برداشت کنایه‌آمیز بنکسی از نقاشی «مونه» زیر چکش حراج

اثر کنایه‌آمیز «بنکسی» گرافیتی‌کار نام‌آشنا در گرامیداشت «کلود مونه» نقاش صاحب سبک فرانسوی، در حراجی ساتبیز لندن به فروش گذاشته می‌شود.

به گزارش سینماسینما به نقل از روزنامه نشنال، تابلوی مونه را نشانم بده (Show me the Monet) که بنکسی در سال ۲۰۰۵ در گرامیداشت کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی کشید، با قیمت تخمینی ۳ تا ۵ میلیون پوند در لندن به حراج گذاشته می‌شود.

در این تابلوی رنگ روغن، برکه نیلوفرِ محبوبِ مونه در کنار آیتم‌های بی‌ربطی چون چرخ‌های خرید فروشگاهی و مخروط‌های ترافیکی شناور در آب، به تصویر کشیده شده است.

پیش‌نمایش دو روزه مونه را نشانم بده جمعه ۲۸ شهریور آغاز شد. این تابلو که اولین بار ۱۵ سال پیش به نمایش درآمد، در ماه جاری به نیویورک و هنگ‌کنگ نیز فرستاده می‌شود و در تاریخ ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در یک حراجی برخط در لندن چکش خواهد خورد.

به گفته الکس برنکزیک سرپرست بخش هنر معاصر ساتبیز در اروپا، بنکسی در نقش صدای اعتراض و دگراندیشی اجتماعی در این تابلو بریز و بپاش‌های جامعه به بهای نادیده گرفتن و بی‌توجهی به محیط زیست را برجسته می‌کند.

بنکسی نام مستعار یک گرافیتی‌کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثارش با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند. وی اغلب از هنر برای بیان درد و اندوه مهاجران و آوارگان استفاده می‌کند. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.

یکی از نقاشی‌های این هنرمند ناشناس و در عین حال مشهور که در آن نمایندگان مجلس انگلیس به شکل شامپانزه تصویر شده بودند، به قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند به فروش رسید.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 142646 و در روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۱:۴۳
2024 copyright.