برگزاری بزرگداشت مانی حقیقی به عنوان استاد سینمای آبسورد

برگزارکنندگان جشنواره فیلم مادرید با نگاهی موشکافانه به سینمای ایران٬ سینمای آبسورد را وجه متفاوت و قابل توجه این سینما ارزیابی کرده‌اند و با هدف بررسی ابعاد مختلف این یافته٬ مراسم بزرگداشتی برای مانی حقیقی به عنوان یکی از فیلمسازان تاثیرگذار این گونه٬ تدارک دیده‌اند.

به گزارش سینماسینما٬ سومین دوره جشنواره فیلم مادرید از هجدهم خردادماه (هشتم ژوئن) فعالیت خود را آغاز کرده است. در این دوره از جشنواره بخش ویژه‌ای به سینمای ایران اختصاص یافته است.

نگاه تازه جشنواره مادرید به سینمای ایران

در حالی که همواره سینمای واقع‌گرای ایران که مضمونی اجتماعی را با ادبیاتی منتقدانه مورد توجه قرار داده در جشنواره‌های جهانی فرصت حضور و قرار گرفتن در مرکز توجه می‌یابد٬‌ این بار جشنواره مادرید سراغ وجه دیگری از سینمای ایران رفته است.

براساس آنچه در سایت جشنواره فیلم مادرید در مورد بخش ویژه سینمای آبسورد ایرانی آمده٬ «معمولا رسانه‌‌های غربی کمدی‌‌ها و سینمای آبسورد ایرانی را نادیده گرفته‌اند و بیشتر به فیلم‌‌های متفکرانه عباس کیارستمی و جعفر پناهی تمایل نشان داده‌اند.»٬ با این پیش‌فرض برگزارکنندگان جشنواره فیلم ماردید دست به خلاقیتی زده و با جستجویی در سینمای ایران مجموعه آثاری را در زیرگونه کمدی آبسورد قرار داده‌اند.

در این بخش دو فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» و «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی پیشکسوت و نخستین کارگردانی که در سینمای ایران در فضای کمدی آبسورد اثری تولید کرده٬ روی پرده خواهد رفت.


فاطمه معتمدآریا و هدیه تهرانی در «آبادان»


بخش ویژه بزرگداشت مانی حقیقی

بخش اصلی توجه جشنواره مادرید به سینمای آبسورد ایران با برگزاری مراسم بزرگداشتی برای مانی حقیقی همراه خواهد بود. حقیقی از سوی برگزارکنندگان این جشنواره و براساس آنچه در سایت رسمی این جشنواره آمده به عنوان استاد مسلم این ژانر معرفی شده است.

روایت سایت رسمی جشنواره مادرید در مورد برپایی مراسم بزرگداشتی برای حقیقی به این شرح است:

«به شکل سنتی در جامعه ایرانی شوخی ابزاری ارزشمند برای ابراز نارضایتی بوده است و تاریخ معاصر ایران منبع اصلی الهام فیلمسازان جسوری است که با کمدی‌های سورئال گرفتاری‌های هموطنانشان را بیان می‌کنند. استاد مسلم این ژانر مانی حقیقی است که کار اخیرش «اژدها وارد می‌‌شود» در جشنواره برلین نخستین بار در سطح بین‌المللی به نمایش درآمد.

داستان «اژدها وارد می‌ شود» در دهه ۱۹۶۰ روی می‌‌دهد و شخصیت اصلی آن کاراگاهی اهل تهران است که برای تحقیق درباره خودکشی یک زندانی سیاسی به جزیره‌‌ای دورافتاده در خلیج فارس سفر می‌‌کند. این سفر شخصیت اصلی داستان را با جنبه‌‌های باستانی‌‌تر کشور روبه‌‌رو می‌‌کند.

کارگردان مخلوطی از مستند، فیلم نوآر، علمی‌تخیلی و کمدی آبسورد ارائه می‌کند تا آشفتگی و فساد مربوط به زمان شاه را بازتاب دهد.»

در بخش ویژه بزرگداشت حقیقی در این جشنواره اسپانیایی فیلم‌های «آبادان»٬ «کارگردان مشغول کارند»٬ «پذیرایی ساده» و «اژدها وارد می‌شود»‌ روی پرده خواهد رفت.


احمد حامد و امید روحانی در «کارگران مشغول کارند»


نمایش فیلم‌های «ماهی و گربه» و «مادر قلب اتمی»

یکی دیگر از برنامه‌های کمدی آبسورد جشنواره فیلم مادرید نمایش «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده است. به تعبیر برگزارکنندگان این جشنواره مکری و احمدزاده دو سینماگر جوانی‌اند که مسیر آغاز شده با آثار داریوش مهرجویی و تکامل یافته با فیلم‌های حقیقی را ادامه می‌دهند.

آنچه در بخش ویژه سینمای آبسورد ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت به این شرح است: پرسش‌‌های بنیادی درباره برآمدن کاپیتالیسم، تقابل میان سنت و مدرنیته و جایگاه زنان در جامعه ایرانی.

حقیقی در روزهای نمایش آثارش در جشنواره مادرید در این شهر حاضر خواهد شد.

نمایی از فیلم «ماهی و گربه»

بزرگداشتی برای مکاس و مالوی

همچنین در بخش دیگری از جشنواره فیلم مادرید مراسم بزرگداشتی برای یوناس مکاس شاعر و فیلمساز سرشناس لیتوانیایی – آمریکایی و لورا مالوی کارگردان اهل انگلستان و نظریه‌پرداز سینما برگزار خواهد شد.

برگزاری  شنبه ۲۷ خردادماه (هفدهم ژوئن) به پایان می‌رسد.

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 57617 و در روز شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۸:۰۷
2024 copyright.