بررسی اکران فیلم های خارجی و تاثیر آن‌ها بر اقتصاد سینما خارجی‌ها از خانه به سینماها می‌روند؟

شایداکنون به قاطعیت بتوان گفت بیشتر مخاطبان سینما ترجیح می‌دهند فیلم های مورد علاقه خود را روی پرده عریض با کیفیت و صدای خوب ببینند. مخاطبان سینما در ایران کم نیستند اما وضعیت فروش فیلم‌ها، آنچنان که انتظار سینماگران است، خوب پیش نمی‌رود. مخاطب امروز سینما دیگر مانند گذشته نیست که با سینمای جهان آشنا نباشد و از کیفیت آن‌ها بی اطلاع باشد. در حال حاضر توقع دارد که فیلم های با کیفیت را در سینما ببیند و برای همین کیفیت است که هزینه می کند.

به گزارش سینماسینما ،یکی از موضوعاتی که هرازچند گاهی درسینمای ایران مطرح می شود، بحث اکران فیلم‌های خارجی است. در دوره ای برخی سینماها مانند قلهک و فرهنگ و کوروش، تعدادی از فیلم های خارجی را در سانس‌های خاص نمایش می‌دادند که اتفاقا با استقبال خوبیهم مواجه بودند اما بعد از مدتی این سانس ها نیز تعطیل شد و اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران به محاق رفت. اما به تازگی با سخنان محمد حمزه‌زاده ، مدیرعامل سازمان سینمایی سوره حوزه هنری که از اکران فیلم های خارجی در سینماهای حوزه هنری گفته بود، این بحث دوباره مطرح شد و موافقان و مخالفان آن از هرگوشه سربرآوردند و نظر خود را بیان کردند.

سینمای ایران همچنان درتنگناهای اقتصادی به سر می برد واین تنگناها، یکی از مهم‌ترین دلایل موافقان اکران فیلم خارجی در سینماست.اما مخالفان ساز دیگری کوک کرده‌اند و معتقدند اکران فیلم خارجی، باعث ریزش مخاطب فیلم های ایرانی می‌شود. مخالفان همچنان به کمبود سالن های سینمایی اشاره می کنند و می گویند: «سالن های سینما برای اکران فیلم های ایرانی کافی نیستند. در این فضا چطور می خواهیم سانس هایی را به اکران فیلم خارجی اختصاص دهیم؟»

اکران فیلم خارجی، هزینه های سینما را جبران می کند

محمود کاظمی، مدیرعامل موسسه بهمن سبز، در سخنانی درباره مساله اکران فیلم خارجی در سینماهای حوزه هنری که محمد حمزه‌زاده مدیرعامل سازمان سینمایی سوره حوزه هنری به آن اشاره کرده بود، گفته است: «سخنان آقای حمزه‌زاده، رییس سازمان سینمایی سوره در نشست مدیران امور سینمایی حوزه هنری بسیار گویا بود و وی به این نکته اشاره داشت که یکی از گزینه‌های اکران در سینماهای حوزه هنری می تواند فیلم خارجی باشد ولی بر این موضوع نیز تاکید کرد که حمایت از تولید ملی برای ما اولویت اول است».

وی همچنین هزینه‌های سینماداری را کمرشکن عنوان کرده و می گوید: «این هزینه ها فشار زیادی به سینماداران وارد می‌کند. هر سال تعداد فیلم‌های پرمخاطب محدود است و در فصل‌هایی از سال، به دلایل مختلف، مردم رغبت کمتری برای فیلم دیدن در سینما دارند و ما در بهمن سبز کوشیده‌ایم عوارض ناشی از این مشکلات را در سراسر ایران به حداقل برسانیم. اما واقعیت این است که در این فضا، مدیریت سالن‌ها کار ساده ای نیست. نمایش سریال‌های پرمخاطب، برگزاری کنسرت یا برنامه‌هایی از این دست می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی را کمرنگ کند و در کنار این برنامه‌ها، نمایش فیلم خارجی نیز یک گزینه است».

حال که حوزه هنری قرار است به چنین اقدامی دست بزند، این نکته را به ما یادآور می شود که وضعیت اقتصادی سینمای ایران تا اندازه‌ای خراب است که این ارگان تصمیم به برگزاری کنسرت و نمایش سریال در سالن‌های سینما گرفته است! کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود، اکران فیلم های ایرانی را در اولویت قرار داده و بیان کرده است:«حوزه هنری این روزها ۵۷ سینمای فعال، ۹۵ سالن و ۳۵۰۴۷صندلی در اختیار دارد. همان‌‌گونه که برای نمایش فیلم‌های ایرانی، اولویت‌ها، اصول و قواعدی وجود دارد برای نمایش فیلم‌های خارجی نیز به این موارد پایبند هستیم. اگر مجاری قانونی مسئول، مجوز اکران تعدادی از فیلم‌های خارجی را صادر کنند، ما هم آن‌ها را نمایش خواهیم داد و طبق ضوابط اقدام می‌کنیم. اکران فیلم خارجی، می‌تواند بخشی از هزینه‌های سینماداری را برای تمام سینماداران بخش دولتی و خصوصی جبران کند».

به مخاطب سینما حق انتخاب بدهیم

مخاطب فیلم‌بین امروز، از سینمای جهان تغذیه می کند و نمی توان درهای دنیا را به روی او بست و گفت که تنها فیلم ایرانی ببین! ما بدون کپی رایت می‌توانیم فیلم های به روز سینمای جهان را با کیفیت خوب در اختیار داشته باشیم اما اینکه چنین فیلم‌هایی را بتوانیم بر پرده سینما ببینیم، بحث دیگری است که البته طرفداران جدی‌ای نیز دارد.محمد قاصداشرفی، رییس انجمن سینماداران وعضو شورای صنفی نمایش که خود از موافقان اکران فیلم‌های خارجی محسوب می‌شود، در سخنانی بیان کرده است: «ما قشر بسیاری از مخاطبان سینما را از دیدن فیلم‌های با کیفیت خارجی در سینماهای کشور محروم کرده بودیم. امروز مردم به علت اینکه قانون کپی‌رایت در کشورمان رعایت نمی‌شود، خانواده‌ها به راحتی به فیلم‌های خارجی دسترسی دارند و آن‌ها را تماشا می‌کند. پس چه بهتر که ما سینماداران، برخی از این فیلم‌ها را در بستر مناسبش که هم در چارچوب قوانین کشورمان است و هم مورد پسند مخاطبان، این فیلم‌ها را در سینماهای کشور اکران کرده و به این وسیله سودی را نیز به بدنه سینماهای کشور تزریق کنیم».او همچنین تنها راه نجات سینمای ایران از ورشکستگی را اکران فیلم های خارجی دانست و گفت:«سینمای ایران اگر فیلم‌های خارجی اکران نکند، بار دیگر ورشکسته می‌شوند و تنها داروی رهایی ازورشکستگی برای سینمای ایران، اکران فیلم‌های خارجی در کنار فیلم‌های ایرانی است».

هادی حجازی فر، بازیگر سینما و کارگردان تئاتر و سینما معتقد است بخشی از ظرفیت سینماهای کشور باید به اکران فیلم های خارجی اختصاص پیدا کند.اوبیان کرده است:«مخاطبان سینمابایدحق انتخاب داشته باشند. یکی ازحسن‌های اکران فیلم خارجی این است که مخاطبانی که به علت نبود اینگ‌ونه فیلم‌ها به سینما نمی‌آیند،باردیگربه سینماهای کشور باز می‌گردند. من به شخصه دوست دارم که فیلم‌های خارجی روزدنیارابا کیفیت خوب روی پرده سینما ببینم».

واکنش وزیر ارشاد

با توجه به اظهارنظرها، به نظر می رسد اکران فیلم‌های خارجی باید در دستور کار سینماداران قرار گیرد و این در حالی‌است که.
سیدعباس صالحی در سخنانی به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است:«این موضوع از زوایای مختلف مورد بحث و گفت‌و‌گو بوده است. موافقان این قضیه می‌گویند فیلم‌های خارجی خوبی در صحنه جهانی وجود دارد و این موضوع به اقتصاد سینما کمک می‌کند و کسانی که تمایل دارند در اوقات فراغت به سینما بیایند، تنوع بالایی برای انتخاب دارند. اما منتقدان می‌گویند با توجه به تعداد محدود سالن‌های سینما و اینکه این تعداد سالن کفاف نمایش فیلم‌های تولید داخلی را نمی‌دهد و حتی زمان اکران فیلم‌ها پایین است، نمایش این فیلم‌ها به صلاح نیست. این دو مجموعه استدلال‌ها در حوزه نمایش فیلم‌ها درحال بحث است. تلاش می‌کنیم منافع بیشتری به‌دست بیاید».

فیلم‌های ایرانی چرخ اقتصاد سینما را نمی‌چرخانند

ازهر ۱۰۰ فیلم تولید شده داخلی، تنها ۷۰ فیلم امکان حضور را در سالن های سینما پیدا می کنند. این استدلالی است که مخالفان اکران فیلم‌های خارجی در ایران به آن متوسل می شوند. اما دراینجا باید این سوال را پرسید که آیا تمام فیلم های تولید شده داخلی،ازاستاندارد کیفی برخوردار هستند تا مخاطب را به گیشه سینماها بکشاند؟آیا تمام این ۱۰۰ فیلم به اندازه ای خوب هستند که مخاطب برای دیدن آن‌ها وقت و هزینه صرف کند؟ واقعیت این است که ما در سال، تنها تعداد اندکی فیلم موفق و با کیفیت داریم که مخاطبان حرفه ای سینما راراضی نگاه می دارد. اما این تعداد اندک نمی تواند چرخ های اقتصاد سینما رابچرخانند و بی‌راه نیست اگر سینماداران واهالی سینما،برای جلوگیری ازورشکستگی سینمای ایران به اکران فیلم‌های خارجی روی بیاورند. از سوی دیگر این اکران ها نه تنها مانعی برای سینمای داخلی ایجاد نمی کند بلکه می تواند در فضای فرهنگی جامعه نیز تاثیرگذار باشد و خانواده ها بتوانند فیلم های روز سینمای جهان را به شکل نظارت شده و با کیفیت خوب بر پرده سینماها ببینند. حال باید دید با توجه به سخنان وزیر فرهنگ وارشاد و رییس حوزه هنری وهمچنین پاسخ های مخالفان وموافقان این امر به یکدیگر، چه سرنوشتی در انتظار سینمای ایران است. آیا قرار است بار دیگر درهای سینما روی فیلم‌های خارجی باز شود؟

روزنامه سینما

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 70501 و در روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰:۳۴
2024 copyright.