدام وقت قانونی را صرف ویزیت بیمار خود کنند می‌توان گفت درآمد ماهانه آنها حداقل ١٨‌ میلیون تومان است.
وقتی که قاسم حدادی با قرارداد یک‌میلیاردو ۴٣٠ ‌میلیون‌تومانی و شهاب حسینی با قرارداد یک‌میلیاردو ٢٠٠ ‌میلیون تومانی برای ١٠ ماه همکاری با شهرزاد، هم توانستند به جمع درآمدهای متفاوت بپیوندند.به طور معمول وقتی داخل مطب دکتر می شویدبه حرف‌های شما گوش می‌دهد، معاینه‌تان می‌کند و براساس تشخیصش، دستورات لازم را اعلام می‌کند. این شکل ساده ویزیت‌کردن است، اما گاهی ممکن است  مطب دکتر واقعا شلوغ باشد و تعداد نوبت‌ها آن‌قدر زیاد که مجبور باشید بین مریض داخل شوید یا ممکن است درباره پزشکان متخصص، زمان نوبت‌دهی به حدی دیر باشد که مجبور شوید یک روز کامل را در مطب بمانید به این امید که شما را ویزیت کنند. ممکن است به‌خاطر مقدمات تشخیص، مجبور به گرفتن آزمایش‌های پزشکی، عکس یا انواع تست‌ها در بیرون مطب شوید، که هرکدام هزینه مشخصی دارد و ممکن است شما را به پرداخت دوباره ویزیت پزشک مجاب کند که جداگانه بررسی می‌شود.
حالا اما وزارت بهداشت اعلام کرده که هر پزشک براساس قانون، باید وقت مشخصی را صرف ویزیت شما کند، زمانی که حتی به گفته معاون وزیر بهداشت، از سوی همه پزشکان رعایت نمی‌شود و احتمالا هر کدام از ما به‌عنوان بیمار، گاهی با آن برخورد داشته‌ایم. در کنار این مورد، وزارت بهداشت، حداکثر تعداد بیماران ویزیت‌شده در هر ساعت را از سوی پزشکان هر بخش تعیین کرده؛ به‌طوری‌که پزشکان در هر ساعت بیش از هشت بیمار و روا‌ن‌پزشکان بیش از شش بیمار را نمی‌توانند ویزیت کنند؛ اقدامی که معمولا با تخلف‌هایی همراه است به‌طوری‌که اگر زمان ویزیت هر بیمار در مطب روان‌پزشکی ٣٠ دقیقه باشد، چطور یک روان‌پزشک می‌تواند هر ساعت شش بیمار را ویزیت کند؟!  بااین‌همه فرض پذیرفتن زمان ویزیت هر بیمار و تعرفه‌های قانونی نشان می‌دهد که اگر یک پزشک عمومی در روز هشت ساعت را در مطب خود به ویزیت بیماران بپردازد، در ٢۶ روز کاری، درآمدی معادل ١٨‌میلیون‌و ٣٠۴ ‌هزار تومان خواهد داشت و  با وجود گران‌تربودن تعرفه پزشکان فوق‌تخصص و روان‌پزشکان، به‌خاطر مدت‌زمان بیشتری که باید صرف ویزیت کنند، درآمد ماهانه‌شان نسبت به پزشکان عمومی  کمتر خواهد بود.
این آمار که براساس مفروضات بالا به دست آمده، پزشکی را در ردیف شغل‌های پردرآمد قرار می‌دهد اما فقط آنها نیستند که درآمدهای بالایشان برای گروه‌های مختلف تعجب‌آور شده است.
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 22251 و در روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶:۵۹
2024 copyright.