برگزاری جشن مستقل فیلم کوتاه/ از یاد امیر نادری تا تقدیر از حجت‌الله ایوبی

هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه با معرفی برگزیدگان فیلم‌های کوتاه در هشت رشته مختلف و اهداء نشان «ایسفا» به امیر نادری برپا شد.

به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه ۱۴ شهریور ماه در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آستانه‌ی روز ملی سینما برگزار شد، دبیر هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه گفت: انجمن فیلم کوتاه طی سالیان گذشته تا به امروز و قطعا در آینده حامی جریان مستقل سینمای ایران بوده و هست. انجمن فیلم کوتاه سینما را از دریچه جهانی‌اش می‌نگرد و حرف‌هایی دارد که همین جشن فیلم کوتاه است.

امیر توده‌روستا با اشاره به استقلال فیلم کوتاه اظهار کرد: فیلم کوتاه از نظر ما در نگاه اول استقلال فیلمساز است به طوری که وابسته به جریان خاصی نباشد و فیلم طی مراحل بعدی دیدگاه‌های اجتماعی را مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که انجمن سینمای جوانان در دو سال گذشته سهم جدی و موثری در بخش خصوصی در سینمای فیلم کوتاه داشته است، اظهار کرد: فیلمسازانی که قصد ساخت فیلم در همین روزها را دارند باید بدانند که شاید در سال آینده فیلم‌هایی با زمان‌های طولانی در جشن جایی نداشته باشد.

توده‌روستا با اشاره به بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر بیان کرد: مسیر سختی را طی کردیم تا بتوانیم سیمرغ را بازگردانیم.

وی افزود: در جهانی زندگی می‌کنیم که نقش جشنواره‌ها در کشف استعدادهای جوان و آینده‌ساز سینمای ایران بسیار پررنگ است. ما می‌دانیم که حضور در جشنواره‌های درجه یک برای فیلمسازان سخت بوده چراکه سهمیه بیشترین جشنواره‌ها به فیلم‌هایی اختصاص دارد که فیلمسازانش، سال‌ها قبل توسط همان جشنواره‌ها کشف کرده است.

دبیر هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه ادامه داد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دنیا به نیروهای تازه‌نفس احترام بیشتری می‌گذارد. ما برای اصلاح رای دادیم تا تحجر از سینما دور شود.

وی با بیان اینکه کیارستمی فقید ثابت‌قدم بودن در راه را به ما آموخت، گفت: چه کیارستمی‌هایی که در این راه خانه‌نشین شدند!

او ادامه داد: انجمن فیلم کوتاه ایران سال گذشته تمام مراحل و داوری فیلم کوتاه در جشنواره فجر را برعهده گرفت که این بار همین پیشنهاد را برای سازمان سینمایی ایران هم دارد.

 نگران ساز و کار اجرایی انتخاب برگزیده‌ی کوتاه فجر نباشید 

توده‌روستا با بیان اینکه نگران سازوکار اجرایی انتخاب برگزیده فیلم کوتاه فجر نباشید، اظهار کرد: ما به نمایندگی از تمامی فیلمسازان قول اجرای بی‌دردسر و نمایش‌های پرمخاطب فیلم کوتاه را می‌دهیم. سیمرغ فیلم کوتاه سال‌ها پیش با بی‌خردی مدیری رفت و سال گذشته با سال‌ها تلاش فیلمسازان و درایت مدیر وقت بازگشت اما امروز صحبت از حفظ سیمرغ فیلم کوتاه حتی در بنیادی‌ترین تغییرات رفتاری جشن است.

دبیر هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه با بیان اینکه فیلم کوتاه جایگاه خود را در بین جوایز متعدد خواهد داشت، اظهار کرد: بازگردیم به دورانی که امیر نادری جوانی بود در سودای دیوانگی سینمایی‌اش. مگر می‌شود فیلمی ساخت درخشان بدون دیوانگی. جوانی و دیوانگی از خاصیت پردرخشان فیلم است. آن را بازگردانیم تا سینمای ما سینمایی‌تر شود.

او ادامه داد: کاری که امروز مجارستان، اروپای شرقی و شرق آسیا می‌کند. ما سینمای ماندگاری می‌خواهیم که در دو کلمه خلاصه می‌شود «اولین‌ها و بهترین‌ها». ما جوانان سینمای ایران هیچ‌گاه اولین نبودیم پس ناچاریم بهترین باشیم.

سپس بهمن دادفر و آرمان خوانساریان به عنوان مجریان جشن مستقل فیلم کوتاه روی سن حاضر شدند.

تقدیم جشن مستقل فیلم کوتاهی‌ها به وحید نصیریان

بهمن دادفر با اشاره به درگذشت وحید نصیریان (هنرمند انیماتور) اظهار کرد: دوست خوش‌اخلاق و مهربانی که به یکباره قلبش از کار ایستاد. انیماتور استاد وحید نصیریان عزیز پیش ما بود و می‌دانیم که در جشن انیمیشن خود بزرگداشتی برای او برگزار می‌شود اما ما جشن امشب را به وحید نصیریان تقدیم می‌کنیم.

سپس یک دقیقه سکوت به احترام وحید نصیریان در مراسم حاکم شد.

رونمایی از تندیس شایستگی جشن ایسفا

در ادامه مراسم برای رونمایی از تندیس شایستگی جشن «ایسفا» مسعود امینی‌تیرانی، آرش رصافی و امیر توده‌روستا بر روی سن حضور یافتند.

سپس مسعود امینی تیرانی با بیان اینکه این جشن هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه است، اظهار کرد: امسال یک معاونت سینمایی در این جشن شرکت می‌کند که ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم. البته همیشه راجب اهمیت فیلم کوتاه گفته می‌شود. در سال گذشته گفت‌وگوها و تلاش‌های فراوانی برای بازگشت سیمرغ به جشنواره فجر داشتیم.

او ادامه داد: یک مطالبه جمعی از طرف صنف و فیلمسازان بود که خوشبختانه با آقای ایوبی (رییس وقت سازمان سینمایی) به نتیجه رسیدیم. البته قرار بر این بود تا در فرصت‌های دیگر این تقدیر را به خاطر حمایت سیمرغ انجام دهیم اما خوشحالیم که امروز این امکان فراهم شد تا از ایشان یک تشکر رسمی انجام شود.

تقدیر از حجت‌الله ایوبی 

سپس حجت‌الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی مورد تقدیر قرار گرفت.

ایوبی در سخنانی با بیان اینکه این تقدیر بسیار برایم ارزشمند است، اظهار کرد: البته من نتوانستم به همه آرزوهایم برای جوانان برسم. بسیاری از کارها به دلایلی که می‌دانید تغییر و تحولات که به نفع جوانان بوده، مشکل است اما فکر می‌کنم جوانان خودشان را ثابت کرده‌اند.

او با بیان اینکه کشورهای پیشرفته با کشور ما قابل مقایسه است، اظهار کرد: بخش اصلی و مهمترین بخش حمایت‌ها برای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های جوانان است. ما باید در درجه اول از خلاقیت‌ها و جوانان حمایت کنیم چراکه آنان شایسته حمایت ما هستند. جوانان ما جوانانی بی‌ادعا و پرافتخار هستند و نباید راه را برای آنها ببندیم.

سپس مسعود امینی تیرانی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد تا این جشن در قالب مستقل اجرا شود، گفت: اگرچه ما در زیرمجموعه خانه سینما قرار داریم برای همین تصمیم گرفته شد تا تندیس ویژه خود را داشته باشیم. طی جلساتی به ایده جدیدی برای یک تندیس جدید رسیدیم.

در ادامه مراسم برای رونمایی و اهدای اول تندیس جشن مستقل فیلم کوتاه از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد.

منوچهر شاهسواری با بیان اینکه استقلال پیش از آنکه در قالب شکل باشد، باید به درک مفاهیم آن بپردازیم. اینکه ما فیلم کوتاه را به عنوان مفهوم مستقل اما در ادامه همه فعالیت‌های سینمایی کشور قرار دهیم، بسیار درست است.

سپس از نشان شایستگی ایسفا رونمایی شد و مسعود تیرانی با اشاره به تندیس نشانه شایستگی ایسفا اظهار کرد: این تندیس یک طرف آن صیقلی بوده و طرف دیگر آن لوگوی ایسفا قرار دارد که طراح این اثر استاد رشتیان است. البته آقای منوچهر شاهسواری هم برای این تندیس ایده‌هایی را هم داشته‌اند که اجرای آن مقدور نبود اما خوشحالیم که آنچه برای این تندیس نظر ما بوده را پذیرفتند و توانستیم این تندیس را درست کنیم و نشان شایستگی فیلم کوتاه را به خانه سینما تقدیم می‌کنیم تا خانه سینما همچنان حمایتش را از ما ادامه دهد.

در ادامه مراسم کلیپی از نحوه ساخت تندیس شایستگی ایسفا و فیلم‌های جشن مستقل هشتمین دوره از فیلم‌های کوتاه پخش شد.

سپس کلیپی از نامزدهای بهترین فیلم کوتاه خارجی پخش شد که اولین نشان شایستگی ایسفا برای بهترین فیلم خارجی به فیلم کوتاه «تایم‌کد» اثر کوانخو خیممو اهدا شد.

این فیلم محصول کشور اسپانیا بوده بعد از آن کلیپی از کوانخو که برای این جشن فرستاده شده بود، پخش شد.

در ادامه، بهمن اردلان و نیما عباسپور برای نشان شایستگی بهترین صدابرداری فیلم کوتاه به محمدمهدی جواهری‌زاده برای فیلم «حیوان» بر روی صحنه حضور یافتند.

سپس محمدمهدی جواهری‌زاده گفت: این نشان را به تنها استاد خود محسن روشن تقدیم می‌کنم.

در ادامه مراسم مستانه مهاجر، نقی نعمتی و مجتبی اسماعیل‌زاده برای اهدای نشان شایستگی بهترین تدوین فیلم کوتاه عماد خدابخش برای فیلم «زونا» بر روی صحنه آمدند.

نقی نعمتی در سخنانی گفت: بعد از دیدن لیست جوایز جای یک جایزه بسیار بزرگ خالی است. همه عوامل برای یک فیلم زحمت می‌کشند. برای تولید یک فیلم به تهیه‌کننده نیاز است. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم، جایزه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود.

در ادامه مراسم نشان شایستگی بهترین فیلمبرداری به اشکان اشکانی برای فیلمبرداری فیلم «زونا» توسط ساعد نیکزاد و مرتضی بیگی اهدا شد که به دلیل حضور نداشتن اشکان اشکانی، همسرش این جایزه را گرفت.

ساعد نیکزاد در ادامه جشن مستقل فیلم کوتاه با اشاره به چهار واژه اظهار کرد: سینمای جوان، سینمای جوانان، آماتور و حرفه چهار واژه‌ای است که فکر می‌کنم واژه سینمای جوان را برگرداند.

همچنین همایون اسعدیان و امیر شهاب‌رضویان برای اهدای نشان شایستگی بهترین بازیگر بر روی سن حضور یافتند که محمود نظرعلیان برای بازی در فیلم «آرا» بر روی سن حاضر شد تا نشان شایستگی بهترین بازیگر را دریافت کند.

سپس محمود نظرعلیان با بیان اینکه من با سینمای جوان بزرگ شدم، اظهار کرد: همه جوانان را بخصوص جوانان شهرستان را دوست دارم و از برگزارکنندگان این خواهش را دارم تا برنامه‌ای بگذارند که فیلم کوتاه در استان‌ها هم دیده شود.

نشان شایستگی برای بهترین نگاه تجربی توسط کاظم مولایی و سعید پوراسماعیلی به آرین وزیردفتری برای فیلم کوتاه «هنوز نه» اهدا شد.

در ادامه مراسم آرین وزیردفتری اظهار کرد: همیشه برای بدهیات در ایران می‌جنگیم، اما امیدوارم کسی که سال دیگر این جایزه را می‌گیرد نیاز نباشد تا یادآوری کنم که همه جشنواره‌های مهم دنیا بخش فیلم کوتاه دارند.

همچنین، نشان ایسفا به امیر نادری  اهدا شد که به دلیل عدم حضور این فیلم‌ساز در ایران، تندیس آن را برای امیر نادری ارسال کرده بودند.

سپس متنی تقدیری برای امیر نادری توسط مسعود امینی تیرانی خوانده شد.

خسرو سینایی:شرایطی را فراهم کنید تا انرژی نسل جوان به کار گرفته شود

در ادامه مراسم خسرو سینایی کارگردان سینما در سخنانی اظهار کرد: زمانی که ۵۰ سال پیش در شهریورماه اولین فیلم کوتاه را ساختم، شاید طی این ۵۰ سال پستی‌ها و بلندی‌های سینمای مملکت را تجربه کردم. من به شخصیت‌های محترمی که در اینجا حضور دارند برادرانه توصیه می‌کنم که به دلیل شرایط که بسیاری از استعدادهای خوب نتوانستند شکوفا شوند و نتوانستند از استعداد خودشان بهره‌گیری کنند حالا که پذیرفتیم سینمای ایران یکی از پرچمداران پرافتخار فرهنگ سرزمین ما در همه دنیا باشد، شرایطی را فراهم کنند تا انرژی نسل جوان و بااستعداد کشور ما به کار گرفته شود تا بتوانند فرهنگ سینمای ایران در دنیا را ادامه دهند.

کارگردان «عروس آتش» ادامه داد: توصیه من به دوستان جوان فیلمساز این است که فکر نکنند فیلم کوتاه برای قدم‌های اولیه برای فیلم بلند است، چراکه هر کدام از اینها برای خود جای بخصوصی دارند.

زرین‌دست: امیر نادری خواستن توانستن را به من ثابت کرد

سپس علیرضا زرین‌دست با اشاره به خاطره‌ای از امیر نادری اظهار کرد: در اوایل پیروزی انقلاب امیر نادری را دیدم که به من گفت می‌خواهم فیلم بسازم. آیا اجازه می‌دهید؟ من در آن دوران امیر نادری را نمی‌شناختم و به من گفت اگر بگذارید فیلم بسازم من مردانه فیلمی می‌سازم که یک فریم‌آب داخلش نرود. همچنین در ملاقات دوم با امیر نادری با اطلاعاتی که به من داده بودند در ذهن داشتم که او یک فیلم نیمه‌کاره در کانون دارد که من به او گفتم ابتدا آن فیلم را کامل کند اما او به من گفت بگذار من فیلم «دونده» را بسازم، امیر نادری کسی بود که معنی خواستن توانستن است را به من ثابت کرد.

در ادامه جشن مستقل فیلم کوتاه کلیپی از اهدای نشان ایسفا توسط آناهیتا قزوینی زاده به امیر نادری پخش شد.

سپس محسن امیریوسفی، مرضیه وفامهر و حامد رشتیان برای اهدای بهترین فیلمنامه‌نویس به بهرام و بهمن ارک برای فیلم «حیوان» بر روی سن حضور یافتند.

در پایان مراسم نشان شایستگی بهترین فیلم کوتاه توسط جعفر پناهی، هارون یشایایی و امیر توده‌روستا به فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهرام و بهمن ارک و تهیه‌کنندگی مدرسه ملی سینما اهدا شد که بهرام ارک جایزه بهترین فیلم خود را به سید روح‌الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینما اهدا کرد.

لیست کامل برگزیدگان جشن مستقل فیلم کوتاه ایران به شرح ذیل است:

 در این مراسم نشان شایستگی بهترین بازیگر فیلم کوتاه به محمود نظرعلیان برای بازی در فیلم «آرا» اهدا شد.

نشان شایستگی بهترین صدابرداری به محمدمهدی جواهری‌زاده برای صداگذاری فیلم «حیوان» تعلق گرفت.

نشان شایستگی بهترین تدوین به عماد خدابخش برای تدوین فیلم کوتاه «زونا» اهدا شد.

نشان شایستگی بهترین فیلمبرداری به اشکان اشکانی برای فیلمبرداری فیلم «زونا» تعلق گرفت.

نشان شایستگی بهترین فیلمنامه‌نویس به بهرام و بهمن ارک برای فیلم کوتاه «حیوان» اهدا شد.

نشان شایستگی بهترین نگاه تجربی فیلم کوتاه به آرین وزیردفتری برای فیلم کوتاه «هنوز نه» تعلق گرفت.

نشان شایستگی بهترین کارگردانی به بهرام و بهمن ارک برای فیلم کوتاه «حیوان» اهدا شد.

نشان شایستگی بهترین فیلم کوتاه به فیلم «حیوان» به کارگردانی بهرام و بهمن ارک و تهیه کنندگی مدرسه ملی سینما تعلق گرفت.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 65159 و در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵:۴۴
2024 copyright.